Olisko se sitten parempi jos....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi vai kampi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi vai kampi

Vieras
...kuvitteellinen perhe. Isä, äiti, kaks alle kouluikäistä lasta. Asuvat kerrostalokaksiossa. Isä töissä, äiti kotona lasten kanssa. Ei autoa, ei lomamatkoja, ei isompaa asuntoa, ei uusia vaatteita, ei oikeastaan mitään pienä kivaa extraa elämään. Lapset kasvaa. Koti käy pienemmäksi. Kauppareissut kahden lapsen kanssa käyvät hankaliksi. Alkaa ahistamaan. Elämän kurjuus-aina tätä samaa! Mutta pääasia on se että kotona ollaan.

Kuvitteellinen perhe 2. Sama perhekoko. Molemmat vanhemmat töissä, lapset hoidossa. Asuvat omakotitalossa. Auto , lomamatkat, kivat vaatteet, silloin tällöin mäkkäriin tai leffaan. Lapset kasvaa, pihaan laitetaan uima-allas. Kauppareissut kätevästi töistä tullessa.

Viikonloput mukavia yhdessäolohetkiä, onnellisena perheenä.

Meinaatko saada hedelmällistä keskustelua tästä aikaiseksi :xmas:
Meillä ainakin pakko molempien käydä töissä (minä osa-aikaisesti), eikä siltikään mitään omakotitaloja tai uima-altaita pystytellä.

Häh? Eikö nyt muka kerrostalossa asuva perhe voi olla onnellinen? Tai sellainen, jossa äiti on kotona? Ei se töissä käynti ja omakotitalon ym. sälän hankkiminen sitä onnea mun mielestä takaa..

Hmm... Vaikka ykkösvaihtoehdon äiti menisi töihin, ei se silti takaisi samaa elintasoa kuin perhe 2:lla. Ja toisaalta ykkösvaihtoehdon iskä saattaisi tienata yksinkin niin paljon että heillä olisi mahdollisuus kakkosperheen elintasoon.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
:D Ei sitten yhtään mustavalkoisemmin voisi ajatella. Btw miten kahden lapsen kanssa kauppareissut kävisi hankalaksi?

Meillä käy sillai että jos oon yksin poikien kanssa ja ne istuu autokärryissä niin ne pääsee pakenemaan sieltä ja sit saa ettiä niitä hyylyjen välistä :|

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Häh? Eikö nyt muka kerrostalossa asuva perhe voi olla onnellinen? Tai sellainen, jossa äiti on kotona? Ei se töissä käynti ja omakotitalon ym. sälän hankkiminen sitä onnea mun mielestä takaa..

aivan! eikös se laulukin sano että tiilitalossa asuu onnellinen perhe...kulisseissa. ja jokainen taplaa tyylillään. meillä ei kyl lapsia, eikä oikeastaan velkaakaan. mä käyn töissä kun kerkiän ja mies taitaa lähteä opiskelemaan kohta. ei sitä rahaa paljoa ole mut ei me niin kamalasti koko ajan hinguta maailmallekaan. sit kun siltä tuntuu et lomalle päästävä niin mennään. itse ainakin nautin eniten kotona olosta. ja mäkkärit ja leffat ei ole mielestäni mitään ihanaa elämää.... mieluummin retki rannalla eväiden kanssa. ja jos joskus tähän perheeseen lapsia siunaantuu niin he saavat oppia myös 'vaatimattoman elämän ihanuuden'.

No täällä kommentoidaan työssäkäyville äideille jotta "ei oo pakko ottaa asuntolainaa, ei oo pakko pitää autoa, ei oo pakko tilata aku ankkaa"......jotenkin tulee sellainen kuva että vaikka havumajassa asuttais ja pettuleipää syötäis niin pääasia että äiti on kotona!

ja juu, ei se materia onnea takaa mutta helpottaa kummasti elämää ja nostaa elämänlaatua....mieluummin mä käyn kerran-kaks viikossa kaupassa ja lastaan kassit auton perään ku ramppaan kaupassa vähän väliä ja lastaan rattaat täyteen tavaraa.

Vaikka voittaisin lotossa niin ei tulis mieleenkään hankkia ajokorttia/autoa. Vaan liikkuisin edelleen kävelemällä, pyörällä tai julkisilla. Ja sitten kun lapsia saisin, niin mitään muuta en halua niin paljon kuin kotiäidiksi. Mitään ulkomaanmatkoja en edes kaipaa, kotimaassa riittää näkemistä ja kokemista. Hyviä vaatteita saa kirpparilta tai kaupasta aleiden aikaan. Ja jos ei tupakkaan/baareihin/iltapäivälehtiin/alkoholiin tms turhaan rahaa laita niin sillä saa hankittua vaikka omakotitalon. Ihan kotona tehty kasviskeitto maistuu paljon paremmalta kuin Mäkkäriruoka. Emmä tiedä, kyllä mä mielummin valitsisin sen, että kotona hoidan omat lapseni. Lapset kasvavat äkkiä eikä lasten lapsuutta saa takaisin.

Mutta tietysti laittaa lapset hoitoon jos ei omien lasten kanssa viihdy.

Hoya bella, et voi vielä tietää kuinka viihdyt kotona pelkästään...
Monet kaipaavat jossain vaiheessa "älyllistä"toimintaa, aikuisten juttuja, ja haluavat ylläpitää ammattitaitoansa.

Noh, vuokralle sitten isompaan asuntoon.

Tämä suomalainen omistusasuntounelma on vaan niin ihmeellistä. Pakko olisi oma ostaa vaikka siihen ei millään muotoa olisi varaa. Ja aika harvassa tapauksessa ne vuokra-asumisen menot riittävät kattamaan lainanlyhennystä. Ei kaikissa tapauksissa edes pelkkää omistusasunnon vastiketta (tai omakotitalon hoitokuluja) ja lainan korkoja!

Aivan yhtä lailla rahat menevät kankkulan kaivoon siinäkin, kun maksaa vastikkeen ja korot, kuin maksaisi vuokraa.

Ja vielä jos on esim. vuonna 2007 ostanut asunnon niin sääliksi käy, siitä ei koskaan tule saamaan omaansa takaisin. Eli omassa asuminen maksaa arvonalentumisen kautta vieläkin enemmän!

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Hoya bella, et voi vielä tietää kuinka viihdyt kotona pelkästään...
Monet kaipaavat jossain vaiheessa "älyllistä"toimintaa, aikuisten juttuja, ja haluavat ylläpitää ammattitaitoansa.

99,99% tiedän viihtyväni todella hyvin. Niin no mä olen lastenhoitaja ja viidelle nuorimmalle sisarukselle ollut kuin toinen äiti. Toki omat lapset ovat aina eri asia, mutta äidiksi olen halunnut jo 16 pitkää vuotta. Toisista äideistä esim puistoissa/perhekerhoista/ystävistä saa aikuisten juttuja ja älyllistä toimintaa. Ettei yksinään lasten kanssa neljän seinän sisällä touhua. Ja se mun ammattitaito on sitä lastenhoitoa perheissä :) Näin mun kohdalla, ehkä jonkun "oikeassa ammatissa" olevan kohdalla eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
:D Ei sitten yhtään mustavalkoisemmin voisi ajatella. Btw miten kahden lapsen kanssa kauppareissut kävisi hankalaksi?

Meillä käy sillai että jos oon yksin poikien kanssa ja ne istuu autokärryissä niin ne pääsee pakenemaan sieltä ja sit saa ettiä niitä hyylyjen välistä :|

Onpa teillä huono kasvatus lapsilla!

Alkuperäinen kirjoittaja muitakin värejä kuin musta ja valkoinen:
Noh, vuokralle sitten isompaan asuntoon.

Tämä suomalainen omistusasuntounelma on vaan niin ihmeellistä. Pakko olisi oma ostaa vaikka siihen ei millään muotoa olisi varaa. Ja aika harvassa tapauksessa ne vuokra-asumisen menot riittävät kattamaan lainanlyhennystä. Ei kaikissa tapauksissa edes pelkkää omistusasunnon vastiketta (tai omakotitalon hoitokuluja) ja lainan korkoja!

Aivan yhtä lailla rahat menevät kankkulan kaivoon siinäkin, kun maksaa vastikkeen ja korot, kuin maksaisi vuokraa.

Ja vielä jos on esim. vuonna 2007 ostanut asunnon niin sääliksi käy, siitä ei koskaan tule saamaan omaansa takaisin. Eli omassa asuminen maksaa arvonalentumisen kautta vieläkin enemmän!

Voi myös olla että samankokoisessa asunnossa asuminen tulee halvemmaksi ostamalla asunnon ja lyhentämällä lainaa.

Ja minä ajattelen aina niin, että asuminen maksaa aina. Mulla ei ole tavoitteena tehdä kodista voittoa, vaan siinä asutaan, ja eläkepäivinä maksettavana on vain vastike, siis huomattavasti vähemmän kuin vuokra-asunnossa.

Yhteistyössä