Omatoiminen lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Joo, on tosi hienoa että lapsi haluaa tehdä kaiken itse. Mutta kun se on sit IHAN kaikki ja aina. Ja sit jos on jotain jota ei saa tehdä itse tai mä epähuomios laitan jonku jutun valmiiksi niin alkaa aivan karsee huuto.
Ja sit on tilanteita joissa lapsi ei tee pyydettyä asiaa vielä useankaan sanomisen jälkeen, lopulta sanon et nyt teet sen tai minä teen, ei tapahdu mitään. Sit mä meen tekemään sen asian ja alkaa huuto: minä haluan, minä itte, minä itte! Puuuuh.....

Siis oikeestihan on tosi hienoa että lapsi haluaa tehdä kaiken itse mutta välillä tuntuu hiukan raskaalta.

Eilen totesin miehelleni että enää maksimissaan kaksi vuotta on kestettävä tätä "minä itte"-vaihetta. Keskimmäinen on nyt 4 v ja hänen "minä itte"-vaiheensa loppui vuosi sitten (kesti vuoden) ja nuorimmainen on nyt kaksi vuotias ja juuri aloitti tuon "minä itte"-vaiheensa.
Esikoisella oli tämä samanlainen ikäkausi 2-4 vuotiaana ja niinpä tiedän kokemuksesta että ohi se vaihe menee.

Onhan se jossain määrin turhauttavaa kun otetaan ulkoiluvaatteet esille valmiiksi ja sitten pieni kiikuttaa joka julmetun vaatteen takaisin paikalleen voidakseen ottaa ne itse samantien sieltä eteisestä uudestaan pukemista varten tai että kun isoveli hakee ruokailua varten haarukat valmiiksi niin pieni vie oman haarukkaansa takaisin laatikkoon ja ottaa sen sitten uudestaan ihan "minä itte".

Mutta kun tämä vaan kuuluu kehitykseen, kestettävä on ja annettava lapsen tehdä ihan itse asioita.

Ja tuo "minä luen tämän ensin" kun kehotetaan jotain tekemään...sekin kuuluu kehitykseen ja on vaan yritettävä ohjata lasta toimimaan ripeämmin. Voin luvata sinulle että omatoimisuus tulee vähenemään, viimeistään murrosiässä olettaa saavansa kaiken valmiina eteensä ; )

Kuopus 2v9kk on nyt siinä vaiheessa,se on ihana ja niin turkasen rasittava, ylistän kaikkia mahdollisia voimia kun tästä selvitään. :D ja kyllä, tiedän että kaikenlaisia vaiheita on tulossa eteen, mutta uhmaikäisen kanssa tuhoontuomittuja neuvotteluyrityksiä en jää kaipaamaan.

Yhteistyössä