Omaehtoinen opiskelu ja sen ikäraja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Eli siis kun on mahdollista opiskella päivärahalla 25 vuotiaasta ylöspäin. Tietäisikö joku olenko oikeutettu saamaan tätä kun olen syyskuussa syntynyt enkä kerkeä täyttämään vielä koulujen aloituspäivänä elokuussa sitä 25 vuotta? Eli voiko tuota myöntää mulle syyskuusta eteenpäin milloin täytän sen , vaikka nyt opinnot alkaisikin elokuussa jo. Onko kukaan ollut samassa tilanteessa? :) kiitos vastauksista... Käyn työkkärissä lähipäivinä , mutta kiinnostaisi tietää jo etukäteen onko mitään toivoa.

Ihan pieni varoituksen sana....tuossa ansiosidonnaisessa on jos vaikka minkälaisia ehtoja, että sillä saa opiskella!!!
Itse olen tässä 2,5 kk tapellut TE-toimiston kanssa. Lopulta soittelin ELY-keskukseen työttömyysturva-asiamiehelle ( lakimies ), joka totesi, että kyllä joo, et sinä voi sillä opiskella, sinä oot väliinputoaja!
Tilanne nyt siis se, että tammi-touko opiskelen omaan piikkiin, ilman mitään tukia :(

[QUOTE="vieras";23160547]Ihan pieni varoituksen sana....tuossa ansiosidonnaisessa on jos vaikka minkälaisia ehtoja, että sillä saa opiskella!!!
Itse olen tässä 2,5 kk tapellut TE-toimiston kanssa. Lopulta soittelin ELY-keskukseen työttömyysturva-asiamiehelle ( lakimies ), joka totesi, että kyllä joo, et sinä voi sillä opiskella, sinä oot väliinputoaja!
Tilanne nyt siis se, että tammi-touko opiskelen omaan piikkiin, ilman mitään tukia :([/QUOTE]

Haluatko kertoa lisää millaisia ongelmia on ollut? Mulla on tilanne se, että opiskella on pakko, ei ole ammattia ennestään, joten on johonkin lähdettävä ja koulu kyllä kiinnostaisikin, raha-asiat vaan stressaa. Opintotuella sitten jos ei muu auta... =/ Tai sitten pitää odottaa vielä, että ehdin täyttämään 25v ja hakea vasta seuraavassa yhteishaussa. Aikuiskoulutukset ja työkkärin omat koulutukset ei tule kyseeseen koska siellä ei ole tarjontaa...

Et saa työttömyysturvaa syyskuusta alkaen koska olet aloittanut opintosi, ainoa vaihtoehto on siirtää opintojen aloitusta tammikuulle (ilmoittautua poissaolevaksi syksyksi 2011) ja toivoa että te-toimisto myöntäisi tuen (mikä ei varmaa).

Et saa työttömyysturvaa syyskuusta alkaen koska olet aloittanut opintosi, ainoa vaihtoehto on siirtää opintojen aloitusta tammikuulle (ilmoittautua poissaolevaksi syksyksi 2011) ja toivoa että te-toimisto myöntäisi tuen (mikä ei varmaa).

Jotenkin mä vaan olen lukenut että opiskelujen alkamisen jälkeenkin voidaan perustelluista syistä myöntää tuo tuki , ihmettelen vaan eikö hyvin perusteltua ole se, että täytän kaikessa epäreiluudessaan sen 25 vuotta vasta syyskuussa ja jos kuukautta aikaisemmin olisin syntynyt saisin automaattisesti tuon tuen tilanteessani. :)

No jos se sitten työkkärille kannattavaa on maksaa mulle kotona makaamisesta vielä vuosi työttömyyskorvauksia ja odotella että vuonna 2012 lähden opiskelemaan vasta, niin mikäpäs siinä.

"Opiskelun tukemisesta voidaan sopia opintojen alkamisen jälkeen vain
painavasta syystä tai jos olet aloittanut opinnot työsuhteen aikana. Painava
syy voi olla esimerkiksi se, että saat opiskelupaikan varasijalta peruutuspaikkana" Että mitä sitten tämänkin tarkoittaa...

Saahan omaehtoisesti opiskella yli 25-vuotiaanakin. Itse (yli 30v) olisin lähtenyt opiskelemaan merkonomiksi, mutta siihen ei annettu työkkärin puolesta lupaa, koska opiskelun pitäisi olla myös työllistymistä edistävää ja merkonomeja on työttömänä pilvin pimein. Joten jatketaan sitten sohvalla makoilua, vaikka mielummin olisin edes opiskellut, kun ei töitäkään ole. Mun kaaliin ei mahdu että miksei ihan mikä tahansa opiskelu olisi parempi juttu kuin työttömänä olo??

Käsittääkseni tuosta opiskeluhalusta pitää olla maininta sinun työllistymissuunnitelmassa ennen kuin lähdet opiskelemaan, jotta voisit tuen saada.

Tästä kannattee mennä työkkäriin juttelemaan, koska ne päättää sen osittain oman harkinnan mukaan, eli vaikka toinen sitä saa niin toinen samassa tilanteessa ei välttämättä. Ehtona on ainakin se, että olet työtöntyönhakija kun haet tukea. Eli sinulla ei voi olla opiskelupaikkaa tukea hakiessasi, vaan se pitää kirjata työnhaku suunnitelmaasi, että suunnittelet opiskelevasi tällä tuella.. Itse juuri selvitellyt omia mahdollisuuksia ko. tukeen :)

Itse opiskelen tällä hetkellä työmarkkinatuen voimin ja juttu meni siis näin:

Kun sain tietää tuen saannin olevan mahdollista yli 25 vuotiaalle, niin otin yhteyttä työkkäriin. Tällöin tehtiin työllistymissuunnitelma, johon siis kirjattiin ylös opiskelujen hyöty, kun minulla ei ammattia entuudestaan ollut. Sovimme, että haen kouluun yhteishaussa mutta tällöin ei siis vielä voitu luvata tuen myöntämistä.

Hain yhteishaussa ja pääsykokeen kautta minut hyväksyttiin kouluun. Hyväksymispäätöksen jälkeen ilmoitin työkkäriin uudestaan ja silloin tehtiin sitten tehtiin työvoimapoliittinen lausunto Kelaan, että työkkäri myöntää mulle luvan opiskella kokopäiväisesti työmarkkinatuen voimin.

Ja päätös tehtiin siis jo opiskelujen alkamista edeltävänä kesänä. Opintojen alettua minun piti vielä sitten käydä täyttämässä koulussa sellanen paperinippu, jonka koulu allekirjoitti ja leimasi ja toimittaa paperit työkkäriin. Ikää minulla tosin oli jo 27v, kun koulu alkoi ja 26v kun aloin asiaa selvittämään työkkärin kanssa.

Ota siis ensisijaisesti yhteyttä työkkäriin, hanki työllistymissuunnitelmaasi merkintä opiskelujen tärkeydestä ja selvitä sieltä milloin sinä voit aloittaa opiskelut työkkärin tuella, sillä nämä asiat ovat osaksi yksilöllisiä ja sovittavissa ;)

Kiitos paljon vastauksista :) taidan käydä heti huomenna työkkärissä niin pääsee sopimaan nämä asiat ennen kuin teen mitään hakuja kouluunkaan. Mulla siis ei mitään ammattia vielä ole, ja ennemmin toivoisin pääseväni opiskelemaan kuin työllistyä, sen kirjoitin jo hakemukseen aivan ensiksi kun ilmoittauduin työkkärin listoille. Tulevaisuus ilman tutkintoa on melko epävarmaa nykymaailmassa vaikka nyt jotain töitä sattuisi löytymäänkin....niin ei kiitos, mieluummin kouluun ja ammattiin.

Mulla on kuitenkin selvät kiinnostuksen kohteet mitä tahtoisin tehdä, niin olisihan se kiva päästä opiskelemaan jo syksyllä mahdollisimman pian, että kerkeää vielä valmistuakkin jokupäivä ja ei enempää venyis tämä asia..

Yhteistyössä