Omakotitalon rakentaneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peppi

Vieras
Eli te, joilla talon rakentamiseen on ollut tiukka budjetti ja olette haaveilleet esim. isommasta, mutta saittekin sit pienemmän kun rahat ei "riittänyt".
Mä olen aina haaveillut 4:stä makuuhuoneesta, mutta koska emme halua ottaa lainaa kun ihan minimimäärän, niin taitaa jäädä vaan haaveeksi :( Kolemlla makuuhuoneella saatais mahtumaan budjettiin.
Eli ootteko sit "selvinneet" pienemällä vai onko jäänyt harmittamaan jälkeenpäin kovastikin?

ite suunniteltiin ja rakennettiin, tuli sellainen kun haluttiin. Ei siis otettu kalliita talopaketteja. Tehtiin kylläkin vain kolme makkaria, haluttiin pitää mm. lämmityskulut mahdollisimman pieninä. Yksi makkareista on iso, eli jaettavissa tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ite suunniteltiin ja rakennettiin, tuli sellainen kun haluttiin. Ei siis otettu kalliita talopaketteja. Tehtiin kylläkin vain kolme makkaria, haluttiin pitää mm. lämmityskulut mahdollisimman pieninä. Yksi makkareista on iso, eli jaettavissa tarvittaessa.

Meillä ei ole mahdollisuutta rakentaa itse, eli avaimet käteen paketti on ainoa vaihtoehto :( silloinhan olisikin varaa isompaan jos mies ehtisi rakentamaan itse. Tekee kesät asfalttihommia vähintään 12 tuntia vrk...

Ei huoneiden lukumäärä yksistään ratkaise loppuhintaa. Jos teillä on budjetti niin jatkatte etsimistä ja laskemista kunnes löydätte talon joka täyttää kaikki vaatimukset (toki jostain on tingittävä) Loppusummaan vaikuttaa hyvin paljon se meinaatteko rakennuttaa vai osallistutteko itse ja missä määrin, lämmitysmuoto, pintamateriaalit, suurelementti vai pienelementti, tiili- vai peltikatto jne...

meijän budjetti oli 250 000, kyllä koko ihan ok, mua vaan harmitta jälkenpäin että otimme 2kerroksinen taloa kun toinen kerros ei vielä valmis ja kestää kaikki, myös harmitta vähän että itse teimme sisällä paljon, sekin kestää :/

sanoisin, että talon rakennus on sellanen projekti, että on mietittävä monessa paikkaa tarkkaan, et mistä on valmis tinkimään ja mistä ei. Paljon tulee tilanteita joissa joudutte miettimää nmikä on teille paras ratkaisu, mutta haluan sanoa,että älkää liikaa tinkikö joka paikassa. Sit saattaa harmittaa jälkikäteen. Eli joissain asioissa kannattaa vaan törsätä vähän enempi et saa mitä haluaa. Tuo yks huone lisää, on sellanen et teidän täytyy tarkkaan miettiä mitä tahdotte. Meillä oli pohdinta ikkunoiden suhteen. Ja jälkeenpäin ois harmittanu jos ei oltas törsätty sellasiin mitä todella haluttiin. Hyvä että tehtiin vähän ronskimmalla budjetilla ikkunat!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä ei ole mahdollisuutta rakentaa itse, eli avaimet käteen paketti on ainoa vaihtoehto :( silloinhan olisikin varaa isompaan jos mies ehtisi rakentamaan itse. Tekee kesät asfalttihommia vähintään 12 tuntia vrk...

Ottakaa paketti ja asennettuna ns säältä suojaan ja lukittavissa niin mies voi kauden jälkeen rakentaa sisäosat talviaikaan. Säästää siinä yhden makkarin verran oman työn osuudessa :)

Me rakennutettiin yläkertavarauksella kuten Savannakin =)
Ja yläkerrasta tuli hissukseen itserakentaen HALPA !
Tää on nyt jo yli 17 vuotta vanha talo, mutta tykkään yhä kodistani (tuo ukkelini on mulkannut ajan ja rahan mukaan tästä meijännäköisen)

Alkuperäinen kirjoittaja hopeasade:
Me rakennutettiin yläkertavarauksella kuten Savannakin =)
Ja yläkerrasta tuli hissukseen itserakentaen HALPA !
Tää on nyt jo yli 17 vuotta vanha talo, mutta tykkään yhä kodistani (tuo ukkelini on mulkannut ajan ja rahan mukaan tästä meijännäköisen)

Vahva katse
:whistle:

Kannattaa miettiä kanssa mikä on sen lisämakkarin aktiivinen käyttöaika. Jos se on vaikka 5-vuotiaasta 18-vuotiaaksi ja talossa asumisaika on 40 vuotta, onko se sen arvoinen että loput 27 vuotta se on ns passiivisessa käytössä?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
sanoisin, että talon rakennus on sellanen projekti, että on mietittävä monessa paikkaa tarkkaan, et mistä on valmis tinkimään ja mistä ei. Paljon tulee tilanteita joissa joudutte miettimää nmikä on teille paras ratkaisu, mutta haluan sanoa,että älkää liikaa tinkikö joka paikassa. Sit saattaa harmittaa jälkikäteen. Eli joissain asioissa kannattaa vaan törsätä vähän enempi et saa mitä haluaa. Tuo yks huone lisää, on sellanen et teidän täytyy tarkkaan miettiä mitä tahdotte. Meillä oli pohdinta ikkunoiden suhteen. Ja jälkeenpäin ois harmittanu jos ei oltas törsätty sellasiin mitä todella haluttiin. Hyvä että tehtiin vähän ronskimmalla budjetilla ikkunat!!

Peesaan. Kun kerran tekee, niin tekee sitten niin ettei harmita. Oletteko tyytyväisiä, jos saatte lainanne maksettua tiettynä vuonna, jos hinta siitä on jokapäiväinen yhden huoneen puute? Toki jos se huone on oikeasti tarpeeton tila ja oleskelisitte siellä tyyliin kerran viikossa, niin tuskin kannattaa panostaa.

Tosi pienen mittakaavan esimerkki: kylppäriremppaa tehdessä halusin tietyn altaan. Kaupassa hirvitti, koska se oli satasia kalliimpi kuin halvin malli, mutta ostettiin se silti. Nyt ilahdun siitä päivittäin, mutta jos oltais säästetty ja ostettu halpis, niin missä nekin rahat nyt olisi? Niinpä, syöty maksalaatikkona mahaan tai muuta vastaavaa, eli ei niistä setelsiatä iloa enää olisi muutenkaan:)

Ettekö voi tinkiä jostain muusta sen makkarin sijaan? Meilläkin Muurametalo ja tosi halvalla saatiin 136 neliöö kahteen tasoon, on 4 makuuhuonetta, lämmin kuisti ja vesikiertoinen lattialämmitys. Mutta tupakeittiö on ja kodinhoitohuone on pienet, koska niitä pidämme vähemmän tärkeinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Ettekö voi tinkiä jostain muusta sen makkarin sijaan? Meilläkin Muurametalo ja tosi halvalla saatiin 136 neliöö kahteen tasoon, on 4 makuuhuonetta, lämmin kuisti ja vesikiertoinen lattialämmitys. Mutta tupakeittiö on ja kodinhoitohuone on pienet, koska niitä pidämme vähemmän tärkeinä.

No, en sit taas ole löytäny Muurametaloilta sopivaa mallia meille. En halua, että keittiönpöytä on keskellä keittiötä vaan että on ns. ruokailutila erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Avaimet käteen taloissakin on eroja.. Siis firmoissa. Jos halvalla haluaa niin sit vaan älviä hankkimaan..

Joo, no on meil sentään enemmän rahaa ku älväriin...

Aika hyvin sanottu :hug:
Meillä oli tähän Älvsbytaloon ihan sopivasti ;)
Ja nyt meillä on asuntolainaa vielä sopivammin... ja neliöitä 274 =)
Kaikki on suhteellista :whistle:

Yhteistyössä