On tää vaikeeta...vuorotyöläisen arki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Pakko purkautua.

Meillä on kaksi lasta (2 ja 3 vuotiaat). Minulla on vuorotyö, 6 viikon työvuorot tietää kerralla. Nyt mulla on tää viikonloppu töitä ja ens viikonloppuvapaa ja seuraavat kaks töitä. Miehelläni on säännöllinen työ ma-pe 8-16.

Nyt mies vaatii että just sillon kun mulla on vapaata pitäis viedä lapset viikonlopuks hoitoon ja mun on pakko suostua. Ja minä kun ajattelin, että saatais olla koko perhe yhdessä kerrankin, niin nyt oon ajattelematon idootti...

Tällä hetkellä musta tuntuu että en näe lapsia koskaan, iltavuoroon mennessä on pakko viedä lapset hoitoon jo aamulla sillä hoitopaikka on kaukana ja ei ole kuin yksi auto käytössä, on mulla tieetty niitä arkivapaita ja lapset on silloin kotona, mutta olisin halunnut että ollaan koko perhe yhdessä kotona...

On tää niin kurjaa tää vuorotyöläisen elämä, en suosittele kenellekään, mutta jospa voittaisin lotossa täysosuman tänään niin ei tartteis ajatella koko töitä... Onko täällä kellään muilla vuorotyötä??

Ymmärrän hyvin! Itse lähihoitaja ja vuorotyötä tehnyt! Mies myös hoitaja ja tekee myös vuorotyötä. Poika 2v. ja tuntuu tosiaan ettei koskaan olla kaikki yhdessä. Nyt tosin jäin äippälomalle, joten josko se tästä edes vähän helpottaa :)

Mies vaatii viemään lapsia hoitoon kun olet vapaalla? Siis hä?

Ainoa tilanne jossa ymmärtäisin tämän, on se, että olisi vaikka suunnitellut teille yhteisen yllätysillan.

Muuten en tosiaankaan tajua miksi lapsien pitää mennä hoitoon kun vanhemmat on kotona ihan normaalisti.

No just sen takia kun mulla on sillon vapaata ja haluis tehdä jotain kahdestaan. Käydä syömässä ja leffassa ym.. selittää, että on niin pitkäaika siitä kun viimeks on saatu olla kaksin. Yritin ehdottaa että vietäis vaikka silloin kun mulla on töitä, niin ei käy kun mun pitää mennä töihin, ei hän halua olla yksinkään kotona.. en oikein ymmärrä, mut kai se pointti on siinä kun on niin vähän kahdenkeskistä aikaa.

No laitat miehesi koville, ei hänellä ole oikeutta vaatia sinulta mitään tuollaista! itse teen vuorotyötä viidettä vuotta ja rakastan vuorotyötä ja sen mukanaan tuomaa vaihtelua!

Alkuperäinen kirjoittaja :
No just sen takia kun mulla on sillon vapaata ja haluis tehdä jotain kahdestaan. Käydä syömässä ja leffassa ym.. selittää, että on niin pitkäaika siitä kun viimeks on saatu olla kaksin. Yritin ehdottaa että vietäis vaikka silloin kun mulla on töitä, niin ei käy kun mun pitää mennä töihin, ei hän halua olla yksinkään kotona.. en oikein ymmärrä, mut kai se pointti on siinä kun on niin vähän kahdenkeskistä aikaa.

No kyllä minä sitten jo harkitsisin sitä miehen ehdotusta vakavasti.
Sillä on ikävä sua naisena eikä vaan äitinä, ja varmaan kahdenkeskisestä illasta on aikaa.

Ei vaan meillä mies edes yritä ehdottaa tollasia.

Miksi ne lapset pitäisi koko viikonlopuksi viedä hoitoon eikö esim. yksi yö riittäisi? Sittenhän te saisitte miehen kanssa sen kahdenkeskisen illan ja ehtisitte viettää aikaa myös perheenä.

En aikonut suostua, koska ei mulla varmaan kovinkaan hauskaa tule olemaan jos ns. väkisin joudun lapset hoitoon viemään. Mut mies tokas siihen sitten, ettei hänelläkään kovin hauskaa tule olemaan jos joutuu väkisin kotona olemaan. Mut pitää yrittää jokin kompromissi saada aikaan, suututtaa kun ei olla tässä yhtään samalla aaltopituudella. Tietty mies hoitaa kaikki ilta- ja viikonloppuvuorojen ajan lapsia yksin ja kokee sen aika rankaks..

onko vuorohoitopäiväkodit sitä varten että vanhemmat voi viettää iltaa kaksin? Luulin että siellä halutaan nähdä työvuorolistat juuri tällaisten tilanteiden takia, voit siis ap sanoa miehellesi ettei lapsia voi viedä hoitoon ellei ole töitä

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä:
onko vuorohoitopäiväkodit sitä varten että vanhemmat voi viettää iltaa kaksin? Luulin että siellä halutaan nähdä työvuorolistat juuri tällaisten tilanteiden takia, voit siis ap sanoa miehellesi ettei lapsia voi viedä hoitoon ellei ole töitä

Mä käsitin, että esim. mummolaan tai muualle hoitoon, ei vuoropäiväkotiin.

Ja ymmärrän kyllä täysin ap:n miestä. Haluais olla muutakin kuin isä, siis ihan mies mutta vaimoa ei kiinnosta viettää aikaa kahdestaan.

No on varmasti vaikeaa jos se tollasta on :o

Mulla kans 2 lasta, 3v ja 1,5v ovat hoidossa näin:

Kun mä olen aamussa: Ovat koko päivän, siihen asti että ite pääsen puoli 2 töistä.

Iltavuorossa: Menevät puol 2 hoitoon ja mies hakee ne n. 2 tunnin päästä.

Yövuorossa: Mies vie ne aamulla ja itse haen ne 12 aikaan pois.

Meillä ei edes ole kuin osapäiväinen hoito, kun mun mielestä ONNEKSI olen vuorotyössä, niin lapset saavat olla paljon enemmän mun tai miehen kans.

Mä olin vanhuspuolella sh:na muutaman vuoden ja se oli ihan arkipäivää, että tein tuplavuoroja (07-21.30) ja että vapailta soitettiin lähes aina töihin sijaisten puutteen takia. Pisin työputki oli 14vrk putkeen töitä (osa päivistä tuplavuoroja), sen jälkeen yksi vapaapäivä ja taas 5vrk putkeen töitä. Mä väsyin tohon ja tosiaan mä näin työkavereitani ja vanhuksia enemmän kuin omaa perhettäni (mies + kolme lasta). Mä päädyinkin lopulta alanvaihtoon.

Mutta tsemppiä sulle ap, meni mun jorinat vähän ohi alkuperäisen aiheenkin. Koettakaa tehdä miehen kanssa joku kompromissa asian suhteen.

Yhteistyössä