Omistusasunto ja opiskelijan asumislisä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Tietääkö kukaan palstalainen miten käy opiskelijan asumislisän jos asuu omistusasunnossa ja on asuntolainaa?

Miehen kanssa haluttaisiin ottaa laina ja ostaa oma kämppä vuokralla asumisen sijaan. Mies on hyväpalkkaisessa vakityössä mutta itse opiskelen vielä muutaman vuoden. Onko minun mahdollista saada asumislisää yhtiövastikkeeseen? Onko meidän käytännössä pakko ottaa laina ja asunto miehen omistukseen? Vähän käy luonnon päälle asua jonkun toisen talossa, kun haaveena olisi nimenomaan yhteinen koti...

Entä jos asumislisä lähtee, niin nouseeko tulorajani? Käyn opiskeluni oheen töissä, ja enemmänkin vuoroja olisi tarjolla jollei pitäisi koko ajan vahtia noita tulorajoja. Jos ostamme oman asunnon niin menetänkö asumislisäni, ja siltikin työntekoni on yhtä rajoitettua? Vai?

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi selventää selvälle suomen kielelle ratkaisuja. Yritin kerran jo soittaa kelaan näitä tiedustellakseni enkä saanut hölkäsenpöläystä selvää siitä kapulakielestä jota minulle ladeltiin.

Omaan tai puolison omistamaan asuntoon ei saa asumislisää. Tietysti voitte kikkailla niin, että asunto miehen nimiin ja sinä maksat hänelle vuokraa alivuokralaisena. Ei välttämättä mene Kelalla läpi, jos olette pitkään olleet saman katon alla. Ja paska juttu toki, jos tulee ero.

Vähänkö nauran jos teille tulee ero ja sinä menetät kaiken (mies vie kämpän) koska halusitte kikkailla asumislisää.

No jos laina ja talo on miehen nimissä ja jos en itse pysty opiskelijan tuloilla maksamaan lainaa lainkaan vaan hädin tuskin puolet yhtiövastikkeesta niin kyllä se silloin on miehen asunto 100% joten en sanoisi että "menetän kaiken", kun siitä mikään ei ollut minun alkujaankaan.

Jos mies on hyväpalkkaisessa työssä, niin miksi muredit jostain asumislisästä?

Kyllä omaankin voi ainakin asumistukea saada, lisästä en tiedä. Asumistuessa kuluiksi lasketaan yhtiövastike ja lainasta koron osuus. Mutta eikös puolison tulot vaikuta asumislisään ja -tukeen vai olenko mä ihan väärässä?

Omistusasuntoon ei saa opintotuen asumislisää. Sen sijaan yleistä asumistukea voi saada asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen, mutta ei asuntolainan lyhennykseen. Ja tämä on varma tieto.

Yleinen asumistuki riippuu opiskelijalla kuten muillakin perheen tuloista eli myös miehesi tuloista. Jos miehesi siis on hyvätuloinen, ette saa sitäkään.

"Et voi saada asumislisää, jos

asut omistamassasi tai puolisosi omistamassa asunnossa. Puolisolla tarkoitetaan avio- tai avopuolisoa tai rekisteröidyn parisuhteen toista osapuolta. Samaa sukupuolta olevaa avopuolisoa ei kuitenkaan pidetä puolisona. Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan avopuolisoiksi, jos hakija ei toisin todista. Asunto katsotaan omistusasunnoksi, jos sinun, puolisosi tai teidän yhteenlaskettu omistusosuutenne asunnosta on vähintään puolet joko suoraan tai asunnon omistavan yhtiön tai kuolinpesän kautta."

kelan sivuilta kopioitu

kannattaa laskella sillä lailla tarkkaan että onko järkeä nostaa opintotukea koko 9kuukaudelta.
Tukia voi perua kätevästi netissä. Jokaisesta perutusta kuukaudesta tuloraja nousee ylöspäin.
Jos sinulla on mahdollista tehdä opiskelun ohella töitä, kannattaa laskea onko siis järkeä nostaa tukia kokoajalta.

Itse opiskelen AMK:ssa ja mulla ei enää ole läsnäolopakollisia tunteja ihan hirveästi. Mä olen perunut loppu vuoden tuet, koska pystyn tekemään töihin enemmän vuoroja. Mun ei siis kannata nostaa tukia, koska mun tulorajat keikkuu jo nyt aika rajoilla. muutama vuoroa enemmän kuussa ja ne paukkuisivat kokonaan yli. Mun on siis helpompi tehdä ne muutama vuoroa enemmän töihin, kun tienaan paremmin kuin tukien verran.

Täytyy muistaa, että myös pankkilainalla voi kikkailla. Pankit ymmärtää hyvin, että toinen opiskelee ja voi olla muutaman vuoden pienet tulot. Voi esim. sopia vaikka kokonaisen lyhennysvapaan vuoden, ehkäpä kaksi? Tai niin, että parina ekana vuotena maksaa vähemmän. Kannattaa varata pankin lainaneuvontaan aika ja kysellä vaihtoehdoista, ja minkä verran lainaa voisitte saada. Pankit on käsittääkseni ymmärtäväisempiä, jos kyseessä on pari, joista toinen hetkellisesti pienituloinen. Voi tosin olla, että tarvitset esim. vanhempasi takaajiksi (ellei sulla ole ASP-säästöjä jolloin takaajana valtio), mutta katsovat siinä tapauksessa yleensä kuukausituloja läpi sormien. Yksin et välttämättä opiskelijana lainaa näinä aikoina saisi... Yleensä kyllä 10 % asunnon hinnasta pitäisi olla itsellä säästettynä (useat pyytää vanhemmilta lainaan jos ei itellä...), mutta tiedän että pankit on myös ohjeita vastoin joskus katsoneet läpi sormien ja antaneet 100 % asunnon hinnasta lainaa. Pikkukaupungeissa saattaa olla löysempää, kuin isoissa. Tai isoissakin perustellusta syystä...

Itse ostin asunnon puoliksi avokin kanssa opiskelijana, ja jotenkin kituutelleen selvitty - mies on useammin maksanut vastikkeet kuin minä, itse maksan vain 2-3 kertaa vuodessa, muuten vain omat lainanlyhennykset.

Mun mielestä kannattaa omistaa puoliksi vaikka kuinka kituuttaen - voi tulla vuosien mittaan katkeruutta jos vain toinen osapuoli tulee hyötymään arvon noususta, vaikka yhdessä olisi rempattu ja sisustettu. Ja tosiaan eron sattuessa joutuisit nollapisteestä lähtemään. Asunto on siitä kiva, että se on samalla myös säästämismuoto, eli jos yhdessä ostettu asunto eron sattuessa myytäisiin, saisi samalla myös ehkä hiukan myyntivoittoa ja vähän pesämunaa uuden elämän alkuun.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä