Omakotitalo ja hieman syrjästä vieläpä. Paras jos ei ollenkaan naapureita, max 1-2, mutta ei rajanaapureita missään nimessä kiitos. Silti suht. läheltä keskustaa ja palveluita.
En viihtynyt ollenkaan kerrostalossa tai rivarissa, oli enemmänkin ahdistavaa. Olen yöihminen ja oli ärsyttävää olla aina niin hissun kissun ja pelätä josko naapurit häiriintyisi. Mulle on ihan normaalia alkaa leipomaan vaikka klo 23 ja puuhastella vaikka kahteen saakka kaikkea ja imuroida keskellä yötä jos siltä tuntuu. Muutenkin se kyttääminen oli rasittavaa. Pihahommat on ihan kivaa ajanvietettä, vaikka en suuri fani olekaan. Ennemmin tässä on se puolensa, että on tarpeeksi tilaa, saa rempata ja tehdä mielensä mukaan, pihallakin voi olla ja mölöttää aivan vapaasti ja eipä tule häirittyä ketään millään ja ei tarvitse ahdistua siitä. On tilaa autoille ja muille vehkeille, kanoille ja koiratarhoille Ja se, että on iso piha puuhastella on aivan elintärkeää, en oikein pidä alle hehtaarin tontteja yhtään minään.
Koin muutenkin, että kerrostaloasuminen oli kaikista vaivalloisinta. Sai rampata rappusia aina, joutui tapaamaan naapureita, tavaroiden kanniskelu oli hankalaa, ulos ei voinut mennä kuin säällisen näköisenä (eli ei käyttämään koiraa pelkissä pikkuhousuissa, kuten usein teen), sai vahdata oliko ovi lukossa ja avaimet mukana, verhot piti muistaa sulkea kun kekkuloin paljon alasti ja seksiäkin piti harrastaa niin helkkarin hiljaa ja en voinut nauttia kun olen luonnostani hyvinkin kovaääninen. Ja vibran äänikin oli jo ihan tarpeeksi varmaan. Rivari nyt vielä menetteli, mutta ihan kamalaa siinäkin oli.
Omakotitalossa ei mielestäni ole oikeastaan ollenkaan taas vaivaa. Ei sinne pihalle tarvitse istuttaa mitään jos ei tykkää hoitaakaan ja valitsemalla oikeantyyppisen talonkin säästyy paljolta. Ihan samaan tapaan asiat hajoilevat ja pitää tehdä remppaa kaikissa muissakin asumismuodoissa, korjaaminen on vain helpompaa. Lumitöitäkään ei ole kun naapuri hoitaa ne traktorin kanssa pientä korvausta vastaan. Halpaahan tässä asuminen on muutenkin suhteessa saatuun tilaan ja kyllä muutenkin. Ja se ihana rauha ja vapaus touhuta kaikkea ilman häiriöitä. Ah.