Ompelijat huom!

• Viestiketjun aloittaja Peukalo keskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti
Peukalo keskellä kämmentä
Ostin metritavarana kangasta ja kyselisin teiltä nyt, että kun kangasta ostaa kaupasta esim. 5 metriä, niin laittaako myyjä automaattisesti siihen saumavarat mukaan vai leikkaako just sen 5metrin palan?

Mulla oli kankaassa 17cm ylimääräistä... onko tässä joku kutistumisvarakin mukana vai mitä?? :LOL:

Miten mun pitäis nuo varat laskea kun verhoja tässä yritän kovasti väsätä :)

Kiitos avusta!

Katiaana
Jotkut laittaa, jotkut ei. viisas kauppias laittaa. Koska jotkut kankaat todella kutistuu. Meille koulussa opetettiin että kangas pitäs aina pestä ennen kuin aletaan tekeen mitään. Niin ei tuu ylläreitä.

Tosin harvonpa tuota tulee pestyä kun alkaa verhoja saati vaatteita ompeleen...... :/

Mä olen aina pyytänyt metrimäärän +saumavaran ostaessani. Usein olen kyllä kankaan ensin pessyt ennenkuin ompelen siitä verhoja. Tietysti huolitellut kankaan päät ensin,ettei lähe pesussa purkaantumaan. Näin ei ole verhot sittemmin kutistunut pesussa.

aapee
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Mä olen aina pyytänyt metrimäärän +saumavaran ostaessani. Usein olen kyllä kankaan ensin pessyt ennenkuin ompelen siitä verhoja. Tietysti huolitellut kankaan päät ensin,ettei lähe pesussa purkaantumaan. Näin ei ole verhot sittemmin kutistunut pesussa.
Kiitos, näin taidankin tehdä :)

Vilijonkka
Jos pyydät 5m, saat 5 m. Tosin yleensä hyvät myyjät pistää vähän ekstraa just tuon kutistumisen takia. Jos siis tarvit 5 m + saumanvarat, silloin sun pitää pyytää esim 5m ja 20 senttiä.

No meillä päin jos pyydetään 5m, niin sen saa. Ja yleensä myyjä kysyy olenko huomioinut kutistumisen, jos sellainen laatu on kyseessä. Ja minäkin pesen aina kankaat ennen ompelua. Vahingosta viisastuneena muutaman kerran normaalimittaisista housuista tuli pesun jälkeen caprit...

vieras
Yleensä mittaavat sen reilusti. Kun käyttävät sitä 50 cm puista mittakeppiä, niin laittavat sitä himpun enemmän, ettei vaan vahingossa jää liian lyhyeksi. Kun ostaa 5 m, niin tuo 17 cm muodostuu siinä ihan helposti. Siitä voisi tulla tosi huonoa palautetta, jos johonkin tarkkaan mitattuun juttuun saisikin halutun 5 m:n sijaa 4,98 cm, jolloin jäisi paikoilleen laitettuna pari senttiä vajaaksi.

Yhteistyössä