Oman ratkaisuni tein jo, mutta miten sie tekisit tämmöisessä kummi-tilanteessa?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Olen pienenä nähnyt oman pappanielävän tupakan ja alkoholin huuruista elämää ja kuolevan keuhkosyöpään 64-vuotiaana. Nyt oma isäni kuoli pikkasen vajaa 64-vuotiaana liki samaisiin elintapoihin. Tupakkaa poltti koko ikänsä ja alkoholi oli vahvasti mukana viimeiset ainakin parikymmentä vuotta.

Lapsen yksi kummeista on aikoinaan ollut antabus-kuurilla ja silloin nähtiinkin useammin ja pidettiin yhteyttä ja on ihana ihminen. Mutta nykyisin sanoo vain, että kyllä hän tietää olevansa alkoholisti, muttei halua eikä aio tehdä asialle mitään. Häntä näkee ehkä 2 kertaa vuodessa ohimennen piipahtaessaan ja aina humalassa. Joulupäivänä yhtäkkiä vain ilmaantui ovelle tuomaan lapselle pakettia. jätti kaljatölkkinsä auton renkaan viereen ja kuski jäi autoon odottamaan. Lapsi ei edes muista kunnolla kummiaan. Oli meillä ehkä 10 minuuttia kunnes autolta hoputeltiin, että pitäisi jo lähteä.Tuo viimeisin vierailu tuntui todella pahalta varsinkin kun olen ollut sitä mieltä, että en halua lapseni lähelle alkoholisteja ja kun juuri viime viikolla isäni löytyi kuolleena kotoaan. Kännissä ollessaan ei isänikään tavannut ikinä lapsenlastaan. Vain silloin kun hän oli selvinpäin. Ja ne kerrat oli harvassa. En halua katsella moista menoa enkä halua kummia humalaisena meille.

Mitä sie tekisit tilanteessa? Sanoisitko itse suoraan kummille asiasta vai miehellesi, että hän sanoisi kummille jotain? (kummi miehen vanha ystävä)

Sanoisin itse asiasta ja tekisin sen selväksi et näillä mennää..

Mä justiinsa eilen isännän kanssa puhuin samaisesta asiasta ja oltiin kumpikin sitä mieltä et jos joku muu haluaa ottaa niin ottakoot, mut meille ei tulla viinalle haisten muka lasta morjestaa, jos joku niin se lapsi ansaitsee edes sen hetken selvinpäin olevan kumminsa kanssa.

Ihan sama kuka tekee pelin selväksi, meille ei ainakaan olisi kännissä mitään asiaa.

Olen kääntynyt omien vanhempieni ovelta lapsen kanssa pois, jos ovat haisseet edes vanhalle viinalle vaikka on sovittu että lapsi menee hoitoon.

Yhtenä syntymäpäivänään isä oli kännissä kun mentiin sinne. Jäi pörisemään keskenään. Vihaan kaikenlaista juopottelua lapsen aikana.

Yhteistyössä