On tässäkin tavan vanhemmat - narisevat ihan turhasta. Jos lapsi on levoton päiväunille mentäessä, niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äkämystynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kahden äiti";28480934]Mun mielestä koko päiväunisysteemissä ei ole päiväkodeissa mitään järkeä. Ei vaan ole järjen hiventäkään siinä, että lasta, joka on alta 3-vuotiaana lopettanut päiväunien nukkumiset kokonaan, makuutetaan jokaikinen arkipäivä kouluikään asti keskellä päivää. Ja kun koulu alkaa, hups, jotenkin se päivälevon tarve yhtäkkiä juuri siinä iässä loppuu...[/QUOTE]

No eskareissa ei yleensä enään ole yhtä pitkää lepopäivää kuin muilla, 4 veen ja 6 veen välillä on jo iso ero. Ja se koulupäivä noin pääsääntöisesti on lyhyempi kuin hoitopäivä aika monella lapsella...

Itselläni on ollut vauvasta asti järjetön ahtaanpaikankammo. Olisin seonnut välittömästä, jos minulle olisi tehty noin. Omasta näkökulmastani tuo on vain ja ainoastaan kidutuskeino. Mikäli joku hoitaja olisi tehnyt lapselleni noin, iskisin siltä varmaan hampaat kurkkuun. SAIRASTA!

Minä taas koen että nukkuisin superhyvin painopeiton alla. Niin me vaan ollaan erilaisia, hassua.

Ei painopeitto sido lasta sänkyyn. Kyllä lapsi sieltä alta pois pääsee. Se rauhoittaa, tuo turvallisen tunteen. hepottaa väsynyttä lasta nukahtamaan. Kaikille levottomille se ei sovi, silloin sitä ei käytetä. Ne joille siitä on apua yleensä muistavat itsekin sen pyytää. :)

Hmm en ole kuullutkaan. Onko tuollaisen rauhoittava idea vähän sama kuin vauvalla kapalointi? Voiko tuollaisella muka sitoa oikeasti lapsen sänkyyn niin ettei pääse pois? Vaikea uskoa että mun poikaa saisi pidettyä 20kg painonkaan alla jos olisi raivoissaan saati että nukahtaisi sinne jos olisi niin kauhuissaan...

Viimeksi muokattu:
Hmm en ole kuullutkaan. Onko tuollaisen rauhoittava idea vähän sama kuin vauvalla kapalointi? Voiko tuollaisella muka sitoa oikeasti lapsen sänkyyn niin ettei pääse pois? Vaikea uskoa että mun poikaa saisi pidettyä 20kg painonkaan alla jos olisi raivoissaan saati että nukahtaisi sinne jos olisi niin kauhuissaan...

Ei sillä todellakaan sidota lasta sänkyyn, edellytyksenä on aina että lapsi pääsee hyvin sen alta pois. Sellainen tasainen painontunne kehon päällä tuo turvallisuudentunnetta ja rauhoittaa lasta nukahtamaan. Meillä on lapsilla nuo lainassa apuvälinekeskukselta, niiden avulla molemmat levottomat iltapyörijät ovat alkaneet nukahtaa hyvin. Itsekin tykkään noista ja lainaan usein päikkäreille käydessäni. :D

Tietenkään kaikki ei toimi kaikille, vaikea kuitenkaan uskoa että päiväkodin henkilökunnalla olisi aikaa ja kiinnostusta käyttää niitä lapsen kiusaamiseen ja paniikin aiheuttamiseen. Kuvittelisin että tavoitteena on saada kaikki nukahtamaan rauhallisesti ja helposti - joitain tuo auttaa ja muille sitä tuskin käytetään.

Enkä oikein usko että tuota rangaistusvälineenä käytetään. Sen sijaan sitä voidaan kokeilla lapselle joka on levoton eikä meinaa kyetä olemaan paikallaan pedissään. Ehkä joku sitten laskee sen rangaistukseksi, itse taas tykkään että on inhimillisempää tarjota noin lapselle nopea ja rauhallinen nukahtaminen kuin sanallisesti komentaen pakottaa häntä pysymään pitkiä aikoja paikallaan.

Mutta tietty tuosta olisi ollut hyvä kertoa etukäteen vanhemmille ja vaikka kysyä näiltä lupaa sen käyttöön.

• Tykkää
Reactions: Queen of Nothing
Mä en pidä painopeittoa pahana asiana, mutta jos tämä tehtäisiin selkäni takana niin raivostuisin. Ja todella tarkka sen kanssa pitää olla. Siinähän on tietyt rajat paljonko se saa painaa, ettei lamaannuta pientä lasta. Jos peitto painaa liikaa, lapsi nukkuessaan ja rentoutuessaan hengittää huonommin ja pahimmillaan lopettaa hengittämiset nukkuessaan, koska peitto painaa liikaa. !

Tuotteet

Suosittelemme keskustelemaan painotuotteiden hankkimisesta ensin lasta hoitavien terapeuttien ja lääkäreiden kanssa.

Painoliivi

Painoliiviä käytetään lapsilla rauhoittamaan ja helpottamaan keskittymistä esim. koulussa tai päiväkodissa. Liiviä käytetään vain lyhyitä aikojan kerrallaan eikä käyttö saa missään tapauksessa olla jatkuvaa, koska silloin lapsi tottuu liiaksi liivin painoon ja sen vaikutus häviää.

Liivi valmistetaan käsityönä jokaiselle lapselle erikseen. Liivin taskuihin laitetaan painopusseja 10% lapsen painosta (esim. 20kg painavalle lapselle painoja tulee 2kg). Liivin materiaali on turvallista puuvilla-polyesteriä joka ei aiheuta allergiaa ja on täysin

eli jos peitto on painanut 8kg pienen lapsen päällä niin huhhuh. Ihme kun ei ole kuollut!

Painopeitto

Painopeittoa käytetään rauhoittamaan lasta kotioloissa erityisesti iltaisin ja päiväuniaikaan. Painopeiton kanssa Ei saa nukkua turvallisuussyistä, vaan sitä käytetään ainoastaan rauhoittumiseen. Lapsi oppii usein itsekin hakeutumaan peiton alle kun on väsyksissä tai muuten vain ahdistunut tai aggressiivinen.

Painopeittoa on kolmea kokoa ja viittä eri painoa. Pienin koko on 120 * 80cm ja sitä on saatavana kahta painoa: noin 5kg pienimmille lapsille ja noin 7kg suuremmille lapsille.
Keskikokoinen peitto on 110*150cm ja paino noin 8 kg.
Suuret peitot teini-ikäiselle tai aikuiselle ovat kooltaan 110*170cm ja painoltaan noin 10kg tai noin 15 kg.

[QUOTE="Maira";28480834]Kyllä mä vetäisin purut nokkaan jos kuulisin et mun muksulla tollasta käytetää!Mitää hemmetin pakkonukuttamista ja paikallaan oloa en hyväksy.[/QUOTE]

Voi voi. Puolet päiväkotien lapsista voi sitten saman tien lähteä lätkimään sieltä vaikkapa kotihoitoon. Sinun ja muiden kaltaistesi lapsia kerta hoitaa niin outo joukko. Ole hyvä, ja pidä lapsi omissa hoivissasi.

[QUOTE="vieras";28480917]Ymmärrän mahdollisen rauhoitteluntarpeen, mutta kyllä se nyt on niin, että aikuisen ihmisen täytyy pystyä rauhoittelemaan pieni lapsi muutenkin kuin pakkonukuttamalla/makuuttamalla tai millään pakkokeinoilla.[/QUOTE]

Ymmärsin, että peitto liittyy päivälepoon eli aikaan jolloin rauhoitutaan maaten. Toisilla lapsilla kuten meillä kahdella viidestä, on aina ollut vaikea rauhoittua maaten. Mitä yliväsyneempi lapsi on, sitä vaikeampaa paikalla makaaminen on ja sitä makaamista tarvitaan, jotta uni tulee. Uni ei tule, jos vetää rallia huoneen poikki. Muutenkin jokaiselle lapselle, myös niille, jotka ei enään päiväunta tarvi, on hyvä oppia myös rauhoittumaan ja lepäämään.

Meillä oli aspergerlapsella painopeitto päiväkodissa kun rauhoittuminen hankalaa.
Mutta ainahan noista keskustellaan vanhempien kanssa eikä se saa mikään rangaistuskeino olla.

Ei meidän lapsi mikään ns.tuhma ollut vaan hänellä oli levottomat jalat ja kädet kun piti maata paikallaan päivälevolla. Kyllä minusta toi uutisen päiväkodin toiminta on vähän kyseenalaista jos toimitaan salaa ja käytetään rangaistuskeinona mihin peittoa ei kyllä ole tarkoitettu.

Minä taas koen että nukkuisin superhyvin painopeiton alla. Niin me vaan ollaan erilaisia, hassua.

Erilaisia joo. Mua ahistas painopeitto mutta mun 5v levotonta se rauhoittaa. Lapsi itse kärsii siitä ettei kykene olemaan rauhassa eikä toisaalta siedä silittelyä tms. Peitto auttaa asiassa. Ei hänellekään pakolla sitä laitettas, mutta sekä lapsi että aikuiset ovat huomanneet sen auttavan.

Joo, kyllä se ikäänkuin kapalo on. Paitsi että se on peitto jonka alta pääsee pois. Se antaa lapselle turvallista tunnetta levottomaan kehoon ja auttaa rentoutumaan. Otetaan pois kun alla olija on rauhassa.

Ihan turha ketju. Nää idioottikommentit muuttuisivat jos koko tarina kerrottaisiin. Menkääpä itse nukkumaan peiton alle joka on puolet teidän painosta. Terapia käytössä niidenipaino on 10% lapsen painosta sekä ammattilaisten valmistama.

Itselläni on ollut vauvasta asti järjetön ahtaanpaikankammo. Olisin seonnut välittömästä, jos minulle olisi tehty noin. Omasta näkökulmastani tuo on vain ja ainoastaan kidutuskeino. Mikäli joku hoitaja olisi tehnyt lapselleni noin, iskisin siltä varmaan hampaat kurkkuun. SAIRASTA!

Samaa mieltä. Minulla ei varsinaista ahtaanpaikankammoa, mutta inhoan kiinnipitämistä. Myös yksi lapsistani ei ole koskaan pitänyt esimerkiksi siitä, että pitää kättä ympärillä, kun nukutin ollessaan pieni. Sairasta enkä hyväksyisi.

Kävin viikonloppuna mummolassa, josta löysin 50-60-luvuille tyypillisen vanhan peiton. Punnitsin peiton. Se painoi 4 kg eli täyttää hyvinkin painopeiton kriteerit. Me kaikki hieman vanhemmat ihmiset olemme siis nukkuneet lapsuutemme painopeiton alla eikä kenellekkään ole tainnut asiasta jäädä traumoja. Nykyiset peitot eivät paina juuri ollenkaan. Ne ovat tietenkin helppoja pestä, mutta painavan peiton rauhoittavaa vaikutusta niillä ei kyllä ole.

En ymmärrä miksi ihmiset täällä nostaa haloota asioista joista ei oikeasti tiedä mitään! Ensinnäkin paino peittoa käytetään 1 kg painavaa peittoa 20 kg painavalle lapselle. Se nyt ei todellakaan aiheuta kenellekkään mitää kipuja ja puutumisia. Ja paino peitto ei ole semmoinen etteikö lapsi pystyisi liikkumaan sen alla, vaan lapsi pääsee sen alta halutessaan poiskin. Paino peitto vain tekee olon rauhalliseksi ja lapsi malttaa paremmin olla "riehumatta" petissä joka taas häiritsee myös muita lapsia. Ja kyllä lasten täytyy osata olla jopnkin aikaa päivästä ihan paikallaankin, lapsikin tarvitsee lepoa, jos lepoa ei saa on se lapsen kehitykselle haitallista. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennen kuin mesoatte!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;28807352:
En ymmärrä miksi ihmiset täällä nostaa haloota asioista joista ei oikeasti tiedä mitään! Ensinnäkin paino peittoa käytetään 1 kg painavaa peittoa 20 kg painavalle lapselle. Se nyt ei todellakaan aiheuta kenellekkään mitää kipuja ja puutumisia. Ja paino peitto ei ole semmoinen etteikö lapsi pystyisi liikkumaan sen alla, vaan lapsi pääsee sen alta halutessaan poiskin. Paino peitto vain tekee olon rauhalliseksi ja lapsi malttaa paremmin olla "riehumatta" petissä joka taas häiritsee myös muita lapsia. Ja kyllä lasten täytyy osata olla jopnkin aikaa päivästä ihan paikallaankin, lapsikin tarvitsee lepoa, jos lepoa ei saa on se lapsen kehitykselle haitallista. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennen kuin mesoatte!!!!!
Asia ei ole noin yksinkertainen, sunkin pitäis se tietää kun olet alalla. Kaikki lapset on mm yksilöitä ja lisäksi muu vuorokaudenrytmi-, ja unen tarve vaihtelee, ja kyllä- jopa lapsilla. Mm oma lapseni aikoinaan saman ikäisenä nukkui 13 tunnin yöunet ja voin sanoa että päiväunille ei saanut kirveelläkään. Olihan se päiväkodissa ongelma kun ei työntekijät päässy rauhassa kahvittelemaan. Voi luoja.

Eli kun sinulla nyt sattuu olemaan klaustrofobia, on se myös koko maapallon kansalla myös?

Hyi hitto, niin on. Mulla kans on ahtaan paikan kammo.

painopeiton ei ole tarkoitus painaa puolia lapsen painosta!!! 8kg painoinen peitto ei sovi kenellekkään! painopeiton on tarkoitus olla hiukan raskaampi,ei sellainene ttä sen alle lähes tukehtuu..

Yhteistyössä