Omalääkärin sanomaa *sterilisaatiosta*

• Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Kyllä on lääkäreitä monen laisia!

Jätin soittopyynnön omalääkärilleni Essure-menetelmää koskien. Hän sitten soittikin minulle, selitin tilanteen ja asiani ja lääkäri kertoi kaiken haluamani ja totesi, että minun pitää allekirjoittaa vielä jokin lomake ja oikeastaan käydä vastaanotolla "mutta kyllä minä tunnen sinut niin hyvin, että tiedän sinun miettineen tämän asian valmiiksi. Sinulla on niin hienot lapsetkin, joista olet varmasti kiitollinen. Laitan lomakkeen sinulle postissa tulemaan. Ja jos kuitenkin niin kävisi, että tulisit katumapäälle, on olemassa keinohedelmöityksen mahdollisuus ."

Aika ihana lääkäri, vai mitä? :)

JONSERED Karhunkantaja
Tuo on aivan uskomaton ihminen, siis omalääkärini. Suunnilleen niin, että jos nilkkani on nyrjähtänyt, hän pohtii, minkä värinen side saa minut ja koko perheen parhaalle mahdolliselle tuulelle ja kertoo mitä kaikkea apua voin saada mistäkin.

Tuli hyvä mieli siitä, että hän antoi ymmärtää luottavansa arvostelukykyyni ja kehui lapsianikin. :)

Mä pyysin neuvolasta lähetteen, mutta jouduin kyllä käymään lääkärin kopissa ite sanomassa mihin ruutuun rasteja laitetaan.
Noin kuukausi lähetteen hakemisesta oli toimenpide tehty :eek: Mä luulin, että kestää monta kuukautta.
Ja lääkäri kertoi että sterilisaatio ei oikeastaan ole sen varmempi ehkäisymenetelmä kuin oikein käytettynä pillerit tai kondomikaan sekä että niitä voidaan purkaa.

JONSERED Karhunkantaja
Minäpä ihan itse valitsin hänet. ;) Hihat paloivat edellisen , piittaamattoman ja ammattitaidottoman omalääkärin kanssa ja hain omalääkärin vaihtoa ja sainkin haluamani. Nyt osaa arvostaa hyvää lääkäriä. Tämä lääkäri myöntää, jos ei itse pysty hoitamaan tai diagnosoimaan ja laittaa lähetteen asiantuntijalle, mutta yrittää löytää apukeinoja siksi ajaksi, kun jonottaa.

Adhd-tutkimusteni alkua odotellessa hän suositteli mind fullness-tekniikan opiskelua, perustuu zen-meditaatioon ja auttaa keskittymään. Ihan puusta pudonneen oloinen ihminen, mutta se johtuu siitä, että hän kuuntelee asiakasta, eikä keskeytä. Ja sitten heittää hyvin tarkkoja kysymyksiä ja saattaa pohtia ääneen, miten voisi hoita tai jopa kysyy asiakkaan mielipidettä, jos konsteja on useampia. Mutta tekee päätöksen itse. Samalla tavalla lapsipotilaidenkin kanssa. Hän puhuu suoraan lapselle ja tarkistaa sitten aikuiselta.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Nonni, se siis kuulosti hyvältä?

(vitsi kun en saa aikaiseksi taas mitään :headwall: )
Hyvältä ja hyvältä... :/ Ei kamalan pahalta. Pari kyyneltä vielä tirautan ja se on siinä, luulen.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tämä lääkäri myöntää, jos ei itse pysty hoitamaan tai diagnosoimaan ja laittaa lähetteen asiantuntijalle, mutta yrittää löytää apukeinoja siksi ajaksi, kun jonottaa.

Samalla tavalla lapsipotilaidenkin kanssa. Hän puhuu suoraan lapselle ja tarkistaa sitten aikuiselta.
Mun mielestä nämä on kaksi hyvän lääkärin tuntomerkkiä.
Täällä tk-lääkäri on hyvä, mutta käydään kyllä silti enemmän yksityisellä, lasten kanssa varsinkin. Sitten tuo tk-lääkäri ottaa kirjan hyllystä ja selailee sieltä, mikä vaivaa ja näyttää suoraan kirjasta potilaalle, jos on jotain mikä hänen pitää tarkastaa. Jotenkin vaan uskottavampaa kun ne harjottelijat, jotka puhuu itsensä kipeiksi eikä selvästi tajua yhtään mistä puhuu...
Tai no, enhän mä taida käydä lääkärissä edes joka vuosi, paitsi päälääkärillä.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ai hitsi.. pitääkin tilata aika aivolääkärille.
Ai, sä käyt aivolääkärillä. Mul on päälääkäri :D
Tulee illuusio aivoista, kun sanoo noin. Toisaalta, päälääkäri voisi korvatkin tutkia... :D

Alkuvuodesta on ollut tapana neurologilla piipahtaa. Rituaaleja. :kieh:

Tuolta sama isä ketjusta kopsattua:
- The ValiAmmu onauta:
Borkku:
Ammu - The Valionauta:
Neljä on ja kaikilla sama isä. Ja muille miehille (ei tosin tällekään enempää ) ei lapsia tule. Ikinä

Sä oot sit päätyny aikoinas kohdun poistoon

No ei, mutta sterilisaatio tuplavarmistuksilla on tehty. En pidä lisääntymistä enää kovinkaan todennäkösenä

SE ei kuitenkaan ole se varmuus
Muistathan sitten sinäkin tämän???
:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Minkäs ikäisenä sitä taas pääsikään sterilisaatioon? Ja oliko miehillä ja naisilla samat ikärajat?
Sterilisaatioon pääsee myös nuorempana ja vaikka ei olisi tehnyt lapsia jos muu ehkäisy ei sovi. Itse sain siitä syystä 26 vuotiaana sterilisaation.
Oli tosi hyvä juttu.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Muistathan sitten sinäkin tämän???
:heart:
:kieh:

Edellisen kerran aiheesta omalääkärini kanssa keskustellessani hän otti puheeksi tuonkin pointin, kun eri ehkäisyjä ja niiden vaikutusta vertailtiin. "Joku saattaa menettää seksihalunsa, jos ei ole sitä pienen pientä, kutkuttavaa mahdollisuutta raskaudesta"

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ai hitsi.. pitääkin tilata aika aivolääkärille.
Ai, sä käyt aivolääkärillä. Mul on päälääkäri :D
Tulee illuusio aivoista, kun sanoo noin. Toisaalta, päälääkäri voisi korvatkin tutkia... :D

Alkuvuodesta on ollut tapana neurologilla piipahtaa. Rituaaleja. :kieh:
Mä taas soitan päälääkärille (joka siis on ihasn oikeasti sekä neurologi että psykiatri/psykoterapeutti) aina kun pipo käy kireäksi tai ukko käskee :saint:
Käymme siis "mä haluan eron"
"Ensin käyt lääkärissä varmistamassa että se ei ole mun osaltani heitteille jättö" -keskustelun säännöllisen epäsäännöllisesti.

Yhteistyössä