Olisiko minun pitänyt mennä takaamaan siskoni laina????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kitupiikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kitupiikki

Vieras
Siskoni tuli käymään kahvilla muutama päivä sitten. Toi oikein pullaa mukana. Ei mennyt kauaa kun puhe kääntyi hänen rahavaikeuksiinsa. On ulosottoja, perintää, osamaksuja yms yms. Lapsiakin on ja mies työttömänä. Rahaa ei tule mistään mutta menee senkin edestä.

Kysyi sitten, josko olisin mennyt takaamaan hänelle 10 000e kulutusluoton, jolla hän saisi ulosotot ja rästit kuitattua.

Suuttui kun kieltäydyin. Kelpaisin hyvien tulojeni vuoksi takaajaksi, mutta kyllähän nuo mun rahat menee omien lasten elättämiseen kiitettävästi. Lisäksi olen hakemassa asuntolainaa, ja minulla ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Pankissa oltiin tyytyväisiä siitä, etten ole takaamassa kenenkään lainoja. Nämä kuulemma heikentäisivät minun mahdollisuuttani saada lainaa.

Nyt sitten äitini soittaa minulle ja haukkuu minut kun en auta siskoani. On minun syyni, kun kaikki romahtaa.

Sossusta eivät apua saa, sillä siskon mies omistaa asunnon, joka on vuokralla (ja tästä siis tuhottomasti velkaa). En ymmärrä mikseivät laita myyntiin... Vaikka kuinka olisi huonot asuntomarkkinat... :(

Nyt on siis minun syyni kun toinen ei selviä laskuistaan. Ja olen ainut meidän lähisuvusta jolla on luottotiedot tallella.........

Ymmärrän sinua,en varmasti olisi itsekään lähtenyt takaamaan mitään.

Ymmärrän myös siskoasi tavallaan ja jopa äitiäsi.

V-mäinen juttu, kun tuollaisesta voi menettää pahimmassa tapauksessa välit läheisiin. Tosi kurja homma! :(

Rahan sanotaan pilaavan välit. Näköjään myös raha jota ei ole, pilaa välit. Olivat oikein käyneet jo pankissa selvittämässä, ja alustavasti minut laitettu takaajaksi ja olisin kelvannut... Ja kaikki tämä ennen kuin minulta on kysytty mitään...

Tuon tyyliset ihmiset, jotka itse aiheuttavat omilla toimillaan oman tilanteensa, eivät useinkaan pysty ajattelemaan asioita toisen kannalta. Toivotaan että kieltäytymisesi alkujärkytyksestä toivuttuaan, sukulaisesi osaavat ajatella asiaa myös sinun näkökulmastasi ja saatte välinne kuntoon. Tsemppiä!

Teit aivan oikein. Ei ole kenenkään velvollisuus taata kenenkään lainoja. Saati tuollaisessa tilanteessa jossa ihmisellä ei ole edes rahankäyttötaitoja.

Eli haukut toisesta korvasta sisään ja toisesta pihalle. Jokainen hoitakoot omat sotkunsa :)

Mä takaisin jonkun lainan vain siinä tilanteessa, että jos laina napsahtaakin mun kontolleni, ei se mun talouttas juuri heiluttaisi. Itse takasin veljeni pienen autolainan, sillä tiesin, että sen pystyn "kevyesti" maksamaan.

Se takaus ei ole koskaan "pelkkä muodollisuus", voit joutua maksumieheksi syystä tai toisesta.

Aivan järkyttävän röyhkeitä ihmisiä ja vielä tuo äitisi osallistuminen asiaan. Teillä on aivan erilaiset arvot ja asenteet ja näköjään sinua arvostetaan vain siksi, että olet luottokelpoinen. Pitäisin viileät välit tuollaisen jälkeen. Ihan ahdistava olo tuli ajatuksesta, jos itsellä olisi tuollainen tilanne, että suku kuppaa rahoja :(

Oikein teit. Semmosta ihmistä ei oo syntynytkään kenen lainoja takaisin. Raha-asioissa en luota yhteenkään ihmiseen, oli se sitten siippa, omat lapset, omat vanhemmat, sisarukset tai naapuri.

Ihan vakavasti ottaen: mitä siskosi kuvitteli sillä lainalla oikeasti ratkaisevansa? Teit viisaasti, ettet ota kymppitonnin ylimääräistä taakkaa itsellesi vaikka varaa olisikin. Minua ainakin nyppisi.

Selkeästihän tuo vaikuttaa siltä, että taloudenhallinta on siskolla hukassa ja vähintään 90% todennäköisyydellä sinä maksaisit sen.

Ihan oikein teit.
Ja todellakin tuo todennäköisesti olisi jopa kokonaan estänyt oman lainasi saannin.
10000 on iso raha. Ja se on nyt "vain" 10tonni. Heidän rahan käytöllään tuostakin jää lyhennykset maksamatta(koska pitää ostaa kaikkea muuta), maksuhuomautuksia alkaa tulee, korkoa kertyy, ja helposti summa on 20tuhatta.
Kuten sanoit, heillä on ylimääräinen asunto jonka myydä. Rahan ahneita kun ovat, eivät myy. On totta että asuntokauppa ei vetele nyt parhaimpiaan, mutta jos he edes kohtuu hintaan myisivät, niin sellaiselle asunnolle kyllä löytyy heti ostaja. Ja mikä heitä estää saamasta esim lyhennysvapaita työttömyyden vuoksi?

Selität vaan uudestaan ja uudestaan, että oman tilanteesi vuoksi et voi. Tarvitset lainan itsekin.
Sukulaisilta tosin et tule saamaan ymmärrystä..mutta ymmärrät itse kuitenkin että maksumieheksi sinä siitä joudut...
Sinä olet hoitanut asiasi hyvin. Ja toistenkin hyväksikäytössä pitäisi olla jotkut rajat...

Ei missään nimessä takaamaan lainoja, vaikka olisikin lähiomainen. Kyllä kannattaa ajatella itseään ja omaa perhettä. Itse on sisko asiansa kussut, hoitakoot sitten vaikka äitinne avustuksella ne. Mutta älä lähde takaamaan, vaikka miten haukkuisivat.

Todella törkeitä ihmisiä :(. Hehän vain yrittävät manipuloida sinut uhraamaan itsesi, ja syyllistämällä saada sinut suostumaan. Ei tuollaista saisi edes kysyä, saatika painostaa! Nämä ihmiset eivät selvästi arvosta sinua ollenkaan, etkä saa heidän arvostustaan suostumalla hyväksikäytettäväksi. Pidä puolesi, ja arvosta sinä itseäsi sen verran ettet moiseen suostu.

Ps. kannattaa tutustua erilaisiin manipulointitaktiikoihin. Veikkaan että tunnistat niistä aika monta, ja jatkossa osaat suhtautua niihin asiaankuuluvasti... Esim: http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologinen_manipulointi

Yhteistyössä