On se niin helkutin hankalaa, pitääkö kutsuun oikeasti suomentaa mitä tarkoittaa lyhenne RSVP?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sammakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sammakko

Vieras
Kuukausi sitten lähti kutsut 30v-synttäreille, selkeästi oltiin laitettu 'RSVP 28.2. mennessä'.

Neljästäkymmenestä kutsutusta kymmenen teki kuten oli pyydetty, ilmoitti annettuun sähköpostiosoitteeseen tai puh.nroon tulemisestaan. Tämän jälkeen on tullut 'siis pitikö niihin bileisiin ilmoittautu, joo tottakai me ollaan tulossa, mä luulin että tajusit ilman muuta että tullaan'-tyyppisiä puheluita ja tekstiviestejä. Muutama on kertonut tulostaan kaverin kautta, eli on sanonut kaveri X:lle että ilmoita meidät samalla kun ittes.

Ja siis aikuisia, mun käsitykseni mukaan ihan sivistyneitä ja täyspäisiä ihmisiä. Argh!

Ja otsikko oli hiukan kärjistetty, vieraat kyllä tietävät mitä tuo lyhenne tarkoittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Jos tulet ilmoittamatta, et saa ruokaa- olis varmaan tehokkaampi ilmaisu :kieh:

:D Saattaisi toimiakin. Kyllä pistää ärsyttämään, kun joudut aina varmuudeksi tilaamaan 2 kertaa niin isolle porukalle kakut kuin on ilmoittautunut, kun niitä ihmisiä saattaa sitten kuitenkin valua paikalle huomattavasti enemmän....

Alkuperäinen kirjoittaja wieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Suomeksi se on ihan että v.p.

Mulle tulee kylläkin v.p:stä mieleen Vapaaehtoinen palokunta :xmas: toi RSVP on kuitenkin etiketinmukainen termi..

mikä vitun vapaaehtoinen palokunta ??
vpk sitten erikseen.
sama kun sanosin että rsvp tuo mulle vaan mieleen että ritva sai vulvaansa panaanin.

Onnea! Sivistystasosi kasvoi juuri levelille 0! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Suomeksi se on ihan että v.p.

Mulle tulee kylläkin v.p:stä mieleen Vapaaehtoinen palokunta :xmas: toi RSVP on kuitenkin etiketinmukainen termi..

Se on kylläkin VPK

Kyllä vastausta pyydetään eli v.p. on ihan etiketin mukainen termi sekin.

eiks se oo vp eikä v.p? Nojoo enhuu itse käytän aina tuota RSVP:tä niin ulkomaalaisetkin tajuaa.

Muutaman kerran olen lisännyt kutsuun tekstin " jos et ilmoita tuletko vai etkö niin turha odottaa ruokaa" vastauksena on tullut pari "en tiedä tulenko, en tarvitse ruokaa"

Mä en ymmärrä miksei voi laittaa suoraan, että vastausta pyydetään tai, että ilmoita x.x mennessä tuletko...paljon selkeämpää. Miksi tehdä asioista hankalampia kuin ne ovatkaan? Meille ei ainakaan kovin usein tule kutsuja niin voi ollla, että jäisi RSVP huomaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Vp. vastausta pyydetään

Luettelo perustuu Kielikellon 4/2009 ja Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaan (vuodelta 2009) lyhenneluetteloihin.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2149#VW

Voi kirjoittaa etikettikirjan mukaan myös v.p. Ja sitä näkeekin usein kutsuissa tuossa muodossa.
Usein kun lyhennetään sana niin pannaan piste ekan kirjaimen perään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Vp. vastausta pyydetään

Luettelo perustuu Kielikellon 4/2009 ja Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaan (vuodelta 2009) lyhenneluetteloihin.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2149#VW

Voi kirjoittaa etikettikirjan mukaan myös v.p. Ja sitä näkeekin usein kutsuissa tuossa muodossa.
Usein kun lyhennetään sana niin pannaan piste ekan kirjaimen perään.

Minäkin lyhentäsin sen pisteiden kanssa, mutta piti ihan katsoa mitä kielitoimisto suosittaa.

Minä laittaisin kutsuun ihan selkeyden vuoksi "vastausta pyydetään", Suomessa kun ollaan. Ja Suomessa tunnetusti vieraskieliset sanat ja lyhenteet tuottavat monille vaikeuksia :)

No ok, tietenkin jos kutsuisin pelkkiä kollegoitani niin voisin kiusallani tunkea kutsun täyteen vieraskielisiä lyhenteitä, kai ne ymmärtäisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ymmärrä miksei voi laittaa suoraan, että vastausta pyydetään tai, että ilmoita x.x mennessä tuletko...paljon selkeämpää. Miksi tehdä asioista hankalampia kuin ne ovatkaan? Meille ei ainakaan kovin usein tule kutsuja niin voi ollla, että jäisi RSVP huomaamatta.

Kaikki kutsutut kyllä tietävät mitä tuo RSVP tarkoittaa, siitä se ei ole kiinni. Ja vaikka kutsussa ei lukisi muuta kuin juhlien päivämäärä ja

ILMOITA 28.2. MENNESSÄ OLETKO TULOSSA VAI ET!!!!!

niin osa tästä kaveripiiristä tekisi silti samoin kuinnyt. Kyse on siis ajattelemattomuudesta, tai näin ainakin olen asian mielessäni ajatellut.

taidan tietää kuka oot. sun typerä "synttäri"kutsus oli muutenki olevinaan niin helkutin sivistyny. oot oikee akateemikko just joo. hieno ranskalainen termikin oikee lopussa. mä kerron miks ei kukaa ilmottautunu: kaikki on niin täynnä sua ja sun olemustasi.

mun valmistujaiskutsussa luki että "ilmoita jos et pääse 28.2 mennessä" ja kyllä vaan kaikki jotka ei päässeet ilmoitti ja kutsuja lähetettiin sentään lähemmäs sata...

Alkuperäinen kirjoittaja miska:
taidan tietää kuka oot. sun typerä "synttäri"kutsus oli muutenki olevinaan niin helkutin sivistyny. oot oikee akateemikko just joo. hieno ranskalainen termikin oikee lopussa. mä kerron miks ei kukaa ilmottautunu: kaikki on niin täynnä sua ja sun olemustasi.

No, et taida sitten olla itse tulossa? Kiva kun törmää täällä tuttuihin :D

Toivottavasti et enää ikinä joudu vastaanottamaan kutsua akateemikolta, hienoine ranskalaisine termeineen. Tuntuu ottavan liian koville.

Yhteistyössä