Olisiko meidän tytöllä sittenkin voimakas uhma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uhmistako vaan mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uhmistako vaan mitä

Vieras
nyt menossa kun syönti on ollut yhtä taistelua (hyppii tuolillaan istallaan ja löi huutaa että pois ym) on siis ihan pippurimätäs koko pikku emäntä!
Joskus syö itse ja usein pitää auttaakin!
Mietin että miten hänet sais olemaan kunnolla ruoka ajan ja itse syömään, harvemmanko ateriaväliä vai miten sais sen ruokailuhetken rauhallisemmaksi kun itse jo väsyn katsoo pikku emäntää.
Kuinka tiheää teidän 4 vuotiaat syö ja onko syöönin kanssa yhtä tappelua?
Meidän tyttö syö 3-4 lämmintä ateriaa päivässä, säännöllisesti!
Samaa mitä yleensä päivähoitopaikat pitää kun tyttö käy päivähoidossa 3 päivää viikossa.

Neljä lämmintä ateriaa? Yleensä kai suositellaan kahta lämmintä ateriaa sekä aamu-, väli- ja iltapalaa. Veikkaisin, että yksilöstä riippuen 4-6 ruokailukertaa päivässä on hyvä rytmi. Olisiko kuumuus syynä huonoon ruokahaluun? Mitä tapahtuu, jos poistat pöydästä?

Meidän 4-vuotias syö kaks lämmintä ruokaa, aamu- ja iltapalan sekä välipalan. Ja ihan istuu pöydässä kiltisti syömässä (vaikka on aivan ylienerginen tapaus). Ei auteta, syö sen mitä syö. Jos ei kiinnosta tai maistu, niin voi poistua pöydästä ja tulla uudestaan seuraavalla ruoka-ajalla.

Mitä? 3-4 lämmintä ateriaa?? Tai no jos aamu ja iltapuurot lasketaan, ni sit. Niin ja en kyllä tuon ikästä enään auttais syömään.. Jos ei ite onnistu, ni kyl mun puolesta saa sit olla syömättä :)
Meillä syödään aamupala (n.klo8) lounas (n.11-12) välipala (14-15) päivällinen (17-18) ja iltapala klo.20
Mun periaate on, että maistaa pitää.. Mutta jos pelaamiseks menee, ni sit pois pöydästä.

Itse tein niin että jos läpsi tai huusi ja ei suostunut syömään niin ilmoitin ottavani ruuan pois ja suraava ruoka-aika on aamulla. Yhden kerran tein ja sen jälkee meillä tyttö söi kiltisti.
Itselle otti tosi koville tuo kun lapsi illalla huusi "nälkäänsä", mut se kannatti. Saimme ruokarauhan koko perhe.

Ja tyttö tahtoo illasta olla mahdoton kaveri siis liikkuu jatkuvasti ja ei oikein keskity leikkii ym ja olla vaan aina liikkeessä ja kiusaa pikkuveikkaa sen minkä ehtii ollut toisinaan ihan vaaratilanteita että pudottanut hänet tai kaatanut nurin siis vaikka kieltää ja sanoo ettei noin saa tehdä tuo ei mene perille. jos kieltää niin juoksee itkee huoneeseensa
ei siis usko mitään! toisinaan hermot meinaa menee tytön takia , silti yritän jaksaa. Sitten kun syö kehnosti niin pitää olla vauhtia liikaa vaikka ei jaksaisikaan niin pitää vaan riehuu paikasta toiseen mitä teen että tyttö saisi rauhoittuu illaksi että olis mukavaa joskus kun pikkuveikka nukkuu niin tytön kanssa askarrellaan tai liimaillaan tarroja ym

4v?

Jos niin iso lapsi ei käyttäydy pöydässä nätisti ja syö ruokaansa, pois pöydästä vaan. Ruokarytmin ja -määrien tarkistus. Jäähy käyttöön. Rauhoittavaa tekemistä välillä, kirjaa, opasta rauhalliseen leikkiin jne. Dvd:tkin käy välillä.

Mutta aika "vauvana" ehkä pidät tuota, meillä tuollainen käytös on ymmärrettävää vielä 1,5v uhmaajalta (tosin hänetkin poistetaan varoituksen jälkeen pöydästä). Jos 4v noin käyttäytyisi, alkaisin kyllä miettimään niitä kasvatuskonsteja vähän tarkemminkin.

Yhteistyössä