ongelmana ovuloimattomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiinu

Vieras
Eli mistä voi hakea apua jos ei ovulaatiota tapahdu? Ja mitä apua siihen on saatavissa. Eli tilanne on se että meillä on entuudestaa yksi lapsi joka on 1,5v. Joka sai alkunsa heti e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt olisi tarkoitus yrittäää saada toista lasta. Mutta olen nyt tikuttanut neljä kiertoa enkä ole pongannut yhtään ovista. Mistä siis tälläinen voi johtua?

Miten pitkä kierto sulla on ja pysyykö se tasaisena? Onko sulla ollut kuitenkin jotain ovisoireita? Kun ne tikut ei välttämättä tiedä mitään. Mut jos ei ole ovisoireitakaan, niin sit kannattaa mennä lääkäriin. Siihen on olemassa lääke millä saadaan ovulaatio tapahtumaan!

Minä hakeuduin terveyskeskuksen neuvolan kautta naistentautien polille. Kuulostaa siltä, että sinun hormonit ovat sekaisin. Itselläni korkea prolaktiini esti ovulaation. Nyt syön lääkkeitä ja tässä kierrossa tapahtui ovulaatio kp 17-18, nyt menossa kp 26, joten nyt viikonloppuna/ensi viikon alussa jännäillään. Tosin ei pidä pitää liian korkeita toiveita, sillä edellisessä kierrossa en ovuloinut lainkaan, mutta tuntuu hienolta, että lääkkeet auttaa ovuloimaan! Ja toinen clomikierto menossa. Niin, minulla entuudestaan 2v4kk esikoinen.

kierto on tasan 27 päivää ollut siitä asti kun kuukautiset alkoi eikä ikinä mitään heittoa. Ovisoireista en kauheasti osaa sanoa ainoa mitä olen pongannut on se ovislima. Mitä muita oireita on?

Mulla ainakin oireena liman lisäksi kivut, sellaiset repivät vihlaisut, munasarjojen kohdalla, yleensä vain jommalla kummalla puolella. Joskus myös päänsärkyä.

Lämmöistä sen vissiin parhaiten tietää, että ovuloiko vai ei. Eli heti oviksen jälkeen lämmöt pomppaa ylös n. 0,5 astetta. Ja just ennen ovista lämmöt käy alhaalla.
Toi alavatsan juilinta ja runsaat limat on yleisin ovisoire.

Hei, mulla on yksivuotias ja mekin toivotaan uutta perheenjäsentä:) Musta sun kiertosi säännöllisyys ja ovislimat viittaavat ihan normaaliin kehon toimintaan. Voi olla, että sun pitäis tikuttaa aamuin ja illoin, jotta bongaisit oviksesi tikkujen avulla. Kannattaa ehkä luottaa limoihin ja omaan halukkuuteen enemmän kuin tikkuihin. Voit myös noin viikko kierron alusta katsoa herättyäsi lämpösi ja toistaa saman jutun sitten kun limat ovat vähentyneet/loppuneet kokonaan ja halut viilentyneet. Jos sulla on sillon korkeempi lämpötila, niin olet varmaan ovuloinut. Mä aion lopettaa säännöllisen lämpötilojen mittailun, koska se stressaa, mutta voithan jonkun kierron kokeilla. Käy gynellä kyselemässä, jos asia vaivaa sinua, koska on totta että kropan toiminnat voi olla imetyksen jälkeen vähän vinksallaan.

helpoin tapa selvittää tuo onko ovuloinut on verikoe joka otetaan kierron puolivälin jälkeen yleensä kp21 tai riippuen vähän kierrosta. Tuossa katsotaan nuo progesteroniarvot joista näkee tapahtuuko ovis vai ei.
Jos ei tapahdu yleensä ensimmäinen lääke tuohon vaivaan on clomifeeni ,jolla tuo ovis yleensä alkaa tapahtumaan.
Tietysti jos prolaktiini on korkea niin kun jollain edellisellä kirjoittajalla ,ssiiehn on sitten oma lääkkeensä ,mutta tuota clomifeenia sekä prolaktiinia alentavaa lääkettä voi myös yhtä aikaa käyttää.
Eli otappa yhteyttä terveyskeskukseen...sieltä saat lähetteen gynenpolille jossa asia tutkitaan.

Toivottavasti saat. Minä en saanut. Lääkärin mukaan se nyt vaan on ihan normaalia, ettei kroppa toimi imetyksen jäljiltä. Hän sanoi myös, että voi kyseessä olla kystakin, mutta ei silläkään ole mitään merkitystä. Jouduin menemään yksityiselle.

Vielä olisin kysässyt sellaista, että kannattaako mennä yksityiselle vai kunnalliselle puolelle. Ja otetaanko tälläinen huoli vakavasti vai käsketäänkö jatkaa yrittämistä että tulee vuosi täyteen?

kysy ensin julkisen puolelta jos saisit lähetteen progesteronikokeeseen. Kun kerran noin vahvasti epäilet, ettei ovulaatiota tapahdu, niin luulis että yhden verikokeen suostuisivat ottamaan. Ja jos eivät suostu, ni menet sitte yksityiselle, maksaa n. 50-70,- lääkäri+labra.
Julkisen puolella ei oteta lääkäriin, jos sanoo että alle vuosi on yritystä, mut jos sanot vaan siitä ovuloimattomuudesta, niin ne vois mennä lankaan ;)

Yhteistyössä