On kaksi asiaa,joista ei saa kieltäyty: kummius ja arkun kantaminen(hautajaiset)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kieltäydyin kummiudesta. Ennen lapsen syntymää sanottiin meille(molemmille yhtäaikaa kahvipöydässä) että te olette sitten tämän lapsen kummeja, ja minä siis sylikummi. Noh, lapsi syntyi ja vain minua pyydettiin kummiksi, neljänneksi kummiksi... Kieltäydyin ja en miehelle puhunut asiasta mitään. tuli todella paha mieli, omasta ja miehen puolesta.

En ole minkään kuullut, mutta eipä tulisi mielen kieltäytyäkään tuollaisesta, jos pyydetään. Siis miestähään siihen pyydetään, mutta ymmärrätte varmaan.

Mulla on viisi kummilasta ja vaikkeivat kaikki enää olekkaan ihan pieniä, en silti halua kummilapsia lisää.
Eli kyllä mun mielestä voi ihan hyvin kieltäytyä kummiudesta.
Arkkua en oo nähny naisen kantavan, mutta kyllä siitä voi kieltäytyä niin mies kuin nainenkin.
Tai sitten mulla on eriskummallinen suku, ei meillä ole kukaan koskaan loukkantunut jos ei ole ollu halukas kantamaan arkkua.
Arkun saa myös kärryillä autoon tai hautapaikalle, ei ole pakko kantaa.

[QUOTE="...";24572514]Mä kieltäydyin kummiudesta. Ennen lapsen syntymää sanottiin meille(molemmille yhtäaikaa kahvipöydässä) että te olette sitten tämän lapsen kummeja, ja minä siis sylikummi. Noh, lapsi syntyi ja vain minua pyydettiin kummiksi, neljänneksi kummiksi... Kieltäydyin ja en miehelle puhunut asiasta mitään. tuli todella paha mieli, omasta ja miehen puolesta.[/QUOTE]

Kuvittelet varmaan, että sylikummiudella on jokin erityinen merkitys?

Mä en kuulu ev.lut. kirkkoon niin en ilmeisesti edes pääsisi viralliseksi kummiksi, mutta jos joku pyytäisi mua epävirallisesti kummiksi kuten joillakin on tapana, kieltäytyisin. Kummin tehtävä on tukea lasta hengellisessä kasvussa, enkä voisi ottaa sellaista tehtävää vastaan.

Jos joku läheinen ystävä saa lapsen, voin onneksi tutustua lapseen ja tulla hänelle läheiseksi ja antaa lahjoja ilman mitään kummin virkaa :)

Kyllä voi kieltäytyä kummiudesta jos ei syystä tai toisesta halua/voi ottaa tehtävää vastaan. Parempi se on sanoa kun sitten olla vaan nimi paperissa eikä mitään kummisuhdetta lapseen. Mekin kun kysyimme niin sanoimme että miettivät asiaa ja vastaavat reilusti jokotai.

Jos joku pyytää epähuomiossa kirkosta eronnutta ateistia kummiksi, siitäkö ei saa kieltäytyä? :D Mahtaa tulla "lapsen kristillisestä kasvatuksesta" aika hulvatonta. Kannattaisikohan noita kuitenkin pitää ohjenuorina eikä sääntöinä, ja hoitaa asiat tilannekohtaisesti?

Jos on tekojalka jota ei ulospäin huomaa, ilmeisesti silloinkaan ei saisi kieltäytyä arkunkannosta? Vai?

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä