Omenat mehuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soraya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soraya

Aktiivinen jäsen
12.04.2007
4 135
1
38
Paljonkohan omenakilosta tulee mehua? Paljonkohan ämpärillinen omenoita painaa tai paljonko siitä tulee mehua? Ollaan menossa tyhjentämään miehen mummon omenapuut, enkä vielä siis tiedä, millaisen saaliin kanssa mahdamme kotiutua... Ajattelin käydä meidän paikkakunnan mehuasemalla, jossa omenoiden minimimäärän täytyy olla 40kg. Itselläni ei ole mitään hajua paljonko se on omenoina ja paljonko varaan mehuastioita.

40 kg oli muistaakseni noin yksi iso Ikean kassi ja kaksi muovikassillista, kun viimeksi vietiin. Noin niinkuin suuntaa antamaan ; )
Mehua tuli noin 27 litraa. Mehu kannattaa pakastaa pakastuspulloissa tai pyytää mehuasemaa pastöroimaan, muuten ei säily. Pullojen pitää olla desinfioituja tai sitten täysin uusia (ainakin meidän mehuasemalta saa 3 litran uusia kanistereita tähän tarkoitukseen.

omenakilosta tulee lajikkeesta riippuen 0,5-0,8 l mehua. ämpärillinen omppuja painaa n. 5kg.

me käytiin myös tyhjentämässä tuttavien omppupuu, saatiin sieltä n. 240 l omppuja. tämä oli iso pyykkikorillinen, 2 kpl 40 litran saavia ja 8 kpl 10 litran ämpäreitä ja laatikoita. tämä määrä meni just farmarifocuksen takakonttiin, enempää ei ois mahtunu. osa meni hilloksi ja vajaa 200 l vietiin mehustamoon. mehustamossa punnittiin määräksi 84 kg ja siitä tuli 51 litraa mehua.

Kyllä on muuten suuria määriä! Mä en edes tiedä montako puuta meitä odottaa siellä ja onko sieltä jo joku käynyt keräämässä. No, täytyy ainakin varautua varmuuden vuoksi muovipusseilla ja pyykkikorilla. Aluksi olin ajatellut ottaa vain pari ämpäriä...

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Kyllä on muuten suuria määriä! Mä en edes tiedä montako puuta meitä odottaa siellä ja onko sieltä jo joku käynyt keräämässä. No, täytyy ainakin varautua varmuuden vuoksi muovipusseilla ja pyykkikorilla. Aluksi olin ajatellut ottaa vain pari ämpäriä...

meitä muuten ohjeistettiin mehustamolla, että ei kannata pakata muovipusseihin ainakaan jos säilyttää niitä pitkään. jos on yhtään kolhuja niin mätänevät tosi nopeesti. kaupan banaanilaatikot on kuulemma ihan hyviä (täytyy vaan peittää se reikä sieltä pohjasta ;) ) ja muut pahvilaatikot. ja huuhtaista kannattaa ennen kun viet mehustettavaksi, koska muuten menee roskat ja hiekat mehun joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja just mehustamolla käynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:

meitä muuten ohjeistettiin mehustamolla, että ei kannata pakata muovipusseihin ainakaan jos säilyttää niitä pitkään. jos on yhtään kolhuja niin mätänevät tosi nopeesti. kaupan banaanilaatikot on kuulemma ihan hyviä (täytyy vaan peittää se reikä sieltä pohjasta ;) ) ja muut pahvilaatikot. ja huuhtaista kannattaa ennen kun viet mehustettavaksi, koska muuten menee roskat ja hiekat mehun joukkoon.

Riippuu varmaan mehustamosta, koska ainakin meidän mehustamolla omput pestään hihnalla ennen mehustamista.

Yhteistyössä