Omavaraistalous, kiinnostaako ketään muuta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taitaa jäädä muutenkin olemattomaksi haaveeksi. Millä muuten maksaisit täydellisessä omavaraistaloudessa lainasi ?
Sanoinhan, että se on haave :) Toki tiedossa on kaksikin maatilaa perintönä, mutta kun niissä pääasiallinen "myyntituote" on maito, en tiedä kuinka saisi suunniteltua toisenlaiseen käyttötarkoitukseen.
 
tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Meillä ollut myös haaveena, mut on vähän liian kallis haave.
Pii vielä lisätä, että ei ihan noin täydellisessä muodossa olis mahdollista. Miehen ois ainakin käytävä edelleen töissä. Lisäksi esim. itse kaikkien vaatteiden yms. tekeminen ois hankalaa. Tai vaikkapa luistinten tekeminen lapsille!! Mut voisin kyllä tinkiä monista jutista.
 
Tietyssä määrin kyllä. Siis että saisi esim. kasvikset omasta kasvimaasta ja voisi esim. lämmitykseen tai sähköntuotantoon käyttää lihasvoimalla tehtyä virtaa, aurinkovoimaa tms. Mutta täysin omavaraiseksi minusta ei olisi, enkä semmoisesta edes haaveile.
 
Osittain kiinnostaa, ja jos tossa kesällä sais sen kasvimaan pystyyn niin vähän lähemmäs pääsisi taas.

Täydelliseen oamavaraisuuteen ei silti ole kiinnostusta, ja se olisi jo turhan fanaattista mun makuun...
 
hiihu
Hesarissahan oli vasta juttu tuollaisesta perheestä. Jotenkin kyllä vähän säälittää lasten puolesta, eihän ne opi oikeesta elämästä mitään. Voi olla vaikeeta selvitä kun aikuistuvat.

Meinaan kun ei kaupoissa yms missään käydä ja vaatteenakin on suurinpiirtein talja. Ei se nyt ihan järkevää ole.

Toki, itsekin kierrätän ja yritän tehdä oikeita valintoja mutta joku raja kuitenkin....
 
vieras
Siis ei ollutkaan kysymys omavaraistaloudesta, vaan siitä että viljelisi jotain itse omaan tarpeeseen. Noinhan elävät useimmat maanviljelijät, mutta se ei ole omavaraistaloutta.
 
Omavarainen tulevaisuudesta
On totta, että täytyy olla pesämuna, ennen kuin sellaiseen hommaan ryhtyy, mutta oletteko ajatelleet, että talvella ei voi viljellä eikä kasvattaa mitään kasvimaalla, joten miksei silloin töihin maksamaan lainaa pois? Ja voihan sitä aloitella hiljattain, ensin pieni kasvimaa, aurinkopaneelit ja -keräimet, muutamaa sorttia helppohoitoisia hyötyeläimiä (esim. vuohia ja kanoja). Siitä se lähtee. Itse olen koko ikäni toivonut asuvani maalla ja tulevani itse toimeen, älkää säälikö omavaraisten lapsia, he saavat paljon elämänkokemusta ja maalaisjärkeä, jota kaupunkilaislapsilla tuskin on. Olen vielä opiskelija, mutta säästössä on jo sievoinen summa ja aion toteuttaa unelmani omavaraistalouden parissa.
 
Haaveilija myöskin
Täällä myös haaveita omavaraistaloudesta. Tosin en tiedä onko se nykypäivänä mahdollista: kaikki haluavat, vaativat ja pakottavat ns. "kuulumaan joukkoon". Tunsin yhden erakoksi sanotun ihmisen, joka eli vaimonsa ja muutaman lapsensa kanssa perityssä mökissään. Heillä oli lehmiä ja hevonen, mutta ei tietääkseni muita kotieläimiä ja kaikki oikeasti tehtiin itse! Sähköä ei ollut. Viranomaiset kumminkin tulivat ja pakottivat heidät muuttamaan kaupunkiin ja "käymään oikeissa töissä". En tiedä oliko siinä muutakin takana kuin tuo muusta maailmasta eristäytyminen, mutta itselle ainakin tuli sellainen olo että noin ei SAA enää nykymaailmassa elää.

Oletteko kuulleet ekokylistä? Esim keuruunekokylästä
En tiedä olisiko minusta elämään "vieraiden ihmisten kanssa" noin tiiviisti, mutta ajatukset kuulostavat hyviltä. Tosin ei se niin ruusuista elämä tuollakaan ole kuin annetaan ymmärtää.

Mutta kyllä, minä aijon joskus elää vielä jossain korvessa ja kasvattaa ruokani itse. Onneksi on mies joka hakee samaa asiaa, mutta emme usko että kumpikin voi elää ilman töitä velan maksun kannalta ja on kaiketi myöskin pakko jotain ostaakkin kaupasta ainakin aluksi. Sähköksi ajattelin aurinkosähköä, niin että lapset voivat tehdä läksynsä valossa ja valitettavasti ilman nettiä en enää tule toimeen: täältä on vaan niin helppoa hakea kaikki ohjeet ja reseptit. Toisaalta joudun kyllä huomattavasti rajoittamaan netin käyttöä, mutta väliäkö hällä...
Toinen juttu mihin tarvitsee ihan rahaa on esimerkiksi kotieläinten siemennykset (ettei tule sisäsiittoisuutta), täällä kun ei enää vaihtokauppaa valitettavasti käydä.

Olen kovasti selvitellyt eriasioita omavaraistaloudesta, sillä aika jolloin sellaiseen muutetaan koittaa jo alle viiden vuoden sisään. Netistä en ole löytänyt oikein ketään joka oikeasti eläisi ihan omavaraisesti. Ehkä heillä ei ole nettiä... eikä kukaan tiedä heistä? Tässä kumminkin muutama löytämäni linkki:
- Hesarin sivuilta löytää omavaraistaloudessa elävästä perheestä kertovan artikkelin kun laittaa hakusanaksi "omavaraistalous". Valitettavasti en voi linkittää sitä suoraan, koska en ole rekisteröitynyt.
-http://takku.net/article.php/20080225163127533
^elämämme perusteista

Olisi mielenkiintoista kuulla miten olette ajatelleet ratkaista mm. lihan/kalan säilytyksen? Jääkaapinhan saa tehtyä ilman sähköäkin, mutta pakastinta ei (paitsi talvella). Itse olen suunnitellut lihan kuivaamista, sekä pakkaskuivausta (tosin en tiedä onnistuuko se muualla kuin lapissa?). Purkittamiseen en ainakaan tällä hetkellä halua ryhtyä, sillä pelkään tekeväni myrkkyä. Mites esim. suolaaminen? Kuinka kauan suolattu kala/liha säilyy?

Talvella olen miettinyt mistä saada jotain tuoretta vihreää pöytään? Idätys ja itujen syöinen saattaisi onnistua. toisaalta esim. tomaatti voi olla että tulee ikävä.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Tuti:
Ei kiinnostq yhtään, pidän nykyajan helppoudesta. Ja joskus vielä haluaisin asua ison kaupungin ihan keskustassá josta on lyhyt matka mihin vaan.
Asuin 15 vuotta Helsingin keskustassa ja ovesta ei päässyt ulos ilman että meni heti muutama kymppi rahaa... Nyt asutaan vähän pidemmällä ja ihmetyttää miten sitä rahaa on saanut hassattua niin valtavasti!!! Nykyään kaikki raha makaa tilillä. hih.
 
Kiinnostaa tietysti mutta realistisesti. Me asutaan maalla ja on puutarha/kasvimaa (peruna, porkkana, punajuuri, mansikat, vadelmat saadaan omalta tontilta), sienestetään, marjastetaan, kalastetaan.

Mökillä meillä tv ja valot toimii aurinkopaneelien avulla. Lämmitysjärjestelmä kotona on puu, jota saa omasta metsästä toistaiseksi.

Me ostettiin muinoin maatilan pihapiiri, johon kuuluu vanha navetta. Sieltä on purettu jo ed. omistajan aikana kaikki pois joten se on varastona mut vois siellä varmasti kanoja ja lampaita pitää.

Energiamääräysten muuttuessa ollaan menossa kohti nollaenergiataloa joka kuluttaa energiaa yhtäpaljon kun tuottaa ja varmaan on, mikäli Suomen ilmasto muuttuu ja tekniikka kehittyy, edessä tilanne jolloin on ns. plusenergiataloja eli tuottaa energiaa enemmän kun kuluttaa. Tällöin voi kyllä hyvin sanoa olevansa omavaraistaloudessa sähkön suhteen jos pystyy myymään ylimääräistä. Tällöin kyse on aivan uusista taloista jotka on jo lähtökohdaltaan rakennettu sellaisiksi.

Mielenkiintoinen aihepiiri.


 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
Kiinnostaa tietysti mutta realistisesti. Me asutaan maalla ja on puutarha/kasvimaa (peruna, porkkana, punajuuri, mansikat, vadelmat saadaan omalta tontilta), sienestetään, marjastetaan, kalastetaan.

Mökillä meillä tv ja valot toimii aurinkopaneelien avulla. Lämmitysjärjestelmä kotona on puu, jota saa omasta metsästä toistaiseksi.

Me ostettiin muinoin maatilan pihapiiri, johon kuuluu vanha navetta. Sieltä on purettu jo ed. omistajan aikana kaikki pois joten se on varastona mut vois siellä varmasti kanoja ja lampaita pitää.

Energiamääräysten muuttuessa ollaan menossa kohti nollaenergiataloa joka kuluttaa energiaa yhtäpaljon kun tuottaa ja varmaan on, mikäli Suomen ilmasto muuttuu ja tekniikka kehittyy, edessä tilanne jolloin on ns. plusenergiataloja eli tuottaa energiaa enemmän kun kuluttaa. Tällöin voi kyllä hyvin sanoa olevansa omavaraistaloudessa sähkön suhteen jos pystyy myymään ylimääräistä. Tällöin kyse on aivan uusista taloista jotka on jo lähtökohdaltaan rakennettu sellaisiksi.

Mielenkiintoinen aihepiiri.
Jos haluat kesäksi niitä kanoja, niin ne kestää kyllä pihapiirissä ihan ilman aitauksia tai mitään muutakaan. Laitat vain ruokintapaikan esim. viinimarjapensaiden luokse ja jotain, mistä rakentavat pesät. Se on siinä.

 
Kalle-2334
Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
Kiinnostaa tietysti mutta realistisesti. Me asutaan maalla ja on puutarha/kasvimaa (peruna, porkkana, punajuuri, mansikat, vadelmat saadaan omalta tontilta), sienestetään, marjastetaan, kalastetaan.

Mökillä meillä tv ja valot toimii aurinkopaneelien avulla. Lämmitysjärjestelmä kotona on puu, jota saa omasta metsästä toistaiseksi.

Me ostettiin muinoin maatilan pihapiiri, johon kuuluu vanha navetta. Sieltä on purettu jo ed. omistajan aikana kaikki pois joten se on varastona mut vois siellä varmasti kanoja ja lampaita pitää.

Energiamääräysten muuttuessa ollaan menossa kohti nollaenergiataloa joka kuluttaa energiaa yhtäpaljon kun tuottaa ja varmaan on, mikäli Suomen ilmasto muuttuu ja tekniikka kehittyy, edessä tilanne jolloin on ns. plusenergiataloja eli tuottaa energiaa enemmän kun kuluttaa. Tällöin voi kyllä hyvin sanoa olevansa omavaraistaloudessa sähkön suhteen jos pystyy myymään ylimääräistä. Tällöin kyse on aivan uusista taloista jotka on jo lähtökohdaltaan rakennettu sellaisiksi.

Mielenkiintoinen aihepiiri.


Jos se on omavaraistaloutta että rakentaa ensin kalliin sähkövoimalan. Niin voihan sitä rakentaa jonkun ison voimalan, ja myy sähköä kantaverkkoon. Helposti vähän isommasta voimalasta saa useamman tonnin tuloa kuussa. Voihan sitä vaikka osan Fortumista ostaa, ja elellä osingoilla. Vuokraa asunnosta vaikka osan alivuokralaiselle, ja elelee asuntotuloilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Omavaraistalous

Haaveena.. Vaan taitaa jäädä haaveeksi, kun en varmaan koskaan saa lainaa, jolla ostaisin oman pienen mökin ja peltoa.
Jos otat lainaa, se ei ole omavaraistaloutta. Et nimittäin pysty maksamaan lainanlyhennyksiä, jos toimit omavaraistaloudessa.

 
Sibuli
Tällaisen vanhan aiheen löysin ja nostan lisäkeskustelun toivossa. Tämä on suuri haave meille, miehelle ja minulle. Fanaattiseen omavaraisuuteen ei ole mielestäni syytä pyrkiä, enkä voisi kasvattaa eläimiä ja sitten syödä niitä, koska kiinnyn eläimiin niin paljon, mutta muuten "kellottomampi" ja valinnaisempi elämä olisi ihanaa. Kasvimaa, kanoja, vuohia (maidon vuoksi) ja mahdollisimman pitkälle oman käden kautta eläminen on haaveena. Oma työni (kääntäjä) kulkee mukanani minne vaan, joten täysin tulottomana ei ole tarkoitus elää. Lainan saa maksettua kuten nytkin. Isännän työ on ollut viimeiset 2 vuotta muutenkin yhtä lomautusrumbaa, joten siltä osin hän siirtyisi mielellään oman maan vartijaksi, haltijaksi ja tekijäksi ;) Yhdellä palkalla pärjää kyllä kun menot ei ole kaupunkilaiselämän menoja.
 

Yhteistyössä