Omakotitalo asumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lämmityskulut, vesilasku, sähkölasku, jätemaksu, jos tulisijoja niin nuohous kerran vuoteen. Remonttia löytyy aina ja pihatyöt vaativat aikaa ympäri vuoden. Jos joku paikka hajoaa niin se olet sinä, joka hoidat korjaajan paikalle, jos ei osaa itse asiaa hoitaa. Oma tupa, oma lupa. :-) Negatiivista tai positiivista on naapurisuhteet, riippuen tietysti talon sijainnista ja ja ja mitäs tässä nyt muuta tulis mieleen.

kustannuksia ainakin lainanlyhennyksen lisäksi kiinteistövero, jätehuolto , vesi , sähkö, mahd. talvipuhtaanapito. Plussina ainakin äkkiä ettei oo idiootteja meluavia naapureita ja miinuksia en kyllä keksi.

Sähkö, puu/öljy, vesi, jätehuolto, tontin vuokra jos ei ole oma, kiinteistö vero, vakuutukset ja sitten tietenkin kaikki mitä remontoi ja nikkaroi. Iso plussa ok talossa on oma rauha ei tarvi ajatella seinä naapureita ja miinusta on se että aina saa olla jotain paikkaa remppaamassa jos on vanhempi talo.

se ettei kukaan ole heti seinän takana kuulemassa kaikkee...

Voi siis elää ns. vapaammin... Pyykki pestä vaikka ilta kymmeneltä jos siltä tuntuu...

Ja eipä tartte öisin varoo seksin ääniä ;)

Kustannuksia on jätemaksu, vesimaksu, sähkömaksu, kiinteistövero, täällä meillä ainakin myös kunnan ekomaksu. Riippuu sitten lämmitysmuodosta mutta meillä sähkölämmitys jota ei juuri koskaan käytetä kun on leivinuuni ja takka jota ahkerasti lämmitetään. Lattialämmitykset sitten kylppärissä ja kodinhoitohuoneessa aina päällä. Sähköä maksan 120? kuussa ja vesi vuodessa n.500?. Jätemaksu kerralla vajaa 60? mutta se tulee muutaman kuukauden välein. Lisäksi tietty kotivakuutukse. Niin ja kiinteistövero on minulla reilut pari sataa euroa vuodessa.

Kannattaa kysyä omalta kaupungilta nuo kaupungille menevät maksut, ovat paikkakuntaan sidottuja, samoin vesilaskut, sähkömenot jne. sieltä omasta firmasta josta ne tilataan.

oma rauha,saa vaikka pieraista pihalla ilman että naapuri naurahtaa nurkalla :D

meillä on kiinteistö vero 170e/vuosi
tiemaksut 60e vuosi
jätemaksua en muista tarkkaan mut olisko jotain 50e kuukausi
nuohous,paljon lie :D 2 kertaa vuodessa
sähkö noin 1000e vuodessa

mitähä viel

Alkuperäinen kirjoittaja Essi81:
Mitenhään sais selvissä tuon kuluihin menevän summan... euroina ? :) Mitä esim. kiinteistövero on? Miten se määräytyy?

Kiinteistövero% löytyy varmaankin oman kunnan nettisivuilta, se päätetään vuosittain ihan niin kuin kunnan muutkin veroprosentit

Oma tupa, oma lupa... ja oma piha... ne ovat suurimmat plussat. Eikä tarvitse kuunnella naapureiden ääniä tai välittää siitä, että omat äänet häiritsevät ketään. Kiva katsella leffoja isoilla voluumeilla :D
Miinuksena (se on toisaalta taas plussakin), että itse vastaa kaikesta. Lumityöt ja ruohonleikkuu ärsyttää välillä.

Kustannuksina lainan lisäksi jätemaksut (meillä n. 30?/kk), vakuutusmaksut ovat isommat, kiinteistövero (meillä n. 100?/vuosi)... Lisäksi tietysti kaikki muu. Itse joutuu hankkimaan kaiken, me ostettiin tänään mm. uusi kiuas. Liesituuletin on menossa vaihtoon ja ulkopuoli kaipaa ensi kesänä maalausta.

kohteessa sähkölämmitys... mutta takka sekä leivinuuni myös.

Tosi hyvä et on takka ja leivinuuni...Onko tuo leivinuuni suhteellisen keskellä taloa? Jos niin kannattaa pääasiassa hoitaa lämmitys sen avulla niin säästää rutkasti rahaa...

Meillä oli sähköllä lämpiävä vesikierto patteri ja sähkölaskuki sen mukanen :O n.200e/kk

Leivinuuni olisi keskellä taloa... sekä talossa kaksi semmosta pömpeli takkaa :) Ulkosauna + omakaivo josta vesi saunaan. En osaa ettiä tuolta kunnansivuilta sitä kiinteistöveroa... :ashamed:

Mä punnitsen niin tätä... ostaakko n.80neliöinen 47vuonna rakennettu pieni idyllinen omakotitalo.... vai samaan ostohintaan 3h+k+sauna kerrostalo asunto.

No kuule, jos sulla on sen jälkeen vielä rahaa remontoida ja tehdä jätevesikaivot tulevan lain vaatimusten mukaisiksi ja hankkia vesi (sauna, vessa, suihku) sinne tupaan niin otappa ja osta vaikka se talo

Leivinuuni olisi keskellä taloa... sekä talossa kaksi semmosta pömpeli takkaa :) Ulkosauna + omakaivo josta vesi saunaan. En osaa ettiä tuolta kunnansivuilta sitä kiinteistöveroa... :ashamed:

Mä voin kyllä sanoa ihan omasta kokemuksesta, että puulämmitys pääasiallisena lämmönlahteenä ei oo niitä kivuttomimpia tapoja lämmittää. Ensinnäkin niitä puita pitää olla10-20 mottia per vuosi, riippuen kylmyydestä ja lämmitysparpeesta. Itse tehden siihen saa hyvinkin kulumaan pari kuukauttaa vuodesta. Ostettuna sekapuu on 35-45 euroa motti, eli ei oo ilmasta sekään, ja tietty sillä pitää olla varasto jossakin. Eikä se yleensä ihan riitä vaan lisäksi menee sitä sähköäkin. Ja työmäärä päivittäin....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä punnitsen niin tätä... ostaakko n.80neliöinen 47vuonna rakennettu pieni idyllinen omakotitalo.... vai samaan ostohintaan 3h+k+sauna kerrostalo asunto.

No kuule, jos sulla on sen jälkeen vielä rahaa remontoida ja tehdä jätevesikaivot tulevan lain vaatimusten mukaisiksi ja hankkia vesi (sauna, vessa, suihku) sinne tupaan niin otappa ja osta vaikka se talo

Kiitos tästä kovin ystävälliseen sävyyn annetusta kommentista.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:

Mä voin kyllä sanoa ihan omasta kokemuksesta, että puulämmitys pääasiallisena lämmönlahteenä ei oo niitä kivuttomimpia tapoja lämmittää. Ensinnäkin niitä puita pitää olla10-20 mottia per vuosi, riippuen kylmyydestä ja lämmitysparpeesta. Itse tehden siihen saa hyvinkin kulumaan pari kuukauttaa vuodesta. Ostettuna sekapuu on 35-45 euroa motti, eli ei oo ilmasta sekään, ja tietty sillä pitää olla varasto jossakin. Eikä se yleensä ihan riitä vaan lisäksi menee sitä sähköäkin. Ja työmäärä päivittäin....

Tän takia mä nimenomaan kyselenkin näitä asioita. Koska itse en ole koskaan omakotitalossa asunut enkä oikeestaan haaveillutkaan. Nyt kuitenkin saatiin semmonen tarjous joka laittoi miettimään asiaa uudestaan. Ja oikeestaan aika piinaavaa mun mielessä tällä hetkellä. Mutta olen erittäin varovainen , koska näämä kulut kuitenkin pelottaa suuresti verrattuna esim. rivi/kerrostalo asumiseen.

Tän takia mä nimenomaan kyselenkin näitä asioita. Koska itse en ole koskaan omakotitalossa asunut enkä oikeestaan haaveillutkaan. Nyt kuitenkin saatiin semmonen tarjous joka laittoi miettimään asiaa uudestaan. Ja oikeestaan aika piinaavaa mun mielessä tällä hetkellä. Mutta olen erittäin varovainen , koska näämä kulut kuitenkin pelottaa suuresti verrattuna esim. rivi/kerrostalo asumiseen.

Kannattaa tosiaan olla varovainen, tosi varovainen. Mä ainakin ottasin sellasen talon, jossa lämmitystapa olis melko turvallinen ilman suurempaa miettimistä joka päivä. Öljyä parjataan, mutta se on varmatoiminen ja nyt taas melko kilpailukykynen. Uusissa taloissa maalämpö on tosi hyvä, vaikka sekin vie sähköä jonkin verran. Kaukolämpö olis tosi huoleton. Sähkö on kanssa melko huoleton, jos on varaa maksaa siitä.

Yhteistyössä