Oma huone lapselle vai yhteinen?

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
Ja oliko sinulla omaa huonetta?
Minkä kokoinen kotinne on ja montako huonetta ja asukasta?

Minulla ei ollut omaa huonetta, asuimme kerrostalokaksiossa 5 henkinen perhe ja me 3 lasta jaettiin huone.
en muista, että olisin kaivannut ikinä omaa huonetta, jos halusin yksityisyyttä ja omaa rauhaa menin ulos, kavereille, rannalle istumaan (siellä istuinkin teininä ja paljon, joskus kokonaisia päiviä )

Meidän lapsilla ei ole omaa huonetta, vaikka nyt erotin nuo pojat vähäksi aikaa ei esikoinen saa kauaa pitää huonetta vain itsellään.
asumme kerrostalossa 4h+k ja 2 vessaa joista toinen on iso kylppäri.
makuu huoneet ovat n. 10 neliön huoneita.
yhteensä neliöitä on 80.
ainoa mitä kaipaan on iso varasto.
ainoa joka saa kenties oman huoneen joskus on kuopus sisarten mentyä maailmalle ja lasten huoneeseen ei tule telvisioita eikä tietokoneita.

perheessämme siis on 6 henkilöä (lapset 9v, 6v, 3v ja 1v)

Mulla oli oma huone ikävuodet 1-3 ja 6-19 (sitten muutin pois kotoa).

Meillä on tyttö (pian 5 v) ja poika (pian 3 v) samassa huoneessa, ja saavat ollakin kunnes esikoinen menee kouluun.

Lapsena jaettiin kolme lasta olohuone, lopulta kaksi jäi olkkariin kun isoin siskoista mahtui nipin napin sänkynsä kanssa ns omaan huoneeseen, mikä lie vaatehuoneen tynkä olikaan. Todellakin olisin halunnut oman huoneen, etenkin kun perhetilanne oli muutenkin mikä oli.

Itse tarvitsen siis tilaa ja kun tästä kolmiosta pois muutetaan, asunto on sen kokoinen että siellä tulee olemaan kaikille lapsille omat huoneet ja vielä mielellään joku ekstrahuonekin.

mulla oli aina oma huone kotona =)
ja meilläkin lapsilla on ollut omat huoneet, tosin nukkuivat yhdessä ja leikkivät toisessa n.2,5vuoden ajan, kun siskokset olivat 6kk+4,5v-3v+7v =) nyt taas jo molemmat nukkuvat ja leikkivät omissaan =)

Mulla oli oma huone vasta 12-vuotiaasta alkaen.

Meidän 2 vanhinta lasta jakavat yhteisen huoneen ja kuopus nukkuu meidän makkarissa. Vuoden sisään kaikki saavat oman huoneen kun muutamme. Mutta ihan hyvin on mennyt yhteiselläkin huoneella!

Ei ollut omaa huonetta kuin joskus 10 vuotiaana vasta ja siihen saakka jaoin huoneen veljeni kanssa. Ja jos oltais oltu samaa sukupuolta niin olis voitu jakaa pidempäänkin. Talossa oli kolme huonetta ja keittiö.

Omille lapsille en katso tarpeelliseks että olis jo pienestä omat huoneet sillä samassa huoneessa asuminen opettaa sitä jakamista ja toisen huomioon ottamista. Ja uskon että lisää myös sisarusten läheisyyttä kun riidat pitää aina sopia kun ei voi heittää oman huoneen ovea perässään kiinni.

Mulla oli oma huone 6-11v ikäisenä, sitä ennen asuin velipoikien kanssa samassa huoneessa ja sen jälkeen ripari-ikään äidin kanssa.
Meillä kolme lasta on samassa huoneessa, iät vajaa 3-6v, vauva vielä meidän huoneessa, mutta sekin muuttaa jossain vaiheessa sisarusten kanssa. Meidän lapset ei tässä vaiheessa ainakaan missään tapauksessa haluaisi omaa huonetta. Sitten mietitään tilanne uudestaan, jos joku omaa pyytää. Alakerrassa on yksi vapaa huone, mutta se on vähän kylmä paikka, helposti pystytään kyllä kämppään uusia huoneita tekemään. Nyt siis käytössä vain kaksi makkaria.

Sain oman huoneen 9-10-vuotiaana (sitä ennen oli yhteinen huone 2v nuoremman veljen kanssa). Jos olisi ollut suunnilleen saman ikäinen sisko niin olisin halunnut sellaisen kanssa yhteisen huoneen niin kuin joillakin kavereilla oli siskonsa kanssa yhteinen huone (se tuntui mukavalta).

Ei minusta lapsilla tarvitse olla omia huoneita, varsinkaan pienillä lapsilla.

Me ollaan asuttu lapsena 3h, k, äiti, veli ja minä tällöin jaoin huoneen pikkuveljeni kanssa, joskus n.10-vuotiaana mutimme 4h, k, äiti, äidin mies, veli, sisko ja minä ja saatiin veljen kanssa omat huoneet. Kotoa muutin pois 15-vuotiaana.

Meillä asutaan nyt 54m2 kaksiossa, minä, mies ja kaksi lasta, 1v6kk ja 5kk. Eli nukutaan kaikki toistaiseksi yhdessä isossa makkarissa. Isompi ollut jo pitemmän aikaa hakusessa, ei vain tunnu sopivaa löytyvän.

Minä jaoin huoneen veljeni kanssa kuudenteen luokkaan asti. Sen jälkeen oli oma huone.

Meillä lapsilla on yhteiset huoneet, tytöt samassa ja pojat samassa.
Kunhan saadaan yläkertaan huoneet valmiiksi niin tytöille tulee seinä väliin mut oviaukko jää ilman ovea avonaiseksi.
Pojat 6v ja 8v tulevat jakamaan edelleen huoneensa, mutta siitä tuleekin niin iso että saadaan mukavasti sinne omat puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:
Minä jaoin huoneen veljeni kanssa kuudenteen luokkaan asti. Sen jälkeen oli oma huone.

Kunhan saadaan yläkertaan huoneet valmiiksi niin tytöille tulee seinä väliin mut oviaukko jää ilman ovea avonaiseksi.
Pojat 6v ja 8v tulevat jakamaan edelleen huoneensa, mutta siitä tuleekin niin iso että saadaan mukavasti sinne omat puolet.

Miksi tytöt eivät saa edes omaa ovea?

Me vaihdeltiin huoneita muksuina; välillä mulla oli oma, toisinaan jaoin huoneen siskon kanssa.
Tykättiin nukkua kuitenkin aina samassa huoneessa kaikki. :)

Luulenpa että meillä saa muksut jakaa huoneita melko pitkäänkin, tykkäävät nukkua samassa huoneessa hekin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:

Miksi tytöt eivät saa edes omaa ovea?

Kuka sanoi ettei ne sais jos haluais ;) Mutta siis... siihen tulee sellanen leveä oviaukko johon itse suunnittelivat jo laittavansa marsun häkin niin että se on puoliks molempien puolella =)

Meillä esikolla on oma huone, pojat jakavat saman huoneen. Iltaisin on kyllä välillä melkoinen hulabaloo pojilla |O ja siksi haluaisin niille omat huoneet. Pojat tosin tykkäävät nukkua samassa, ehkäpä just sen takia että on seuraa valojen sammuttamisen jälkeen :headwall:
Meillä on kyllä hakusessa isompi asunto. Se menevätkö pojat sitten omiin huoneisiin vai eivät onkin jo ihan toinen juttu....

Mun lapsuuden koti on samanlainen ja saman kokoinen kun meidän perheellä :D
Asutaan siis mun vanhempien kanssa samassa yhtiössä.

Lapsuudenkodissa 3h+keittiö, 76,5 neliöö, 3 lasta ja vanhemmat, lapset 5 vuoden ikäeroilla.
Mul oli parvisänky vanhempien makkarissa, käytännössää oma huone, kun vanhemmat vaan nukkus samassa huoneessa.
Myöhemmin jaoin huoneen isoveljen kanssa, joka käytännössä aina pois, intissä, opiskelemassa....

Meidän kodissa pikkumakkari n.11 neliöö on vanhempien makkari.
Pojalla 3v. oma huone 15 neliöö.

Yhteistyössä