Omasta ajasta

Herkkis äiti

Jäsen
14.04.2006
435
0
16
Minulla on nyt - siis oikeasti juuri nyt sitä ylellistä omaa aikaa. Olen ihan yksin kotona, mies ja lapset (nuoret) on kuka missäkin omissa jutuissaan.
Tietysti olen onnellinen, että on tätä omaa aikaa, mutta... aina jokin mutta. Ei ole ketään kenelle soittaa tai jonka luona mennä käymään; ovat reissussa tai mökillä. Minä vain olen yksin jumissa täällä kotona, niin kuin olen ollut koko kesän, milloin mistäkin syystä.
Päivät pitkät kuljetan ja passaan perhettä milloim milläkin tavalla. Nyt alkaa olla semmoinen olo, että kun eräs tutun lapsi olisi tulossa meille pariksi yöksi kylään, minusta tuntuu, että en kerta kaikkiaan jaksa ottaa tänne yhtään ylimääräistä passattavaa (no tuo on ehkä väärä sana tässä yhteydessä, mutta...).
Tuntuu että itku pääsee kun vain ajattelenkin että tähän härdelliin tulisi vielä vieras. Minä en jaksa ottaa tätä lasta nyt vastaan, mutta voinko ja ilkeänkö sanoa lapsen vanhemmille että olen ihan poikki kaikesta tämän kesän touhusta, kun en ole itse päässyt lataamaan akkuja tulevaa talvea varten millään tavalla? Siis oikeasti, olen ollut koko kesän kotona juhannusta lukuunottamatta. Sen jälkeen en ole käynyt missään muualla kuin kaupassa ja kuljettanut lapsia (omia ja muiden lapsia) urheiluharjoituksissa ja kilpailumatkoilla naapuripitäjissä,kun muitakaan kuskeja ei ole ollut.
Olen nytkin ihan itkun partaalla, vaikka pitäisi nauttia tästä hiljaisuudesta ja rauhasta mikä täällä kotona on, mutta en vain osaa, olen liian väsynyt.
Tiedän että täällä on nytkin monta pienten lasten äitiä lukemassa tätä aloitusta ja jotka ajattelevat että ollapa heilläkin tämä oma aika mikä minulla nyt on.
Tiedän senkin että pitäisi olla mielissään kun lapset on jo isoja, ja omaakin aikaa välillä oikeasti järjestyy. Mutta se oma aika on aina tätä samaa yksinäisyyttä, kun pääse tästä minnekään... anteeksi purkaus. Nyt menen tuonne nurkkaan häpeämään tätä purkausta ja itkemään. :'(

Yksin näköjään täälläkin tänä iltana...
Selvennyksen vuoksi, että en halaja viihteelle vaan muuten päätä tuulettamaan jonkun ystävän luokse, mutta ne vanhat hyvät (?) ystävät asuvat kaukana. Ja tässä lähellä olevat ovat siis mökeillään tai reissussa muuten.

:hug: ei purkausta tarvitse itkeä, siitä tulee yleensä parempi olla =)
lohduttaisiko sua tänä iltana vaikka hyvä ruoka?? :ashamed: ja pitkä kuuma suihku ja kunnon yöunet? kun en mäkään nyt pääse sun luo täältä lähtemään ;) :D

No ei kun uusien ystävien hankintaan. Aloita uusi harrastus, niistä tulee yleensä ystävät kaupanpäälle. Ei sulla paljoa akku lataudu jos vaan masentuneena kotona istut. Lähde edes ulos. Kävele. Juokse. Käy kirjastossa. Ylipäänsä tee jotain muuta kuin voivottele. Kyllä se siitä.

Tuli valtavan ahdistunut olo Herkkis äidin viestiä lukiessani. Olet ilmiselvästi kiltti, vastuuntuntoinen ja mukava ihminen, elät lähellä lapsiasi ja pitkälle heidän ehdoillaan. Juuri niinkuin äitimyyttien ihanat, ihmeelliset naiset.

Mutta siinä kiltteydessä, toisten huomioon ottamisessa ja mukavuudessa piilee hirvittävä vaara: hukkaa itsensä ja yhteyden omiin tarpeisiinsa yrittäessään ymmärtää muiden loputtomat vaateet ja täyttäessään niitä. Ja ne ovat oikeasti loputtomia ja kasvavia vaatimuksia joita ympäristö sinuun kohdistaa, ja ne laajenevat labyrinteiksi, jotka vievät koko ajan kauemmaksi itsestäsi.

On vaikea tehdä kiltteydestä ja mukavuudesta loppu ja löytää tasapainotila toisten huomioimisen ja terveen itsekkyyden välillä, mutta viime lopussa, omaa terveyttä varjellakseen, se on vaan tehtävä. Ensimmäinen askel siihen suuntaan on perua tämä yökyläily. Toinen askel on olla taipumatta koko urheiluseuran kuskiksi, sillä muut vanhemmat ovat jo luultavasti täysin tottuneet siihen, että reipas ja kiva Herkkis äiti kuskaa, niinhän hän on tähänkin asti tehnyt...

Se prosessi ei ole kivuton kun kiltti nainen lakkaa olemasta kiltti, koska ympäristö on tottunut sinun mukautuvaisuuteesi. Mutta se on helpottava, voimauttava ja välttämätön asia, pitkällä tähtäimellä. Yksi fiksuimmista ja vapauttavimmista asioista, joita olen elämässäni tehnyt.

Piika-äiti (joka ei siis lähde sukujuhliin eikä yhtään minnekään velvollisuudentunnosta vaan laittaa miehensä ja lapsensa itsekseen)

täällä toinen joka yksin täällä nyhjöttää! Toisaalta olen kaivannut vähän omaa aikaa mutta ois se kiva vaikka kylässä käydä mut kun ei ole missä käydä. Mullakin hermot tressissä kun passausta passauksen perään, todella odotan syksyä ja sitä jouten oloa (mie siis olen tressaantunu kesästä ja työmäärästä).

Alkuperäinen kirjoittaja Herkkis äiti:
Yksin näköjään täälläkin tänä iltana...
Selvennyksen vuoksi, että en halaja viihteelle vaan muuten päätä tuulettamaan jonkun ystävän luokse, mutta ne vanhat hyvät (?) ystävät asuvat kaukana. Ja tässä lähellä olevat ovat siis mökeillään tai reissussa muuten.

hei
mä kaipailinkin sua tässä jokin aika sitten ja kyselin täältä..
mitä sulle kuuluu? toivottavasti kaikkea hyvää =) ei ole minullakaan täs lähellä ystäviä, johin vois mennä aíkaa viettään :ashamed:

Yhteistyössä