Ongelmana puoliso jonka elämässä on liian tärkänä omat harrastukset

  • Viestiketjun aloittaja pääsiäisleski
  • Ensimmäinen viesti
Xy1
No en osaa luokitella pelaamista tai urheilua varsinaisesti elämäntavaksi. Lähinnä mielessä oli metsästys, kalastus, purjehdus tai vaikka lintujen bongaus. Näiden harrastaminen lapsuudesta asti voi olla ja onkin usein jo osa miehen minuutta ja persoonaa. Ei sellaista elämäntapaa noin vain vaihdeta. Toki itsekin jouduin perhettä perustaessa jättämään jäljelle vain tärkeimmän, mistä en luovu. Vaimo myös tämän tietää ja on tiennyt alusta lähtien. Jos minut kahlittaisiin kotiin, niin minua ei kestäisi pirukaan. Joidenkin miesten pitää päästä toteuttamaan itseään, se nyt vain on niin geeneissä, ettei sille voi mitään. Niin monet naiset ovat yrittäneet, mutta turhaan. Omia polkujaan kulkevaa miestä ei voi pakottaa paikalleen, eikä kannata edes yrittää. Pitää myös huomioida, että tällaiselle miehelle oma vaimo ei ole itsestään selvyys, vaan siitä pidetään huolta. Onhan se oma valinta rajoittaa omaa liikkumista.
 
Havu
Olenko ainoa jonka mielestä on aivan normaalia että elämäntilanteen muuttuessa myös elämän arvot muuttuvat? Että jos perheen perustaa niin siitä perheestä tulee tärkeämpi kuin omista harrastuksista, vaikka harrastuksista ei kokonaan luopuisikaan? Ja että tätä on ihan luonnollista myös odottaa kumppanilta?

Kyllä minä odotan parisuhteessa sitä että parisuhteelle annetaan arvoa ja tehdään kompromisseja myös sen oman elämäntavan kanssa. Ja sitä on odotettu myös minulta ja olen elämäntyyliäni muuttanutkin, ja muutan vielä lisää jos perhe perustetaan.
 
Murkkujen äiti
Olenko ainoa jonka mielestä on aivan normaalia että elämäntilanteen muuttuessa myös elämän arvot muuttuvat? Että jos perheen perustaa niin siitä perheestä tulee tärkeämpi kuin omista harrastuksista, vaikka harrastuksista ei kokonaan luopuisikaan? Ja että tätä on ihan luonnollista myös odottaa kumppanilta?

Kyllä minä odotan parisuhteessa sitä että parisuhteelle annetaan arvoa ja tehdään kompromisseja myös sen oman elämäntavan kanssa. Ja sitä on odotettu myös minulta ja olen elämäntyyliäni muuttanutkin, ja muutan vielä lisää jos perhe perustetaan.
Kyllä mä ainakin oon samaa mieltä. Nuorena perheettömänä oli sellainen tilanne, että pystyi olemaan itsekäs ja paneutumaan harrastuksiin intohimoisesti ihan täysillä. Kun aloin seurustella, niin aikaa piti löytää miehellekin. Jos perheen perustaa, niin kyllä mun mielestä se pitää olla elämässä ykkösenä. Nyt ainakin mulla on tullu taas lisää aikaa, kun muksut ovat jo murrosiässä. Joten nyt olen taas siinä elämänvaihteessa, että on mahdollista aloittaa ihan uusiakin harrastuksia, jotka vie aikaa.

En mä ainakaan osaa olla katkera ja ajatella, että lapset ovat jotenkin pilanneet mun elämää, koska olen joutunut yli 10 vuotta panostamaan heihin ja ajattelemaan heidän etua aina ekana. Silloin jäi omatkin harrastukset vähäksi aikaa sellaiseksi, että hyvä jos ehti kirjaa lukea välillä ja käymään äkkiä lenkillä. Tuntuis aika oudolta, että olisin lähtenyt joka ilta pariksi tunniksi kuntosalille tai sitten vaikka istumaan yhdistyksen kokouksiin. Kaikkien ei tarvitse perhettä perustaa eikä edes parisuhdettakaan tarvitse olla niin tiukasti, että olis pakko asua saman katon alla.

Toivottavasti AP saa ongelmansa ratkeamaan keskustelemalla, ettei tarvitse erokorttia väläytellä.
 
Viimeksi muokattu:
ent. urheilija
Niin , tuolla aikaisemmalla kirjoituksellani koitin tuoda esille ettei pidä lähteä liikkuvan ihmisen kyytiin jos kerran ei sitä pidemmälle kestä. Pitää valita rauhallisempi kumppani.
Ja ketään ei pysty muuttamaan, muuttumaan pystyy vain ihminen itse, jos niin haluaa.

Itselläni oli urheiluvaihe niin aktiivinen ettei siihen oikein olis sopinutkaan mitään kumppania joka ei sitä olis sietänyt. Kun urheilukin otetaan vakavasti, koitetaan menestyä kansallisella tasolla niin siihen pitää myös panostaa.
Urheilin aikani, katsoin mihin minusta on, ja sen jälkeen aloin uuden vaiheen elämässäni. Silloin oli aika vakavalle suhteelle ja perheen perustamiselle, sille myös annetaan kaikki.
Sitä vaan en ymmärrä että varsinkin monet miehet elävät, tai yrittävät elää edelleen sitä poikamieselämää vaikka ollaan suhteessa. Silloin on kyllä kumppaninkin katsottava peiliin, mihin on ryhtynyt. Tuskin se juokseminen noin yht`äkkiä alkaa kenelläkään.
 
Single
Se on se vanha kunnon ahneus: kaikki halutaan saada ja mieluiten kerralla. Mistään ei voi luopua, mutta lisää halutaan. Maailman pitää toimia Minun edoillani ja Minun tarpeitani varten.

Ukkomiehen edut ja palvelut, mutta poikamiehen metkut ja vapaus. Nam!
 
Meissä naisissa
Meissä naisissa kun on se kieroutunut ja väärä piirre että monet meistä kuvittelevat miehen aikuistuvan kun aletaan seurustelut, avioliitot, perhe-elämät etc. Asiahan ei näin mene, mutta olemme uskoneet miehistä liikaa hyvää. Elämä, siperia ja yksinhuoltajuus opettaa että asia ei näin ole.
... EI todellakaan ole mitään kieroutunutta tai väärää piirrettä, vaan väärässä ON mies, joka lähtee parisuhteeseen ja antaa olettaa, että hän omistautuu parisuhteelle, vaikka ei edes aio tehdä sitä. Todennäköisesti häntä kiinnostaa naisessa vain sängyn ja ruoan lämmittäjän taidot, sillä elämähän ei voisi olla mukavampaa silloin kun nämä perusasiat on tyydytetty ja kaiken muun energian voikin sitten käyttää omaan harrastukseensa. Näitä hyväksikäyttäjä miehiä on Suomi pullollaan. Tällainen mies ei ole kypsä parisuhteeseen, puhumattakaan perheestä.
 
Viimeksi muokattu:
marjaliisi
Alkuperäinen kirjoittaja Meissä naisissa;10497230:
... EI todellakaan ole mitään kieroutunutta tai väärää piirrettä, vaan väärässä ON mies, joka lähtee parisuhteeseen ja antaa olettaa, että hän omistautuu parisuhteelle, vaikka ei edes aio tehdä sitä. Todennäköisesti häntä kiinnostaa naisessa vain sängyn ja ruoan lämmittäjän taidot, sillä elämähän ei voisi olla mukavampaa silloin kun nämä perusasiat on tyydytetty ja kaiken muun energian voikin sitten käyttää omaan harrastukseensa. Näitä hyväksikäyttäjä miehiä on Suomi pullollaan. Tällainen mies ei ole kypsä parisuhteeseen, puhumattakaan perheestä.

Noita lapsellisia pikkupoikamaisia miehiä on todellakin maa täynnä. Miksi ihmeessä te naiset alatte tehdä lapsia sellaisten kanssa? Saatte yhden ison lapsen vielä kaupan päälle. Ei ymmärrä.

Yleensä ne huonot ominaisuudet vielä korostuu kun lapsia tulee, mies ei kertakaikkiaan kestä.
 
Ikävä kyllä näin on
Noita lapsellisia pikkupoikamaisia miehiä on todellakin maa täynnä. Miksi ihmeessä te naiset alatte tehdä lapsia sellaisten kanssa? Saatte yhden ison lapsen vielä kaupan päälle. Ei ymmärrä.

Yleensä ne huonot ominaisuudet vielä korostuu kun lapsia tulee, mies ei kertakaikkiaan kestä.
Tuollaisia miehiä todellakin riittää. Itse olen ikäväkseni "seurustellut" muutaman vuoden tällaisen miehen kanssa ja nyt on mitta täynnä. Mies käy täysihuollossa luonani ja sitten kun perustarpeet on tyydytetty hän nostaa kytkintä. Baari ja kaverit vievät kaiken ajan ja joskus kun olen lomalla vaikka pari päivää niin minulle ei voi uhrata aikaansa silloinkaan. Silloin löytyy myös yllättäen pirusti tekemättömiä töitä joiden vuoksi pitää taas mennä. Ärsyttää oma sinisilmäisyyteni ja usko siihen että mies vielä muuttuu, mihin se muuttuu? Ei ainakaan parempaan suuntaan. Jos menojalka vipattaa niin se vipattaa niin kauan kuin pystyy pistämään tossua toisen eteen. Ja tässä puhutaan jo yli kolmekymppisestä miehestä eikä mistään teinistä vaikka käytös siihen viittaa vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:
kerpeeros
Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä kyllä näin on;10497310:
Tuollaisia miehiä todellakin riittää. Itse olen ikäväkseni "seurustellut" muutaman vuoden tällaisen miehen kanssa ja nyt on mitta täynnä. Mies käy täysihuollossa luonani ja sitten kun perustarpeet on tyydytetty hän nostaa kytkintä. Baari ja kaverit vievät kaiken ajan ja joskus kun olen lomalla vaikka pari päivää niin minulle ei voi uhrata aikaansa silloinkaan. Silloin löytyy myös yllättäen pirusti tekemättömiä töitä joiden vuoksi pitää taas mennä. Ärsyttää oma sinisilmäisyyteni ja usko siihen että mies vielä muuttuu, mihin se muuttuu? Ei ainakaan parempaan suuntaan. Jos menojalka vipattaa niin se vipattaa niin kauan kuin pystyy pistämään tossua toisen eteen. Ja tässä puhutaan jo yli kolmekymppisestä miehestä eikä mistään teinistä vaikka käytös siihen viittaa vieläkin.

Se ei siitä muut kun korkeintaan huonompaan suuntaan! Nyt on sun vuoro nostaa kytkintä nainen!!!!
 
hille2
Tässä puhutaan nyt miehen aikaavievästä harrastuksesta. En jos se onkin nainen, jolla on harrastus joka vie kaiken vapaa-ajan ja paljon rahaa, niin ettei muijaa paljon kotona näy kuin mikroaaltouuniin einesruokaa heittämässä? Mies sitten katsoo, että lapset tekevät läksyt, harjaavat hampaat eivätkä tappele keskenään.
 
saritar
Tässä puhutaan nyt miehen aikaavievästä harrastuksesta. En jos se onkin nainen, jolla on harrastus joka vie kaiken vapaa-ajan ja paljon rahaa, niin ettei muijaa paljon kotona näy kuin mikroaaltouuniin einesruokaa heittämässä? Mies sitten katsoo, että lapset tekevät läksyt, harjaavat hampaat eivätkä tappele keskenään.

Oli se itsekäs ihminen sitten mies tai nainen, ei se asiaa muuta. Jos perustaa perheen, pitäisi aikaa sille olla toki, sehän pitäisi olla itsestäänselvyys. Valitettavasti asia voi tulla jommankumman tietoisuuteen vasta kun lapset on jo syntyneet.

Paljonko nainen/mies osallistuu kodin juttuihin jo ennen lapsia, se kertonee aika paljon. Sen kun laittaa potenssiin 10 (niin hyvässä kuin huonossa, riippuu paljonko puolisko osallistuu) , voi kuvitella sitä mitä se on sitten kun on lapset syntyneet.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten on vielä niitä
Oli se itsekäs ihminen sitten mies tai nainen, ei se asiaa muuta. Jos perustaa perheen, pitäisi aikaa sille olla toki, sehän pitäisi olla itsestäänselvyys. Valitettavasti asia voi tulla jommankumman tietoisuuteen vasta kun lapset on jo syntyneet.

Paljonko nainen/mies osallistuu kodin juttuihin jo ennen lapsia, se kertonee aika paljon. Sen kun laittaa potenssiin 10 (niin hyvässä kuin huonossa, riippuu paljonko puolisko osallistuu) , voi kuvitella sitä mitä se on sitten kun on lapset syntyneet.
...seurusteluajan varsin ihanteellisia, mutta yhteenmuuttamisen/ avioliiton /lasten jälkeen sieltä kuoriutuukin varsinainen vastuunpakoilija, jolle ei sitten kotityöt maistukkaan...Kokemuksen kautta voin sanoa, että tällainen mies kyllä mielellään etenee nopeasti parisuhteessa, koska seurusteluajan "työntäyteinen" elämä alkaa väsyttään... Ja taas on yksi avioero tulossa kun nainen ei jaksa pitää pakkaa kasassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuule,
Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä kyllä näin on;10497310:
Tuollaisia miehiä todellakin riittää. Itse olen ikäväkseni "seurustellut" muutaman vuoden tällaisen miehen kanssa ja nyt on mitta täynnä. Mies käy täysihuollossa luonani ja sitten kun perustarpeet on tyydytetty hän nostaa kytkintä. Baari ja kaverit vievät kaiken ajan ja joskus kun olen lomalla vaikka pari päivää niin minulle ei voi uhrata aikaansa silloinkaan. Silloin löytyy myös yllättäen pirusti tekemättömiä töitä joiden vuoksi pitää taas mennä. Ärsyttää oma sinisilmäisyyteni ja usko siihen että mies vielä muuttuu, mihin se muuttuu? Ei ainakaan parempaan suuntaan. Jos menojalka vipattaa niin se vipattaa niin kauan kuin pystyy pistämään tossua toisen eteen. Ja tässä puhutaan jo yli kolmekymppisestä miehestä eikä mistään teinistä vaikka käytös siihen viittaa vieläkin.
... löytyy vielä 50 vuotiaistakin!
 
Amssio
Mieheni aloitti lapsen synnyttyä harrastuksen, jonka vuoksi viikkoja yhtämittainen koko viikonloppu poissa kotoa. Hän saa tehdä mitä haluaa, oli kommentti. Väsyin valvovan vauvan ja imetyksen kanssa. Kaikki yöt hoidin yksin vauvaa, edes Viikonloppuna ei sitten saanut nukkua vaikkapa aamulla. Lastenhoitoapua meillä ei ollut. Jokainen vauva on erilainen ja samoin imetyksen aiheuttama kuormitus keholle, joten jos itselläsi meni vuosi imettäessä helposti ja nukuit hyvin, se tilanne ei ole kaikilla. Mies ei lainkaan käsittänyt ja haukkui vielä, kun en ehtinyt enkä jaksanut hoitaa kotia eli siivota ja ruokaa laittaa. Mitä olisin jaksanut, ja mikä olisi piristänyt, ei ole miestäni koskaan oikein kiinnostanut, eli seksi. Nyt ajattelette että olen ruma läski, enpä olekaan. Hyvä kun vauvan jaksoin, synkät oli ajatukset. Tilanne helpotti vauvan unen ja kasvun myötä. Nyt uusi rumba alkamassa, itkin Jo synkkänä, kun tämä kausiharrastus alkamassa.
 
valinnat
Suomessa ei ole järjestettyjä avioliittoja.
Jokainen saa valita vapaasti seurustelukumppaninsa ja aviopuolisonsa. Suomessa voi asua yhdessä ilman papin aamenta vaikka vuosikymmeniä ja katsoa onko kumppani sopiva. Kukaan ei paheksu.

Lapsia ei ole kenenkään pakko tehdä. Abortin saa kuka tahansa, olipa aviossa tai ei. Se on suomalaisen naisen perusoikeus.
Lisää lapsia ei ole pakko tehdä, jos ensimmäisen kanssa jo on vaikeaa. Tämähän sanoo jo järkikin.

Jos nykyinen kumppani ei miellytä, niin ratkaisukin siihen on helppo. Pistää joko omat tai miehen tavarat oven ulkopuolelle ja avioerohakemuksen postiin. Ei tarvitse yhtään itkeä väsyneenä puolison kausiharrastuksen takia.

Lopettakaa marina ja kitinä ja ryhtykää tekohin elämänne laadun parantamiseksi.
Elämäntilanteenne on täysin teistä itsestänne ja omista valinnoistanne kiinni!!!!
Hyvää viikonloppua ja loppuelämää.
 

Yhteistyössä