Oma äitini teki minulle lapsuudessani tämmöisen jutun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono oppilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono oppilas

Vieras
Olin ihan pienestä pitäen ollut huono näköinen. Ensimmäisen kerran tähän puututtiin kun olin ekalla ja olisin tarvinnut jo silloin silmälasit. Äitini ei kuitenkaan suostunut ostamaan minulle laseja. Ensimmäiset lasit sain vasta kun olin kuudennella luokalla enkä enään nähnyt edes opettajan tai muiden oppilaiden kasvoja kaikesta muusta puhumattakaan. Silloin kouluterveyden hoitaja laittoi niin vihaisen lapun kotia että lasit oli pakko hankkia.
Itkin monesti että saisin lasit koska kärsin tästä tosi paljon...olisin halunnut oppia tunnilla mutta aika vaikeeta ilman näköä. Aina äiti sanoi syyksi rahan , vaikka tiedän että jos tosiaan olisi halunnut lasit hankkia, olisi saanut ne vaikka sossun kautta

Alkuperäinen kirjoittaja huono oppilas:
Olin ihan pienestä pitäen ollut huono näköinen. Ensimmäisen kerran tähän puututtiin kun olin ekalla ja olisin tarvinnut jo silloin silmälasit. Äitini ei kuitenkaan suostunut ostamaan minulle laseja. Ensimmäiset lasit sain vasta kun olin kuudennella luokalla enkä enään nähnyt edes opettajan tai muiden oppilaiden kasvoja kaikesta muusta puhumattakaan. Silloin kouluterveyden hoitaja laittoi niin vihaisen lapun kotia että lasit oli pakko hankkia.
Itkin monesti että saisin lasit koska kärsin tästä tosi paljon...olisin halunnut oppia tunnilla mutta aika vaikeeta ilman näköä. Aina äiti sanoi syyksi rahan , vaikka tiedän että jos tosiaan olisi halunnut lasit hankkia, olisi saanut ne vaikka sossun kautta

Joo ja sen kouluterkan olisi pitänyt hoitaa asia niin, että saat ne kakkulat. Ei kaikkien vanhemmilla riitä älyä asioiden hoitamiseen. (en tarkoita että teillä olisi ollut älystä kiinni asia.)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
:o onko tämä taas joku provo,vai??? :|

Ei välttämättä, tuli heti kyllä mieleen oma äitini, jota ei oltu uskottu, ettei nää. Kouluarvosanat huononi näön kanssa käsikynkkää.
Sama kävi ittellänikin, jostain syystä hajataittoa yms ei ymmärretty testaa, vaan joku yleinen juttu tehtiin ja sanottiin että ihan hyvä näkö.
Lasit kun vihdoin sain ammiksessa (äitini sai lasit myös vasta ammiksessa) ne olivatkin jo -2.7 luokkaa.
Äiti myös sanoi, että hänen omalla äidillään ei ollut rahaa tms, kun oli yksinhuoltaja ja 5lasta, niin lasit jäi saamatta.

Mutta aina hilasin itteni luokalta toiselle niin huonoilla numeroilla etten kuitenkaan luokalle päässyt. Käsitöistä ja kuviksesta tykkäsin... se lienee ala-asteen kannustavan open ansiota, joka tajus ongelman..

Mullakin oli koulussa näön kanssa ongelmia, sain eka-tokaluokalla lasit kun en nähnyt taululle, jotkut -1,5 silloin. Äiti oli jo aikaisemmin neuvolassa sanonut että mulla olisi huono näkö, mutta jotain testasivat ja totesivat että normaali. Sitten kun kouluun mentiin, niin vasta sitten terkkari uskoi että en näe.

Mun näkö jostain syystä huononi tosi nopeasti, neljännellä oli pakko hankkia uudet lasit kun en enää vanhoilla nähnyt. Vanhemmat ei olisi millään uskonut että en näe taululle niillä vanhoilla, äiti väitti että en vaan pidä niistä ja haluan siksi uudet... terkkari sitten lähetti silmälääkärille ja sain -5 lasit. Että kiukuttelua se vaan oli, kun en niillä -1,5 laseilla nähnyt :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
enkä lukenut kokeisiin..

Siis mikset tehnyt läksyjä? Oletettavasti sulla on likinäkö, eli siis miinuslinssit, koska et nähnyt toisten kasvoja yms.. Mutta sehän ei estä lähelle näkemistä,siis lukemista ja läksyjen tekemistä.

Monesti läksyjen sivut oli merkitty taululle josta en siis nähnyt niitä.. ja häpesin asiaa niin paljon etten aina kehdannut kysyä luokkatovereilta, koska ne aina vaan sano että hankis kuule ne lasit. ja sitten kun tunnilla opetus oli mennyt päin peetä...niin ei sitten kotonakaan huvittanu.

Monesti läksyjen sivut oli merkitty taululle josta en siis nähnyt niitä.. ja häpesin asiaa niin paljon etten aina kehdannut kysyä luokkatovereilta, koska ne aina vaan sano että hankis kuule ne lasit. ja sitten kun tunnilla opetus oli mennyt päin peetä...niin ei sitten kotonakaan huvittanu.

:(

järkyttävää! Ihmettelen eniten sitä, että kukaan ei puuttunut ennen kuin kuudennella! Onhan tuo näkö katsottu joka vuosi ja opettaja nyt ainakin huomaa tuollaisen.

Tämä on taas se sama tyyppi, joka valittaa kun ei halunnut lapsia/parisuhdetta/rintamamiestaloa/ei saa guessin laukkuja ja omaa autoa/ei voi mennä töihin kun ei osaa matikkaa/on ivalidi/eläkkeellä/äitiyslomalla tms :headwall: :headwall:

Sulla sitten löytyy aina jokaiseen asiaan hyvät tekosyyt, että miksi ne on jonkun toisen vika kuin sun...

Mä sain ekat lasit 3. luokalla. Ope alkoi ihmetellä, kun tein vääriä läksyjä tai en ollut tehnyt ollenkaan. Sit laittoi viestin kotiin, että pitää seurata läksyjen tekoa. Äitille sit sain sanottua, että opettaja kirjoittaa epäselvästi, etten tiedä mitä pitää tehdä. Me saatiin joku lappu (sosiaalitoimistosta) koulun kautta, jolla sain ajan sairaalaan silmälääkärille ja ekat lasit. En mäkään kehdannut opettajan käsialaa alkaa "haukkumaan" epäselväksi. 80-luvun alkupuolella opettaja oli vielä auktoriteetti, jonka tekemisiä ei saanut kyseenalaistaa tai huomauttaa mitenkään.

80-luvulla ei ainakaan koulussa tarkistettu näköä vuosittain. Ja se on kumma, että ensimmäinen oletus on aina, että oppilas on laiska, eikä se että ongelmaan voisi olla joku muu syy. Pikkuveljelläni oli lukihäiriö, joka ilmeni vasta, kun opettaja vaihtui ja totesi, ettei pojan älyssä ole vikaa, vaan jossain muussa. Laittoi sitten yliopiston testeihin (siellä tutkittiin lukihäiriöitä). Edellinen opettaja vain haukkui laiskamadoksi. Kummallista, vaikka nimenomaan opettajn pitäisi tunnistaa oppimisvaikeudet.

Yhteistyössä