olkapään leikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olkapää hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mieheltä on leikattu olkapäitä kolmasti, hällä tipahteli olkapäät sijoiltaan taaksepäin. Eli leikkauksen tarkoituksena on kiristää nivelsiteitä ja -kapselia. Toipilasajan kannalta miehellä on helpompi vaihtoehto, mutta leikkaus on taasen hankalampi. Jos tipahtaa eteenpäin joutuu pitämään "lentokonetta" (olkavarsi suoraan hartian jatkeena ja kyynärvarsi eteenpäin) 6 viikkoa, jos taas tipahtaa taaksepäin niin samat 6 viikkoa mutta tuki on helpompi (olkavarsi lähes kiinni kyljessä ja kyynärvarsi eteenpäin).

Mun miehellä oli siis avoleikkaus nukutuksessa, 2-3 yötä sairaalassa, 6 viikkoa tuki päällä (ja sitä ei sitten riisuta ollenkaan) ja sairasloma yhteensä 3kk eli loppuaika kuntoutusta.

mulla on leikattu ja sairaseläkkeellä olen. leikkaus onnistui ja ei onnistunut, kaikkia vaurioita ei saatu korjattua, eikä saada. sekä tähystys, että avoleikkaus oli. jos tähystetään, kannattaa ottaa mp3 mukaan saliin, on aika inhottavan kuulosta ne äänet. sairaslomalla olen ollut vuoden jo. ja vuosi tosiaan vitkutettiin ja vetkutettiin leikkausta.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Mun mieheltä on leikattu olkapäitä kolmasti, hällä tipahteli olkapäät sijoiltaan taaksepäin. Eli leikkauksen tarkoituksena on kiristää nivelsiteitä ja -kapselia. Toipilasajan kannalta miehellä on helpompi vaihtoehto, mutta leikkaus on taasen hankalampi. Jos tipahtaa eteenpäin joutuu pitämään "lentokonetta" (olkavarsi suoraan hartian jatkeena ja kyynärvarsi eteenpäin) 6 viikkoa, jos taas tipahtaa taaksepäin niin samat 6 viikkoa mutta tuki on helpompi (olkavarsi lähes kiinni kyljessä ja kyynärvarsi eteenpäin).

Mun miehellä oli siis avoleikkaus nukutuksessa, 2-3 yötä sairaalassa, 6 viikkoa tuki päällä (ja sitä ei sitten riisuta ollenkaan) ja sairasloma yhteensä 3kk eli loppuaika kuntoutusta.

Mites suihkussa käyminen sen tuen kans...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:

Mites suihkussa käyminen sen tuen kans...

Ei käydä suihkussa, tai no vyötäröistä alaspäin pystyy suihkuttamaan samoin hiukset parturityylillä. Kädet ja torso voidaan "pestä" vain nihkeällä (ei liian märällä ettei tuen pehmusteet rupea haisemaan) liinalla tai sellaisella pesurasvalla jota ei huuhdota pois.

Miun isältä on leikattu useaan otteeseen olkapäätä... alussa pari kertaa tähystyksellä sitten avohaavana loput kun ei enää voinut tähystää.. kiertäjäkalvosin tai joku vastaava sillä siellä reistailee ja revähtelee jne.

mua vaan hirvittää jo valmiiks

mikä sua hirvittää? onko sulla apuja siellä? koska peseytyminen, housujen nostaminen ja laskeminen, pyykin kuivuun laittaminen, uunista ruuan ottaminen ja kaikki tälläiset ei sitten onnistu ykskätisenä. autoa ei saa ajaa niin kauaan aikaan kun on tuki kädessä.

Alkuperäinen kirjoittaja jonna:

mikä sua hirvittää? onko sulla apuja siellä? koska peseytyminen, housujen nostaminen ja laskeminen, pyykin kuivuun laittaminen, uunista ruuan ottaminen ja kaikki tälläiset ei sitten onnistu ykskätisenä. autoa ei saa ajaa niin kauaan aikaan kun on tuki kädessä.

On mulla mies joka auttaa... mut päivisin olisin yksin kun mies töissä. mut silti hirvittää koko leikkaus ja se miten sen tuen kans osaa olla ja nukkuu.....

Alkuperäinen kirjoittaja jonna:

On mulla mies joka auttaa... mut päivisin olisin yksin kun mies töissä. mut silti hirvittää koko leikkaus ja se miten sen tuen kans osaa olla ja nukkuu.....

Mitä sulla leikataan? Ei kaikki joudu noita tukia pitämään. Esim. mun täti selvis pelkällä kantositeellä. Mä en kyllä muista miks sillä olkapäätä leikattiin, mutta tähystys se oli.

Ja jos nyt tukeen joudut niin kyllä sen kanssa selviää, kun on pakko. (helppo sanoa kun on vaan seurannut sivusta) Kyllä sitä kiroo ja kaikki tekeminen on vaikeeta, mutta ei se ihan mahdotonta ole.

olen parhaillaan saikulla tähytysleikkauksen jälkeen, menossa 5 viikk.
mulla oli eka viikon kantoside sitten sai alkaa liikutteleen kivun sallimissa rajoissa. fys.ter. kerran viikiossa ja omaa jumppaa päivittäin

Mun mieheltä leikattiin olkapää kun siltä meni niin helposti se sijoiltaan. Tähystysleikkaus, pääsi samana iltana saattajan kanssa kotiin. Oli 2kk sairaslomalla ja piti sen aikaa sitä kantosidettä. Ei mitään sen kummempaa... Hyvin on parantunut.

Eipä tämä ole yhtä hurjaa kun kaikenmaailman avoleikkaukset ja noi
hirvittävät tuet. Mulla joku repeämä epäiltynä, SLAP vaurio,
etuylä labrumissa ja jotain muuta pientä. Kyllä muakin hirvittää
vaikka olen hyvissä käsissä ( yksi maan johtavia käsikirurgeja )
mutta mietinkin miksi joudun olemaan siellä yötä????
Mulla on kolme lasta mummun kanssa kotona ja mies juuri päässyt
töihin pitkän työttömyyden jälkeen, joten apuja ei juuri leikkauksen
jälkeen ole. Toivon ettei tarvitse mitään kantositeitä tms. Tsemppiä
kaikille jotka ovat samassa veneessä. Mulla kivut on suurin syy
tähän operaatioon...takana 9kk kipua ja kaikenmaailman
fysio sessioita ( jotka kyllä pahensivat , kortisoni ruiskeita ja aaa
se niin ihana varjoaine-magneettikuvaus!!!

Mun lapsen isältä on leikattu kummastakin olkapäästä revennyt jänne. Ekalla kerralla piti olla se tuki, tokalla kerralla ei ollut. Mutta nyt en muista, että oliko suihkua varten sitten toinenkin tuki, vai kävinkö minä auttamassa...
Mutta alku oli hankalaa, jätkä oli täysin kädetön kunnes kerroin että toinen käsi ja jalat toimii kyllä :) Kaikkeen sopeutuu...mutta potuttamaan se alkaa. Ja käden jumppaaminen on tuskallista aluksi. Tuo parani hyvin, saiko se 2 tai 3 kuukautta vain saikkua...

Minulla oli jänne revennyt. Leikkaus piti tehdä tähystyksellä mutta se olikin niin paha, että jouduttiin tekemään avoleikkaus. Tyynyä piti käyttää 6 viikkoa. Suihkuun pääsi veden kestävän tyynyn kanssa. Avustaja piti olla kun hiuksia ei saanut muuten pestyä. Yöt menivät jotenkuten. Päivisin olen yksin joten on vaan tultava toimeen. Nyt olen ollut saikulla 3 kk ja saikku jatkuu. Minulla oli käden puutumista, käsi- ja olkasärkyä, unettomuutta yms. 4v. Vasta silloin eräs lääkäri otti kivut toisissaan. Siksi kuntoutus kestää. Käsi ei ala liikkua kun on ollut niin kauan vajaa toiminen. Töihin paluusta ei ole tietoa. Ennuste on, että vuoden päästä leikkauksesta käsi on kunnossa.

elikkäs olen vasta 20-vuotias ja mulla on olkapään nivelsiteet niin löysät ettei tahdo käsi pysyä paikallaan kun sitä pyörittää. Haluisin tiedustella kuinka kauan joutuu olemaan käsi kantositeessä ja kauanko tulee yleensä saikkua????

Multa leikattiin tähytyksessä vasen olkapää ja just ku oli se n. 5 vkoa takana ja sai aloittaa jumpan oman käden voimalla, niin liukastuin ja siinä rytäkässä saman käden solisluu murtui. Nyt sitten roikutettu taas siteessä ja vielä menne 1-2 vkoa. Saas nähdä miten jumpat lähtee menemään vai onko käsi jymähtänyt !

Yhteistyössä