Olisko hyvä lapsen mennä päiväkotiin ennen eskaria vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiekuva kana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun lapsi ei ollut päivähoidossa ennen eskaria ja hyvin on nyt pärjännyt. Oppi jopa lukemaan. Sosiaalisesti ollut aina taitava, joten edes sen takia ei päivähoitoa tarvittu. Meille riitti pari kertaa srk-kerhoa ja lisäksi perhekerhoilua ja kavereiden tapaamista. Ei siis tarvitse mitenkään "valmentautua" eskaria varten.

Mä oon itse miettiny samaa, mutta koska itse (poika ihan just 5v) olen pph, niin hankaloittas se hakeminen ja vieminen aikalailla. Ja aktiviteettia ja virikkeitä kyllä on :) Ja meidän kunnassa on niin hassusti, et jos menee päikkyyn niin käy eskarinkin siellä. Mut jos asuu koulun lähellä, tai lapsi kotihoidossa saa valita kumpaan eskariin menee. Tottakai minä koululle tahdon, että on sitten tuttu paikka kun koulu uransa aloittaa.

mun mielestä on silkkaa skeidaa puhua laadukkaasta päivähoidosta...
mua säälittää lähipäiväkodilla ne alle 2veet ketkä menee johonkin nurkan taakse yksin nyhjäämään ulkoillessa :(
ja toisekseen,laadukasta se päiväkodin ruokaakaan ei ole vaan täyttä einestä!

[QUOTE="ope";23306800]Mä olen myös eskariope ja sanoisin taas, että aktiviteettien kannalta vie ihmeessä pk:hon jos siltä tuntuu. Varmasti pärjää eskarissa oli sitä ennen pk:ssa tai ei, mutta useiden kansainvälistenkin tutkimusten mukaan lapset, jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen piiriin (lue pk) pärjäävät myöhemmissä opinnoissaan ja elämässä paremmin kuin verrokit, jotka eivät ole olleet vk:n piirissä. Itse opettajana näen laadukkaan varhaiskasvatuksen kaikkien lapsien oikeudeksi, en sosiaalipalveluksi, kuten se suomessa monesti mielletään.[/QUOTE]

Mä en taas mistään hinnasta veisi tänä päivänä lasta hoitoon päiväkotiin ennen kuin lapsi osaa kunnolla puhua. Niin paljon huonoja kokemuksia tuttavilla, uutisia lehdessä jne. Rimanalituksia monella tapaa. En yksinkertaisesti voisi viedä. 3v asti nuorin ollut kotona, muut menneet vasta eskariin ja hyvin pärjänneet.

Musta on yksi iso vitsi puhua laadukkaasta varhaiskasvatuksesta tämän päivän Suomessa - noin yleisesti ottaen. Yksittäisiä loistoyksiköitä varmasti on mutta harvinaisuuksiksi ne jää. Meidän kunnassa kerhotoiminta on ollut loistavaa ja ryhmäkoot siellä pieniä; alle 10 lasta poikkeuksetta. Väittäisin, että ikävuodet 2-5 tuollaisessa kerhossa 3x/vko käynyt voi olla hyvinkin saanut laadukkaampaa varhaiskasvatusta kuin mammuttiryhmässä päivät säilytetty lapsi. Säilytystiloja ne nimittäin monesti on, siitä ei pääse mihinkään.

Ottamatta kantaa varhaiskasvatuksen laatuun:whistle: sanoisin, että kyllä kerhossa voi oppia ihan riittävästi ryhmässä olemista. Ehkä helpomminkin kuin päiväkodissa. Kerhoryhmä on usein kiinteämpi ja kaikki lapset paikalla saman rajatun ajan. Osapäivälapsena päiväkodissa, oli se sitten toteuttena siten, että on osan viikosta paikalla tai vaan muutaman tunnin päivässä, saattaa sitten taas jäädä osaksi ryhmän ulkopuolelle.

Ottamatta kantaa varhaiskasvatuksen laatuun:whistle: sanoisin, että kyllä kerhossa voi oppia ihan riittävästi ryhmässä olemista. Ehkä helpomminkin kuin päiväkodissa. Kerhoryhmä on usein kiinteämpi ja kaikki lapset paikalla saman rajatun ajan. Osapäivälapsena päiväkodissa, oli se sitten toteuttena siten, että on osan viikosta paikalla tai vaan muutaman tunnin päivässä, saattaa sitten taas jäädä osaksi ryhmän ulkopuolelle.

Niinpä muuten. Meillä tuo poika on kuitenkin tavallaan arkakin vaikka onkin energinen pakkaus. Siis uusissa tilanteissa lämpenee hitaasti.

Kiitos kaikille vastanneille :) Onneksi tässä on aikaa vielä miettiä.

Kyllä mun mielestä riittää ihan hyvin tuo teidän kerhoilunne, sille sosiaalisuuden oppimiselle ennen eskariin menoa. Meidän esikoinen kävi kans srk:n kerhossa 2 krt vkossa, ja vallan mainiot eväät sai sieltä siirtyessään eskariin. Enkä mä oikein näe tuossa osa- aikaisessa pk- hoidossa mitään järkeä, olipa sitten osan aikaa päivästä hoidettavana tai tiettyinä päivinä kk:ssa, lähinnä lasta ja osin ryhmääkin sotkeva viritelmä on. Eskarin käytännöt uppoavat hyvin ns. kotilapseenkin, ei tarvitse todellakaan lähteä ryhmässäolemista erikseen etukäteen päiväkotiin haroittelemaan, kun kerran siihen ei ole pakottavaa tarvetta.

Kyllä mun mielestä on hyvä vähän harjoitella ennen eskariin menoa jos lapsi on kovin vilkas tai muuten vanhempi pelkää miten suhtautuu isoon ryhmään. Kuitenkin eskari alkaa melko heti eikä siellä välttämättä niin kädestä pitäen neuvota miten ollaan ja mitä nyt tehdään, olisi siis hyvä että lapsella ois jonkinlainen käsitys päiväkotimaailmasta ettei sit oo ihan h-moilasena siellä. Kaverini joka on lto, sanoi että on joskus lapsia jotka tulevat suoraan kotihoidosta eskariin ja ovat ihan into piukeena siellä kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, eivät malta sitten edes kuunnella opetusta kun eivät ole tottuneet muuhun kuin kotiin. Ja sitten on niitä jotka itkeä tuhertavat kun ovat arkoja isossa ryhmässä. Mutta pääasiassahan lapset sopeutuvat pian, mutta varmasti lapsen kannalta parempi hieman harjoitella.

Minun lapsi ei ollut päivähoidossa ennen eskaria ja hyvin on nyt pärjännyt. Oppi jopa lukemaan. Sosiaalisesti ollut aina taitava, joten edes sen takia ei päivähoitoa tarvittu. Meille riitti pari kertaa srk-kerhoa ja lisäksi perhekerhoilua ja kavereiden tapaamista. Ei siis tarvitse mitenkään "valmentautua" eskaria varten.

Tänään tuli juuri televisiosta, etteivät pienet päiväkodissa sosiaalisuutta opi vaan selviytymään,johon taas liittyy usein agressiivisuus.

[QUOTE="Noo";23311557]Tänään tuli juuri televisiosta, etteivät pienet päiväkodissa sosiaalisuutta opi vaan selviytymään,johon taas liittyy usein agressiivisuus.[/QUOTE]

Joo no pienten ryhmässä onkin karu meininki joskus. Mut viisivuotiaalle päiväkoti vois tehdäkin ihan hyvää ennen eskaria.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23311530:
Kyllä mun mielestä on hyvä vähän harjoitella ennen eskariin menoa jos lapsi on kovin vilkas tai muuten vanhempi pelkää miten suhtautuu isoon ryhmään. Kuitenkin eskari alkaa melko heti eikä siellä välttämättä niin kädestä pitäen neuvota miten ollaan ja mitä nyt tehdään, olisi siis hyvä että lapsella ois jonkinlainen käsitys päiväkotimaailmasta ettei sit oo ihan h-moilasena siellä. Kaverini joka on lto, sanoi että on joskus lapsia jotka tulevat suoraan kotihoidosta eskariin ja ovat ihan into piukeena siellä kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, eivät malta sitten edes kuunnella opetusta kun eivät ole tottuneet muuhun kuin kotiin. Ja sitten on niitä jotka itkeä tuhertavat kun ovat arkoja isossa ryhmässä. Mutta pääasiassahan lapset sopeutuvat pian, mutta varmasti lapsen kannalta parempi hieman harjoitella.

No totta tuokin. Toisaalta jokuhan tässäkin ketjussa sanoi siitä että eskarihan on sitä varten että opitaan koulukäyttäytymistä..eikä siis tehtäviä varten?

No totta tuokin. Toisaalta jokuhan tässäkin ketjussa sanoi siitä että eskarihan on sitä varten että opitaan koulukäyttäytymistä..eikä siis tehtäviä varten?

Niinhän sen kuuluisi olla!

Koulu on koulu, siellä opiskellaan. VAPAAEHTOISESSA eskarissa opetellaan olemaan ryhmässä ja harjoitellaan koulussa tarvittavia valmiuksia. Valitettavasti me, siis vanhemmat, olemme menossa siihen mukaan, että eskari olisi jo koulua ja opettajat antavat ymmärtää, että heidän tehtävänsä ei olisi opettaa ns. perustaitoja, kuten lukemista, kirjoittamista ja laskemista, vaan se kuuluisi eskarille.

Jos tuolle tielle lähdetään, ennen pitkää eskari onkin pakollinen ekaluokka ja sitä ennen pitää käydä siihen valmistava koulu ja siihen valmistava jne. Ja koulunaloitusikä on kohta 3-vuotta...

*en paljoa karrikoi, enhän?*

Moni varmaan muistaa ne ajat jolloin eskareita ei ollut. Silti joka luokalla oli muutama jotka osasivat lukea ja kirjoittaa jo kouluun mennessä. (Ja usein oppineet nämä taidot kotihoidossa.) Kouluvalmiudet ovat eskarin myötä vain parantuneet, mutta nyt siis pitäisi mennä päiväkotiin, jotta pärjää eskarissa?

Jonsered puhuu asiaa "koulunkäynnin" varhaistumisesta.

Niin eihän eskari olekaan mikään ekaluokka mutta eskariopettajat ovat ammattilaisia mm.koulukypsyyden arvioinnissa ja hehän tuon koulukypsyyskokeenkin tekevät. Juuri noihin ryhmätilanteisiin kyllä lapsi tarvitsisi tsemppausta ja siksi olisi mielestäni hyvä viisivuotiaille vaikka edes kerta viikossa päiväkotia jos muuta ryhmäkokemusta ei saa. Toki kaupungin kerhotkin ovat hyviä, ainakin mun pojan kerhossa tehdään opettajan kanssa viskaritehtäviä ja muutenkin perehdytään tulevaan eskariin.

[QUOTE="vieras";23316716]Moni varmaan muistaa ne ajat jolloin eskareita ei ollut. Silti joka luokalla oli muutama jotka osasivat lukea ja kirjoittaa jo kouluun mennessä. (Ja usein oppineet nämä taidot kotihoidossa.) Kouluvalmiudet ovat eskarin myötä vain parantuneet, mutta nyt siis pitäisi mennä päiväkotiin, jotta pärjää eskarissa?

Jonsered puhuu asiaa "koulunkäynnin" varhaistumisesta.[/QUOTE]

Annoin oman esimerkkini vain jos kyseessä olisi oikein villi lapsi tai jos hän ei muuten ole saanut ryhmätilanteisiin harjoitusta. Muuten en laittaisi lasta ennen eskaria päiväkotiin. Ei omanikaan mene vaan sitten ensi syksynä kotihoidosta eskariin. Tosin hän on ollut päiväkodissa ennen kuopuksen äitiyslomaa ja käy kaksi kertaa viikossa kaupungin kerhossa jossa tehdään viskaritehtäviä.

Yhteistyössä