OMAKOTIASUJAT! Mihin olohuone+keittiö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksa-akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raksa-akka

Vieras
Kannattaako laittaa olohuone ja keittiö keskelle taloa vai mielummin toiseen päätyyn? Useimmissa valmismalleissahan nuo ovat keskellä, erityisesti kaipaisin nyt "päätyasujien" kokemuksia! :)

keskellä on parempi koska olohuone on sellanen talon tukikohta. meillä ennen päädyssä ja oli jotenki epälooginen varsinki ku talo oli iso niin oli sellasta huoneesta toiseen ravaamista ja ne keskellä olevat huoneet on sit sellasia läpikulkuhuoneita tai muuten turhaa käytävätilaa. tietty jos onnistuu jonkinlaisen toimivan pohjan suunnittelemaan, mutta itse en pitänyt niistä hukkaneliöistä ym

riippuu missä on sisäänkäynti..
mie oon aina ollut sitä mieltä että keittiön tulisi olla suht lähellä sisäänkäyntiä jotta kauppakassien roudaaminen myös rapakeleillä on helppoa..

tossa kun keittiö on keskellä kaikkea ja olohuoneen vieressä niin siinä pystyy lapsiperheessäkin helposti pitämään silmällä niitä lapsia, samaten vieraiden viihdyttäminen ruuanlaiton välissä on helpompaa..

Sisään kun tullaan avautuu ensimmäisenä olohuone ja vasemmalla on keittiö (päädyssä). Olohuoneen oikealla puolella on makuuhuone jonka väliseinä jätettiin tekemättä ja näin saatiin olohuone isommaksi. Eli makkarit on alakerrassa.

Keittiö voi olla myös päädyssä, toimii hyvin jos on kodinhoitohuoneen kautta tms. vaikka autotalliin kulku, tai suoraan ulos kulku, että tosiaan kauppakassit kulkee hyvin. Meillä on olohuone toisessa päädyssä ja se on toisaan olohuone, pysyy siistinä yms. kun oleskelutila telkkareineen on muualla.

Meillä on kulku taloon keskeltä,
"vasemmanpuoleisessa" päädyssä tupakeittiö, "oikealla" pesutilat ja muut yhteiset tilat. Makkarit sitten yläkerrassa. Tosi toimiva ratkaisu, oon ollut todella tyytyväinen!

Mä olen ollut etenkin tyytyväinen siihen, että tupakeittiö on valoisa läpi päivän, kun aamulla paistaa keittiöön ja illalla olohuoneen ikkunoihin. Talo on tarkoituksella niinpäin, että tupakeittiö on etelää kohti.

Meillä sisäänkäynti keskeltä ja aulasta pääsee suoraan kodinhoitohuoneeseen ja pesutiloihin, vasemmalla tupakeittiö ja oikealla puolella pari makuuhuonetta. Yläkerrassa myös pari makuuhuonetta.

Meillä on sisääntulokerroksessa olkkari ja keittiö + yksi huone, puolikerrosta ylöspäin on makkarit ja vessa/suihku, puolikerrosta alas on kodinhoitohuone, sauna, pesutilat ja ns *pelihuone*
Mä tykkään tästä kun vieraiden ei tartte juuri keskikerrosta pidemmälle mennä

Mun mielestä niiden sijainnilla ei ole väliä, ellei ole leivinuunia/takkaa, jotka pyrkisin sijoittamaan keskelle taloa, jotta niiden käytöstä syntyvä lämpö levittäytyisi mahdollisimman laajalle alueelle.

Yhteistyössä