Olo tuntuu tosi uusavuttomalta ja neuvottomalta

• Viestiketjun aloittaja surkein äiti ikinä
  • Ensimmäinen viesti
surkein äiti ikinä
Luin tuossa unikouluohjeita.
Meillä ei ole vauvalla omaa huonetta, vauva nukkuu meidän vieressä ja tämä ilmeisesti sitten haittaa tuota unikoulusysteemiä.
Lisäksi, vauva on aina nukkunut tissille, hyvin harvoin on nukahtanut muualle. -> oppaan mukaan aiheuttaa heräilyä ja mielleyhtymää että ruoka ja uni kuuluu yhteen.
Minä en varmaan ikinä saa lopetettua imetystä, enkä ikinä saa vauvaa oppimaan nukahtamaan itsekseen ja enkä varsinkaan nukkumaan koko yötä putkeen. :(
Tuntuu vaikealta tämä tilanne. Itsellä on voimat poissa jatkuvasta yöllisestä pomppimisesta.

Mitä helkkaria teen, hyppäänkö hirteen??????|O

Tsaikka
kokeile siirtää nukkuvana omaan sänkyyn. Totuta sitä ennen vaikka uniriepuun, jonka olis hyvä olla maidonhajuinen - pidä sitä imetettäessä ensin vaikka mukana. Pinnistä voi vaikka iskä lämmittää kuumavesipullolla jottei se olis viileä siirtoa yrittäessä. Sitten vaan tsemppistä. Voisit toki pitää vauvaa vieressäkin, mutta ilmeisesti se haittaa teitä vanhempia?

Bööna
Voihan olla että yölevottomuus on ikäänkin kuuluvaa: tuon ikäinen oppii kävelemään ja kaikkien uusien liikuntataitojen oppiminen usein aiheuttaa yöhulinaa. Oletko kokeillut antaa yöllä vettä maidon sijasta?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tsaikka:
kokeile siirtää nukkuvana omaan sänkyyn. Totuta sitä ennen vaikka uniriepuun, jonka olis hyvä olla maidonhajuinen - pidä sitä imetettäessä ensin vaikka mukana. Pinnistä voi vaikka iskä lämmittää kuumavesipullolla jottei se olis viileä siirtoa yrittäessä. Sitten vaan tsemppistä. Voisit toki pitää vauvaa vieressäkin, mutta ilmeisesti se haittaa teitä vanhempia?
Vauva siis nukkuu kyllä suurimman osan yöstä sängyssään. Joskus olen vaan yksinkertaisesti niin väsy, etten jaksa panostaa 'oikeaoppisuuteen' ja otan vauvan vain viereen ruokailemaan ja jatkan itse vaan unta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Bööna:
Voihan olla että yölevottomuus on ikäänkin kuuluvaa: tuon ikäinen oppii kävelemään ja kaikkien uusien liikuntataitojen oppiminen usein aiheuttaa yöhulinaa. Oletko kokeillut antaa yöllä vettä maidon sijasta?
Tätä on ollut koko pienen iän.

vieras
Kyllä meillä onnistui unikoulu, vaikka lapsen sänky oli meidän sängyn vieressä. Alkuun tehtiin niin, että mä poistuin huoneesta, kun lapsi heräsi yöllä ja mies sitten nukutti lapsen ja mä palasin nukkumaan. Meillä tosin unikoulu pidettiin puolivuotiaalle.

Kaiza80
Hei!

Sulla taitaa olla uusavuton ja neuvoton olo, koska olet väsynyt, ei siksi, että olisit sitä oikeasti. Ei kaikilla voi olla vauvalle aina omaa huonetta ja kaikkia vaatimuksia, mitä erilaisissa oppaissa kerrotaan. Ei se tee susta huonoa äitiä, että vauva nukkuu lähellä... miten ihmeessä se niin olisi??

Nyt vaan päätät pitää sen unikoulun ja olet siinä tiukka, niin kyllä se sitten lähtee toimimaan. Muutat iltarutiinianne sen verran, että vauva ei pääse nukahtamaan tissille ja kun laitat hänet sänkyyn silittelet hetken. Ota aina syliin jos alkaa riehaantumaan. Ja sit menet hetkeksi ulos huoneesta ja kerrot että tulet hetken päästä takaisin. Ja pidennät niitä välejä kokoajan. Äläkä syötä sitten enää yöllä, tuon ikäinen pärjää jo ilman ruokaa.

Pari yötä voi olla tosi tiukkaa ja tekee mieli vaan itkeä, mutta sitten se tasaantuu ja alkaa helpottamaan. Trust me, kokemusta on. Ja jos on hankalaa, voi mies (tai ystävä, isovanhempi tms.) olla suureksi avuksi. Nuku itse pari yötä vaikka sohvalla, niin ei maito haise ihan vieressä.
Kyllä se siitä, tsemppiä kovasti toivottelen!

Yhteistyössä