Ollaanko sulle kateellisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja superr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

superr

Vieras
Ja jos niin miten tunnet sen nahoissasi? Minusta kateus on yks kammottavimmista vitsauksista maailmassa. Itse melkein pelkään kateellisia ihmisiä ja sitä mitä kateus voi saada aikaan. Miten joku aikuinen ihminen ei voi päästä yli siitä tunteesta? Mihin se liittyy? Heikkoon itsetuntoon vai siihen ettei ole jotenkin tyytyväinen elämäänsä?

En suinkaan väitä, että minua noin laajemminkin kadehdittaisiin. En myönnä olevani kateellinen kenellekään. Minua kadehditaan taustastani, kodistani, miehestäni ja siitä että pidän ihmisistä ja keksin jotain hauskaa sanottavaa. Tiedän nämä asiat kun istuin ystäväni kanssa alas ja pyysin häntä kertomaan mikä minussa ärsyttää..

Hän kertoi että mieheni on komea ja minä kaunis, sanoi kadehtivansa hiuksiani, ihoani ja kroppaani. (minun bmi on 23, en ole hoikka), kertoi järkyttyneensä kaikesta kalliista mitä pidän esillä kotonani, kielitaidostani, sosiaalisuudestani..siitä, että ihmiset pitävät seurastani ja vielä siitäkin että osaan tehdä ruokaa.. häämme olivat kuulemma hienot. Olen varma, että hänta auttoi paljon se, kuinka eri tavalla itse koin elämäni. Niiden asioiden kuuleminen jotka rehellisesti olivat mielestäni kunnossa hänellä. Ei ollenkaan vähiten hänen kaksoistyttäret, ja se ihana kodin lämpö, huumorintaju, jota hänellä ja miehellään havaitsin.. ystävällisyytensä ja kekseliäisyytensä. Muutamia ulkoisia seikkojakin mainitsin.. Tuo keskustelu avasi paljon lukkoja ja ystävyytemme parani.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
En suinkaan väitä, että minua noin laajemminkin kadehdittaisiin. En myönnä olevani kateellinen kenellekään. Minua kadehditaan taustastani, kodistani, miehestäni ja siitä että pidän ihmisistä ja keksin jotain hauskaa sanottavaa. Tiedän nämä asiat kun istuin ystäväni kanssa alas ja pyysin häntä kertomaan mikä minussa ärsyttää..

Hän kertoi että mieheni on komea ja minä kaunis, sanoi kadehtivansa hiuksiani, ihoani ja kroppaani. (minun bmi on 23, en ole hoikka), kertoi järkyttyneensä kaikesta kalliista mitä pidän esillä kotonani, kielitaidostani, sosiaalisuudestani..siitä, että ihmiset pitävät seurastani ja vielä siitäkin että osaan tehdä ruokaa.. häämme olivat kuulemma hienot. Olen varma, että hänta auttoi paljon se, kuinka eri tavalla itse koin elämäni. Niiden asioiden kuuleminen jotka rehellisesti olivat mielestäni kunnossa hänellä. Ei ollenkaan vähiten hänen kaksoistyttäret, ja se ihana kodin lämpö, huumorintaju, jota hänellä ja miehellään havaitsin.. ystävällisyytensä ja kekseliäisyytensä. Muutamia ulkoisia seikkojakin mainitsin.. Tuo keskustelu avasi paljon lukkoja ja ystävyytemme parani.

Tuollainen kateellisuus ei ole niin pelottavaa, jos ihminen pystyy sitä jotenkin käsittelemään ja tulemaan sen kanssa toimeen ja ennenkaikkea tajuamaan itse että on kateellinen. Mutta se, että kateus jotenkin saa ihmiset suppuun tai käyttäytymään huonosti toista kohtaan, levittämään juoruja, mustamaalaamaan, jättämään ulkopuolelle jne. kaikkea pahaa, niin se on jotenkin pelottavaa. Mä en vaan jotenkin ymmärrä sitä. Tai ymmärrän jollain tavalla kun olen itsekin ollut joskus kateellinen lapsena ja nuorena ja kyllä muistan miltä se tuntui. Mutta sitä en ymmärrä että miten siitä tunteesta ei pysty ottamaan yliotetta edes aikuisena. Ihan niinkuin jotkut jäis vaan kiertämään samaa rataa samoihin ajatuksiin koko elämänsä ajaksi. Luulis että jotain kehitystä elämänkokemuksen myötä tapahtuu. Vai onko se sitten sitä että elämänkokemusta ei ole tarpeeksi vaikka vuosia tuliskin...

Yleensä ne ketkä olettavat toisten kadehtivan heitä, kadehtivat itse jotakuta. Ihan tavallisten ihmisten ihan tavallinen elämä tuskin herättää kateutta kenessäkään. Usein vain katelliseksi toisia väittävä on omasta mielestään kovinkin kadehdittava.

Itse en koe missään tapauksessa että minua tai elämääni kadehdittaisiin. Melkoisen tavallista elämää elän. Olen toki onnellinen mutta sekin on ihan jokaisen saavutettavissa! =).

No ei kyllä varmasti olla (eikä mun elämässä kadehdittavaa olekaan).

Ei kun hei, yksi kaverin kaveri kadehtii minua, koska elämäni on kuulemma kuin niistä leffoista joita hän katselee. :laugh:
Noh, hän onkin (todistetusti) hieman harhainen. :D

Viimeksi muokattu:
Tuskin. Ja jos olisikin, niin mulla ei ole mitään sen ihmeellisempää, mitä ei se kateellinen voisi saavuttaa omilla valinnoillaan ja tekemisillään.

No yksi kaveri sanoo olevansa kateellinen eräästä taidostani, mutta vastaavasti hänellä on toinen taito, jota minä kadehdin. Kyse ei kuitenkaan ole sellaisesta pahansuovasta kateudesta :D

Tätini kadehti minua, sillä sain tytön. Serkkuni kadehti minua, sillä tyttöni on mummomme suosikki selkeästi.

Kaverini kadehtii hiusteni väriä ja sitä, ettei minulla ole ollut pahaa aknea. Eipä kait muuta :D

No ei kyllä varmasti olla (eikä mun elämässä kadehdittavaa olekaan).

Ei kun hei, yksi kaverin kaveri kadehtii minua, koska elämäni on kuulemma kuin niistä leffoista joita hän katselee. :laugh:
Noh, hän onkin (todistetusti) hieman harhainen. :D

Tai sitten et vain kysynyt millaisia elokuvia se katselee :whistle:

Kai mua joku joskus satunnaisesti kadehtii, mutta ei niin paljon/usein että olisi päässyt ahdistamaan :D

Joo, kuulema mulle/meille ollaan kateellisia - tosin en kyllä edes ymmärrä miksi, koska itsehän täällä elämänsä rakentaa mieleisekseen ja aika moneen asiaan nämä kateelliset pystyisivät itskein vaikuttamaan, mikäli niin oikeasti haluaisivat.

Kyllähän sitä piikkiä ja kettuilua on riittänyt. Joko aivan suoraan tai sitten kivasti vihjaillen tai sitten varsin luotettavilta tahoilta kauttarantain kerrottuna. Enkä mä jaksa sen kummemmin moisiin kommentteihin paneutua, jotkut voivat kirpaistakin kun pahasti on sanottu syyttä suotta, mutta ehkä enemmän tunnen kuitenkin jotain surua sitä ihmistä kohtaan, joka on niin ahdasmielinen.

Ja kaitpa se kateellisuus liittyy suuresti siihen omaan pahaan oloon ja kykenemättömyyteen hallita sitä omaa elämäänsä. Rohkeuden, uskalluksen puutteeseenkin jopa. Ilkeä vitsaus joka tapauksess.

Joo, kuulema mulle/meille ollaan kateellisia - tosin en kyllä edes ymmärrä miksi, koska itsehän täällä elämänsä rakentaa mieleisekseen ja aika moneen asiaan nämä kateelliset pystyisivät itskein vaikuttamaan, mikäli niin oikeasti haluaisivat.

Kyllähän sitä piikkiä ja kettuilua on riittänyt. Joko aivan suoraan tai sitten kivasti vihjaillen tai sitten varsin luotettavilta tahoilta kauttarantain kerrottuna. Enkä mä jaksa sen kummemmin moisiin kommentteihin paneutua, jotkut voivat kirpaistakin kun pahasti on sanottu syyttä suotta, mutta ehkä enemmän tunnen kuitenkin jotain surua sitä ihmistä kohtaan, joka on niin ahdasmielinen.

Ja kaitpa se kateellisuus liittyy suuresti siihen omaan pahaan oloon ja kykenemättömyyteen hallita sitä omaa elämäänsä. Rohkeuden, uskalluksen puutteeseenkin jopa. Ilkeä vitsaus joka tapauksess.

Mitä teidän elämässä on kadehdittu?
Rahaa, kotia, perhettä, sun miestä, ulkonäköä,menestystä?

Valitettavasti ollaan, ja niinkin luonnollisesta asiasta kuin raskaus.

Kuulen siitä jatkuvasti erityyppisinä naljailuina (esim painon suhteen, ulkonäön suhteen, muistutuksina kuinka kamalaa lapsen kanssa tulee olemaan jne) ja vaatetuksen suhteen tulee myös ihan konkreettista "ai täähän oiski sun tyyppinen vaate, mut et sä taida mahtua tämmösiin enää ikinä ton raskauden takia"-kitinää.

Muuten ei tuskin mussa tai mun elämässä mitään kadehtimisen arvoista ole, ainakaan omasta mielestäni. Jokainen rakentakoot elämästään sellaisen, kuin haluaa..

Osa sukulaisista luulee, että olen aina saanut kaiken helposti ja että meidän perhe olisi jotenkin rikas, ja että sekin raha olisi tullut tyhjästä. Ei ne tiedä, että sen omaisuuden (joka on ihan normaali) eteen on tehty kovasti töitä ja todella pitkää päivää. En jaksa oikoa vääriä luuloja, siinähän sitten kadehtivat jos siltä tuntuu.

[QUOTE="vieras";27565820]Mitä teidän elämässä on kadehdittu?
Rahaa, kotia, perhettä, sun miestä, ulkonäköä,menestystä?[/QUOTE]

Lähinnä mulle/meille ollaan kuulema kateellisia tai nyreissään meidän perheen valinnoista ja asioiden järjestelyistä sekä niiden jonkinlaisista sujumisista, elon loksahtamisesta. Siitä esim. että parisuhteemme toimii (mies tekee epäsäännöllisen säännöllistä pitkää päivää ja on paljon pois arjestamme), että olemme saaneet terveet lapset, olemme voineet tehdä sellaisia valintoja, jotka eivät kaikille perheellisille ole välttämättä tänäpäivänä itsestään selvyyksiä...ja siitä että olemme kutakuinkin onnellisia ja mokomat näytämmekin sen :). Jopa rohkeudestamme sanoa mielipiteemme...ja on kait noita jonninjoutavia aihioita tullut vastaan.

Mutta kun ne eivät meidän mielestämme ole keneltäkään pois, ne kaikki ovat heidänkin saatavilla ja ulottuvilla. Ehkä se asioihin ja itseensä uskomisessa onkin se pointti, ja se että suhtautuu siihen elämäänsä eri tavalla.

Viimeksi muokattu:
Olen kyllä saanut osakseni rutkasti kateutta. Etenkin nuorempana aika moni oli kateellinen ulkonäöstäni, ja myöhemmin olen herättänyt kateutta mm. työni ja mm kivan asuntomme ja runsaan matkustelun tähden. En ole yleensä pelottavana kateutta kokenut, paitsi ehkä joskus aikoinaan baarissa kun joku vieras humalainen tyttö/nainen on tullut ulkonäköni tähden haastamaan riitaa.

Tai sitten et vain kysynyt millaisia elokuvia se katselee :whistle:

Kai mua joku joskus satunnaisesti kadehtii, mutta ei niin paljon/usein että olisi päässyt ahdistamaan :D

Ei kun se sanoi juuri noilla sanoilla, että on kateellinen ja elän sellaista elämää kuin niissä leffoissa.
Kysyin kyllä tarkentavan jatkokysymyksen, mutta hän ei taida tajuta, että tosielämässä vastoinkäymiset eivät ole yhtä jänniä eikä sellaista ihailla kuin leffoissa, EIKÄ "kaunis naama" tee asioista sen hauskempia. :D

En käsitä itsekään, mutta kai hänen mielenterveysongelmansa selittää jotain. :D

Yhteistyössä