omenasose

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen kyllä tarjonnut vauvalle ihan tavalliseen tapaan tehtyä omenasosetta. Kanelia siinä ei tietenkään ollut seassa, mutta en yleensäkään laita kanelia omenasoseeseen. Sokeria ei välttämättä tarvitse laittaa ollenkaan, jos ei omenat ole kamalan happamia. Jos kuitenkin tarvitsee lisää makeutusta, kannattaa käyttää hedelmäsokeria.

Eli siis omenat lohkotaan ja keitetään (vähän vettä kattilan pohjalle), ja soseutetaan. Kuorineen keitetyt soseutetaan sosemyllyllä, mutta jos kuorii ja poistaa siemenkodat ennen keittämistä, voi soseutuksen tehdä vaikka sauvasekoittimella.

Saanko kysyä 3:n äidiltä että miksi ihmeessa keität vitamiinit pois omenista?
Mä olen ainakin vaan sauvasekoittimella surauttanut lohkotut omenat soseeksi.Ja nyt välillä laiskuuttani raastanut sen soseeksi.Laitan tipan sitruunamahua sekaan ni tulee kahden päivän annos.

Kuinkahan pitkään suurin piirtein omenia pitää keittää..? Että ihmisen täytyy tälläistäkin kysyä mutta olen ihan poropeukalo keittiössä... Sokeria tuskin tarvitsee koska omenat eivät ole ollenkaan happamia... Kiitos vastauksestasi =)

Omenoita keitetään, kunnes ne ovat pehmeitä ja menevät soseeksi. Riippuu kai vähän lajikkeestakin, että miten kauan ne kypsyvät. Siis haarukalla kokeilemalla samalla tavalla kuin perunoidenkin kanssa tiedät, milloin omenat ovat kypsiä!

Mä en ole pakastimeen laittanut,teen aina vaan 2 päivän annokset.
Joka päivä sitten saa eri sosetta.
Ja ne sosepurkeissa jääkaappiin.Sitruunamehua tippa sekaan niin ei tummu ja pysyy tuoreena.Raasteen voi pakastaa varmaan ihan sellaisenaan,koita yhdellä annoksella.Ja kerro sitten kuinka kävi=)

Mulla oli tarkoitus tehdä ihan pakkaseen kun noita omenia tosiaan on ja ei ne niinkään kauaa hyvänä säily kun puusta kerätään... Ei ole kiva jos menee hukkaan... Eli ensin keitetään,soseutetaan ja sitten pakastetaan niin onnistuu..?

Mä olen pakastanut myös raakaraastetta, aiemmin lähinnä koirille, mutta olen sitä syönyt talven mittaan itsekin ja oikein hyvältä maistuu. Nyt meinasin taas pakastella ja tehdä vauvalle tarpeeksi hienoa, että pystyy sitten talven mittaan syömään. Ainut hankaluus on vaan siinä, ettei säily kauaa sulattamisen jälkeen, mutta kun tarpeeksi pieniin pusseihin laittaa, niin eiköhän tuo suju.

Olen antanut sulaa huoneenlämmössä tai jääkaapissa. Menee kyllä sellaiseksi tummaksi väriltään, mutta ei se mua ainakaan häiritse... Mutta kai sen voisi mikrossakin sulattaa... Kävin taas keräämässä lisää omenia, että pääsen pakastelemaan =)

Yhteistyössä