Oma äitini on kamala anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Näin se vain on. Oma äitini on hirveä anoppi. Arvostelee vävyään, miniöitään. Puuttuu perheiden elämään ja henkilökohtaisiin ratkaisuihin hirveän ikävällä tavalla. Oman puolisoni (olen siis itse nainen) kohdalla arvostelua ei juurikaan ole ja mieheni tosin osaa äitini hiljentää sanallisesti, mutta tällä hetkellä veljeni perhe on äitini toiminnan vuoksi ihan hajoamisen partaalla. Veli ei siis pysty pitämään äitiämme pois heidän perheensä elämästä ja sanoo pelkäävänsä että välit äitiin menee, jos sanoo tälle pahasti. Veljen vaimo taas on väsynyt tilanteeseen. Mitä sitä näin lähellä olevana voisi tehdä? Miten auttaa veljen perhettä?

Kysy veljeltäsi, kumpi on hänelle tärkeämpi: oma perhe vai äiti. Ihmettelen kovasti, jos valitsee äidin, koska siinä tapauksessa tulee menettämään vaimonsa ja osittain myös lapsensa. Miehen tehtävänä on laittaa rajat omalle suvulleen, ettei tuppaudu liiaksi perheen asioihin.

Niinpä. Niin minä toimisin, jos elämämme olisi tuota mitä veljen perheellä nyt. Velikin siis on tilanteesta harmissaan, puhumattakaan siitä kuinka väsähtänyt hänen vaimonsa jo kuvioon on.

Mietin, voisinko itse keskustella asiasta äitini kanssa.. Vai onkohan vikatikki. Meillä tosin välit muutenkin ns viileät, koska olen ja ollaan tehty äidille selväksi että meidän perhe, meidän säännöt ja meidän asiat.

• Kysy veljeltäsi, kumpi on hänelle tärkeämpi: oma perhe vai äiti. Ihmettelen kovasti, jos valitsee äidin, koska siinä tapauksessa tulee menettämään vaimonsa ja osittain myös lapsensa. Miehen tehtävänä on laittaa rajat omalle suvulleen, ettei tuppaudu liiaksi perheen asioihin.
Juuri näin. Miehen (tai naisen) tehtävä on suojella omaa perhettä. Jos oma vanhempi on uhka, niin hänelle tulee asettaa riittävät rajat. Tarvittaessa on tehtävä täydellinen sulku, jos vähempi ei riitä.

Kehuskelet äidillesi kuinka sinun anoppisi ei onneksi puutu teidän elämäänne, kuten sinun äitisi puuttuu veljen perheen elämään..

Otat itse asian puheeksi äitisi kanssa ja kysyt vaikka suoraan, että miksi hän noin tekee.

Itse kamalien appivanhempien miniänä voin sanoa, että ei se miniä sitä loputtomiin jaksa. Lasten takia ylläpidetään suhdetta, mutta siinä vaiheessa kun suhde muuttuu niin huonoksi, ettei sitä voi lapselta peittää, niin välit voi mennä äkkiä poikki. Sitten ei tarvitse anopin enää nähdä miniää, poikaansa eikä lapsenlapsia. Meillä asiat muuttuivat paremmaksi kun mies puhui asiat kerralla selviksi vanhempiensa kanssa. Kyllä siinä vakavissaan pohdittiin jaksetaanko enää käydä siellä.

Yhteistyössä