Oman yrityksen perustaminen, kertokaa kokemuksia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsikka

Vieras
Pitkän ajan haaveena on ollut oman yrityksen perustaminen ja nyt kaipaisin kokemuksia kaikilta niiltä, joilla on omaa kokemusta aiheesta :) niin negatiivista että positiivista, kaikki on tervetullutta! Oma intohimoni on lastenhuoneen sisustus, joten myös yrityksen sisältö liittyisi siihen ehkäpä ;) ulkomailla kierrellessä olen miettinyt, että kuinka suuri homma ja kuinka kallista olisi tuoda ulkomailla olevia tavaroita Suomeen, olisi ainakin erilaista verrattuna meidän maan tarjontaan. Mutta nämä kaikki vielä harkinnassa, nyt vaan kaipaan kaikkia kokemuksia siitä perustamisesta itse liikkeen pyörittämiseen. Suuri kiitos :)

Miksi Suomessa ei ole näitä lastenhuoneen sisustukseen erikoistuneita liikkeitä kuin käsittääkseni kolme ?

Siksi, että se ei ole kannattava ala. Haaveita on paljon ja kivoja tavaroita, mutta suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan sisutustuotteista, kuten esimerkiksi italialaiset tai ranskalaiset. Onhan tälläkin palstalla juuri ollut kauhea itku ja valitus, kunka kalliita ovat vain reunapehmusteet pinnasankyyn. Eikä ne ihmiset ole vielä kalliita nähneetkään. Viime vuosina on yksi ja toinen yrittänyt sellaista liikettä pyörittää ja kaikki ovat menneet nurin hyvin nopeasti. Ihmiset ovat käyneet ihastelemassa, mutta eivät osta ja maksa. Ikean halpistuotteet ja vastaavat jylläävät ja niitä ostaa 99% suomalaisista. Se yksi prosentti ei riitä ikinä kattamaan kannattavaa toimintaa, ostolaskuja, rahteja, vuokria, veroja, eläkemaksuja, palkkoja jne.

Yrityksen perustaminen on tosiaan helppoa. Niiden konkurssin jälkeen maksettavien velkojen hoitaminen ei.

Minulla on kokemusta ulkomailta tuonnista. Se ei ole vaikeaa EU:n sisällä. Maksut on vaan suoritettava etukäteen, joka taas tekee lisää riskiä koska ei voi etukäteen tietää mikä menee kaupaksi ja mikä ei.

Työtä. Työtä. Innostusta. Työtä. Jatkuvaa kehitystä. Uusia ideoita jatkuvasti. Säntillisyyttä. Ahkeruutta. Näitä se vaatii. Minä en enää jaksanut, mutta toivotan tsemppiä ihan jokaiselle uudelle yrittäjälle !

Netistä löytyy hyvin ohjeita yrityksen aloittamiseen, siis paperisodasta sun muusta. Joo, hirveä epävarmuushan tässä alussa oli, että onko tarpeeksi asiakkaita. Nyt kun yritys pyörinyt jo kohta 2 vuotta, alkaa olla turvallisempi mieli. Kirjanpitäjän kun hommaat (ellet itse tee kirjanpitoa) niin hän osaa myös varmasti neuvoa monessa asiassa. Ja päivän kassahan ei kerro omaa käteen jäävää palkkaa. Siitähän vähennetään alv, kulut, ennakot, yel, vakuutusmaksut ja kaikki muu!
Plussaa: Kukaan ei hengitä niskaan, olet oma pomosi, vapautta ja vastuuta
Miinusta: (Omalla kohdalla) Vähäiset lomat, aina kiinni työpaikalla, pitkät työpäivät.

Hyviä vastauksia tullut, kiitos kaikille. Ja asiaa oli kaikki, niin negatiiviset kuin positiiviset. Olen kyllä tietoinen siitä, että suomalaiset ei ole valmiita maksamaan mistään kovin paljoa, koskee myös lastenhuoneen sisustusta ja huonekaluja..mutta silti toi vaan olisi niin houkutteleva kun on sitä mistä kovasti tykkään. Mutta kuten sanoin, mikään ei ole vielä varmaa ja päätetty, ihan rauhassa tätä asiaa mietin ja puntaroin ;) ja työtä siinä varmasti olisi, oma aika jäisi todella vähälle mut kai sitä toivoa saa, että ajan kanssa helpottaisi ehkä :)
Loppuun vielä kysymys, että heittäkääpä ideoita siitä minkälainen yritys voisi menestyä hyvin? Kiitän jälleen.

Tästä ketjusta on hetki aikaa mutta kirjoitan kumminkin sillä itsekin tänne eksyin tänään. Olen ollut yksityisyrittäjäni n. 10 vuotta ja voin sanoa että ylämäkiä ja myös alamäkiä on ollut. Kuitenkin palkitsevaa työtä ja saa tehdä juuri mitä ja miten haluaa. Olen kyllä kokenut luovutuksen hetkiä paljon mutta saanut yrityksen huonoilla ajoilla apua yrityssaneerauksen ammattilaisilta, jotka ovat saaneet yritykseni takaisin jaloilleen.
Tsemppiä kaikille yrittämään lähtijöille!

Yritystoiminta sinänsä on aivan ok. Mutta jonkin verran tuota lastenhuoneen sisutukseen liittyvää yritystoimintaa ja yrityksiä seuranneena voi sanoa, että se on yksi huonoimpia liikeideoita. Sitä voi puuhastella, mutta todellinen yritystoiminta tuolla alalla on jo valmiiksi katastrofi. Yrittäjiä on ollut ja mennyt. Yleensä hyvin nopeasti on konkurssi edessä. Pelkästään kalusteiden rahtikustannukset ja minimi tilausmäärät ovat valtavia.

Ihan ensimmäiseksi suosittelen käymään kunnon yrityskurssin! Ei mitään pqrin tunnin kurssia vaan sellaisen kurssin, jossa sulla olemassa oleva liikeidea luodaan paperille valmiiksi. Siellä tulet laskemaan tuotteillesi hinnat, mitä maksat alvia tuotteesta. Käyt pankit, vakuutusasiat, toimitila-asiat läpi. Siis sitten kurssin jälkeen sulla on valmis yritys paperilla laskukaavoineen, tuotteiden hintoineen, katteineen, alveineen rahteineen. Ihan kaikki. Mun sisko kävi tuollaisen kurssin ja yllättyi todella, miten paljon yrityksen perustaminen vaatii. Kesti about 1,5 kk. Laski yötämyöten tuotteille hintoja, joita oli kurssin aikan "ostanut" eri paikoista.

Tosiaan yrittäjäkurssille ihan ensimmäisenä.
Sitten hakemaan starttirahaa,sillä turvaat oman elantosi yli vuoden ajalta. Itsellä juuri loppui starttirahakausi,se oli vain 6 kk,en hakenut enempää. Minun mielestäni starttirahasysteemi on aivan älyttömän hyvä! Sain 600-700 e /kk.

Itsellä sellainen yritys että en ole sidottu aikatauluihin mitenkään,en ota tilaustöitä eikä ole aukioloaikoja.VALMISTAN itse noita lastenhuoneen kalusteita,ulkovarusteita esim.leikkimökkejä ja hiekkalaatikoita,samoin tavaraa navettaan ja hevostalliin,sisustukseen liittyviä yms..... kaikenlaista puusta ja metallista,ja myyn ne kun ovat valmiina.
Erittäin antoisa työ kaiken kaikkiaan. Teen omissa tiloissa,ei vuokraa jne.

Itse olen miettinyt kaiken valmiiksi ennen kuin lähden mihinkään.Esim.tuo etten ota tilaustöitä,on ihan harkittu juttu.
Nyt laajennan yritystoimintaa vähän eri alalle, samalla systeemillä.

Lainaa mulla on 10 000 e,siitä maksettu nyt jo melkein 3000 e.

Ihmiset tykkäävät kaikesta erikoisemmasta,toki myös oma asiakasryhmänsä on se joka ostaa kaiken mahdollisimman halvalla. Tämä siis tulee mieleen tästä omasta kokemuksesta,jota ei ole kun vasta se 7 kk :)

Tosiaan yrittäjäkurssille ihan ensimmäisenä.
Sitten hakemaan starttirahaa,sillä turvaat oman elantosi yli vuoden ajalta. Itsellä juuri loppui starttirahakausi,se oli vain 6 kk,en hakenut enempää. Minun mielestäni starttirahasysteemi on aivan älyttömän hyvä! Sain 600-700 e /kk.

Itsellä sellainen yritys että en ole sidottu aikatauluihin mitenkään,en ota tilaustöitä eikä ole aukioloaikoja.VALMISTAN itse noita lastenhuoneen kalusteita,ulkovarusteita esim.leikkimökkejä ja hiekkalaatikoita,samoin tavaraa navettaan ja hevostalliin,sisustukseen liittyviä yms..... kaikenlaista puusta ja metallista,ja myyn ne kun ovat valmiina.
Erittäin antoisa työ kaiken kaikkiaan. Teen omissa tiloissa,ei vuokraa jne.

Itse olen miettinyt kaiken valmiiksi ennen kuin lähden mihinkään.Esim.tuo etten ota tilaustöitä,on ihan harkittu juttu.
Nyt laajennan yritystoimintaa vähän eri alalle, samalla systeemillä.

Lainaa mulla on 10 000 e,siitä maksettu nyt jo melkein 3000 e.

Ihmiset tykkäävät kaikesta erikoisemmasta,toki myös oma asiakasryhmänsä on se joka ostaa kaiken mahdollisimman halvalla. Tämä siis tulee mieleen tästä omasta kokemuksesta,jota ei ole kun vasta se 7 kk :)