On se kumma kun ei saa töitä hakea :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Soitin tänään yhdestä avoinna olevasta työpaikasta. Työ vastaa koulutustani, mutta tällä hetkellä olen töissä toista ammattiani vastaavassa työssä. Tämä kun kävi ilmi niin tuli hyvin äkäisen ja tiukan oloisesti kysymys siitä miksi tahdon vaihtaa alaa.

Jotenkin tuli sellainen olo, että on huono merkki jos ihmisellä on olemassa jo työ ja silti hakee muuta työtä. :/

No miksi haluat vaihtaa alaa? Toki kysymystä ei olisi tarvinnut esittää äkäisesti, mutta kun mä viime talvella haastattelin yhtä työnhakijaa, niin minäkin kysyin häneltä ihan suoraan, että miksi.

Yhdelle ulkomaalaiselle työnhakijalle käytettiin tekosyynä tuota fraasia, kun ei haluttu muuten häntä ottaa...
"sinullahan on jo työtä", oli haastattelija tuumannut.

No hän, sitkeänä mimminä, sai kyllä myöhemmin työtä, siitä huolimatta, että oli jo töissä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26930256:
No miksi haluat vaihtaa alaa? Toki kysymystä ei olisi tarvinnut esittää äkäisesti, mutta kun mä viime talvella haastattelin yhtä työnhakijaa, niin minäkin kysyin häneltä ihan suoraan, että miksi.

Toinen ammattini on kampaaja enkä halua altistaa itseäni jatkuvasti kaikille niille kemikaaleille. Tämän kerroin puhelimessakin siis tänään. Enkä minä tiedä, ett äonko se alanvaihtoa jos minulla on koulutus ja myös työkokemusta siitä toisestakin alasta.

[QUOTE="alkup";26930293]Toinen ammattini on kampaaja enkä halua altistaa itseäni jatkuvasti kaikille niille kemikaaleille. Tämän kerroin puhelimessakin siis tänään. Enkä minä tiedä, ett äonko se alanvaihtoa jos minulla on koulutus ja myös työkokemusta siitä toisestakin alasta.[/QUOTE]
No niin, eli vastasit kysymykseen :) Tällä hakijalla, josta mainitsin, oli koulutus tähän meidän alaankin, mutta oli hakiessaan vakinaisessa työsuhteessa, ihan hyväpalkkaisessa hommassa ja vieläpä mahdollisuus edetä urallaan. Työ oli kuitenkin eri alaa kuin mihin meille haki. Kyllä mua ainakin päätöstä miettiessäni kiinnosti, miksi tämä hakija halusi luopua urastaan ja tulla meille tekemään ihan muun tyyppistä hommaa. Hän vastasi ja mielestäni syy oli varsin hyvä ja ymmärrettävä ja kaveri sai paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26930344:
No niin, eli vastasit kysymykseen :) Tällä hakijalla, josta mainitsin, oli koulutus tähän meidän alaankin, mutta oli hakiessaan vakinaisessa työsuhteessa, ihan hyväpalkkaisessa hommassa ja vieläpä mahdollisuus edetä urallaan. Työ oli kuitenkin eri alaa kuin mihin meille haki. Kyllä mua ainakin päätöstä miettiessäni kiinnosti, miksi tämä hakija halusi luopua urastaan ja tulla meille tekemään ihan muun tyyppistä hommaa. Hän vastasi ja mielestäni syy oli varsin hyvä ja ymmärrettävä ja kaveri sai paikan.

Voitko kertoa edes suuntaa antavasti, että mikä se syy oli? Itse tahtoisin myös mahdollisuuden edetä urallani ja saada mahdollisuuden myös siihen, että palkka joskus nousisikin. Näissä kampaajan hommissa ei ole sitä vaaraa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26930260:
Yhdelle ulkomaalaiselle työnhakijalle käytettiin tekosyynä tuota fraasia, kun ei haluttu muuten häntä ottaa...
"sinullahan on jo työtä", oli haastattelija tuumannut.

No hän, sitkeänä mimminä, sai kyllä myöhemmin työtä, siitä huolimatta, että oli jo töissä. :D

:( Kyllä minä olen sitä mieltä hyvin vahvasti että ensin pitää työllistää täällä syntyneet ja verovaroin maksetut kouluja käynneet käyneet nuoret tai vanhemmatkin kuin banaanimaasta tänne tullut kielitaidoton 32v. Alibaba. Ne työllistetyt ja työharjoittelussa heiluvat "venepakolaiset tai humanitaarisesta syystä" olevat pakolaiset vetää ihan vitulleen koko työmarkkina järjestelmän, tekevät lähes ilmaiseksi duunia ja työnantaja ei varmasti ota siihen rinnalle mitään koulutuksen käynyttä supiSuomalsita duunariksi kun lähes tulkoon ilmaiseksi voi teettää duunit sillä maahanmuuttajalla.

[QUOTE="alkup";26930359]Voitko kertoa edes suuntaa antavasti, että mikä se syy oli? Itse tahtoisin myös mahdollisuuden edetä urallani ja saada mahdollisuuden myös siihen, että palkka joskus nousisikin. Näissä kampaajan hommissa ei ole sitä vaaraa. :/[/QUOTE]

*tsirk* No mniten nyt kampaaja voi edetä muuten kuin tarjoamalla jotain erikoista, olihan jokunen vuosi sitten joku yrittäjä joka oli topless yrittäjänä. Kokeile sillain.

[QUOTE="alkup";26930359]Voitko kertoa edes suuntaa antavasti, että mikä se syy oli? Itse tahtoisin myös mahdollisuuden edetä urallani ja saada mahdollisuuden myös siihen, että palkka joskus nousisikin. Näissä kampaajan hommissa ei ole sitä vaaraa. :/[/QUOTE]
Tällä kaverilla syy oli sama kuin mikä on ollut mulla itsellänikin, kun olen työpaikkaa vaihtanut. Eli alussa on saanut tehdä sitä, mitä oli opiskellut ja mistä piti, mutta kun taidot kehittyivät, sai ylennyksiä ja nimityksiä, työ alkoi muuttua enemmän ja enemmän paperihommiksi, tuli esimiestehtäviä jne. Sitten taas siirrettiin toiseen yksikköön, myyntiin ja markkinointiin ja koska oli siellä hyvä, eteni siellä urallaan. Jossain vaiheessa huomasi, että ei enää teekään sitä työtä, mihin opiskeli ja mistä alunperin piti. Vastuu kasvoi, enemmän ja enemmän piti tehdä firmalle tulosta jne. Joten haki meille ja halusi tehdä sitä, mitä alunperinkin oli halunnut. Koska mulle itselleni oli käynyt - esimiestehtäviä lukuunottamatta - kahdessa aiemmassa työpaikassani ihan samalla tavalla, ymmärsin tätä kaveria oikein hyvin.

[QUOTE="vieras";26930394]:( Kyllä minä olen sitä mieltä hyvin vahvasti että ensin pitää työllistää täällä syntyneet ja verovaroin maksetut kouluja käynneet käyneet nuoret tai vanhemmatkin kuin banaanimaasta tänne tullut kielitaidoton 32v. Alibaba. Ne työllistetyt ja työharjoittelussa heiluvat "venepakolaiset tai humanitaarisesta syystä" olevat pakolaiset vetää ihan vitulleen koko työmarkkina järjestelmän, tekevät lähes ilmaiseksi duunia ja työnantaja ei varmasti ota siihen rinnalle mitään koulutuksen käynyttä supiSuomalsita duunariksi kun lähes tulkoon ilmaiseksi voi teettää duunit sillä maahanmuuttajalla.[/QUOTE]

Ajattelet kyllä tosi kauniisti - ja viisaasti.
Mutta tämä naisihminen oli maksellut veroja jo vuosikausia Suomessa. Hän teki sellaista työtä, jota ei kovinkaan moni halua ottaa vastaan ollenkaan.
Kun työttymyyskorvauksella pärjää niin paljon paremmin.

Ei tule työssäkäynnin kuluja, jotka räjähtivät viimeisimpien palkanalennusten kohdalla.
Kotimaisista voimavaroista lähti viimeksi nyt luottari, yli 20 vee talossa ollut.
Sitä ennen on ovi käynyt tiheään ja vanhoja yli 20 vuotta olleita lähtee kuin liukuhihnalta.

Ihan Suomessa syntyneitä. Ovat sen ikäisiä, että uusi työpaikka ei ole itsestäänselvyys. Päinvastoin, ovat huonossa työmarkkina-asemassa.

Silti lähtivät.

Ulkomaalaisia tuntuu tulevan, ja heidän määränsä on lisääntynyt huimasti.
Heille tuntuu kelpaavan ne kaikkein huonoimmatkin työt (huonopalkkaisimmat), mitä tuolta nyt löytyy.