omppupiirakan ohje

mä tein ite eilen pellillisen..

4 kananmunaa
1lasi sokeria
1lasi vehnäjauhoja.

(2dl lasi)

vaahdota sokeri ja munat,lisää jauhot.
kaada pellille ja päälle omenapalat ja kanelia ja sokeria.
(laitoin myös hieman siirappia)

uuni 200 astetta ja 20-25min.

» Muhkea omenapiirakka

Tarvitset:

Taikina:
125 g voita tai margariinia
2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
11/4 dl tuorejuustoa
1/2 tl hienonnettua
kardemummaa

Täyte:
3-4 kirpeää omenaa
50 g sulatettua voita tai margariinia
2-3 rkl sokeria
1 tl vanilliinisokeria
1 tl vanilliinisokeria
1 rkl kanelia

Päälle:
1 prk (2,5 dl) ranskankermaa
2 munaa

Valmistus:

Sekoita rasva, jauhot ja leivinjauhe. Lisää tuorejuusto ja kardemumma. Nosta taikina hetkeksi jääkaappiin ja kaaviloi sitten jauhotetun leivinpaperin päällä hieman vuokaa suuremmaksi, pyöreäksi levyksi. Nosta levy pape-reineen vuokaan. Pistele pohja haarukalla. Lohko omenat ja kasta sulatetussa rasvassa. Nosta lohkot piirastaikinalle ja ripottele päälle sokeri-kaneliseos. Sekoita ranskankerma ja munat, kaada seos omenalohkojen väleihin. Ihana tuoksu ja maku syntyvät, kun paistat tortun noin 175 asteessa kolmisen varttia.

» Omenapiirakka

Tarvitset:

250g Voita tai margariinia sulatettuna
2 lasia sokeria
4 lasia vehnäjauoja
2 tl soodaa

1 muna
2dl viiliä tai piimää
omenaviipalieta

Valmistus:

1. voi,sokeri,jauhot,sooda sekoitetaan keskenään

2.ota 1 lasillinen murua talteen

3.sekoita muuhun osaan taikinaa 1muna ja 2dlviiliä tai piimää

4. levitä taikina pellille, omena viipaleita päälle ja muru omenoiden päälle

5. paistetaan 200-asteessa noin 30min

» Mes-omenapiirakka

Tarvitset:

Pohja:
1 muna
1 ½ dl sokeria
1 ½ dl sulatettua voita
3 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
3 rkl maitoa

Täyte:
4-5 hapahkoa omenaa
250 g mesjuustoa
kanelia
sokeria

Valmistus:

Kuori ja leikkaa omenat paksuhkoiksi viipaleiksi. Viipaloi myös juusto melko ohuiksi suikaleiksi. Vatkaa sokeri ja muna vaahdoksi. Lisää joukkoon sulatettu ja jäähdytetty voi, vehnäjauhot ja niihin sekoitettu leivinjauhe sekä lopuksi maito. Painele pohja piirakkavuokaan, jonka halkaisija on noin 25 cm. Asettele omenaviipaleet pohjalle kauniiksi ringiksi ja laita joka toiseen tai joka kolmanteen väliin juustosuikale. Ripottele päälle kanelia ja sokeria. Lisää reilummin sokeria, jos omenat ovat kovin happamia. Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia. Tarjoile hyvän vaniljajäätelön kera.

Riksi :wave:
Voiko tosiaan käyttää makeissa piirakoissa viiliä ja piimää, niin että tulee makeeta ja hyvää? Itse oon niin juurtunut käyttämään kermaviiliä ja kermoja etten oo ajatellutkaan noin perusaineita. Eikö tuu hapanta?

Katso esim. Elovena-kaurahiutalepussin kyljestä ohjetta. Helppo, nopea ja kiva ohje. Olen myös käyttänyt ohjeessa omenan sijasta nyt ajankohtaisia kokoneisia puolukoita, tosin marjojen määrää kannatta miettiä

Yhteistyössä