""Olisiko lapsen aika?""

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kapinakirjoitus;)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kapinakirjoitus;)

Vieras
Hei hyvät nuoret naiset:) Tämä ""kapinakirjoitus"" löytyy myös Hyvä Terveys -lehden keskustelualueelta, mutta ajattelin saavani jonkinlaista kommenttia samanhenkisiltä lyyleiltä täältä nopeammin :) Parempaa keskusteluketjua en löytänyt kuin tänne....

Mitä mieltä olette uudessa Hyvä Terveys -lehdessä olevasta artikkelista, aiheena ""Olisiko lapsen aika""? Idea oli se, että on niin hirveän huolestuttavaa että naiset tekevät lapset niin myöhäisellä iällä nykyään, ja että siitä pitää oikein muistutella nuoria naisia >:C Eikös se olekaan jokaisen oma asia?
Mielestäni tuollaiset jutut joutaisivat jo ennen julkaisuaan roskakoriin!! Kamalaa miten yritetään tuputtaa meille nuorille naisille lastentekoa (huolimatta siitä tiedetäänkö edes onko se fyysisesti kaikille mahdollista..), ja vielä kehtaa ylilääkäri ko. artikkelissa kommentoida että ""On meidän vanhempien tehtävä muistuttaa aikuisia lapsia siitä, että lapsiakin voisi hankkia."" Siiis?!

Onko TODELLA kenenkään vastuulla toisten lasten hankinta? Onko nyt niin että kun äidit ja isät itse haluavat lastenlapsia paapottavaksi, niin hoputetaan lapsia tekemään niitä omia lapsia? Tuohan on jostakin kivikaudelta tuo kommentti!Voiko itsekkäämmin ajatella?

Jos yksikään kehtaa minulle tulla kehoituksiaan jakamaan lasten teosta, se saa kuulla kunniansa! GRR:) Ei edes äidille kuulu milloin oma lapsi tekee (TAI EI TEE/SAA) jälkeläisiä. On suorastaan törkeää puuttua niin henkilökohtaiseen asiaan kuin lasten teko/tekemättömyys!! Lapsia ei tehdä sen takia että saisi oma äiti mummoutua.

Artikkelissa vielä todettiin että on jopa lääkärin ""tehtävä"" kysellä nuorilta naisilta että jospa jätettäisiin e-pillereiden reseptiuusinta sikseen, ja tekaisisitte lapsen.

Äly hoi älä jätä...

Terveisin 25 vuotias nainen joka ei lastenhankintaa/hankkimattomuutta selittele.

ps. älkää ottako henkilökohtaisesti...;)

Tämä on vähän kakspiippunen juttu.. Onhan se loppu peleissä jokaisen parin oma asia tahtooko lapsia vai ei. Mutta monesti käy myös niin että siihen lapsen hankintaan herätään vasta 30+ ikäisenä, jolloin nainen ei ole enään hedelmällisimmillää. Tällöin kuvioon tulee usein mukaan hedelmällisyyys hoidot, jotka taas maksavat. 20-25 vuotias nainen on parhaassa iässä lapsen tekoa ajatellen. Toki kaikki eivät ole vielä kypsiä ajatukseen tällöin. Olen itse saanut kannustusta anopilta ja joiltakin muilta lapsen tekoon ja neuvoa on noudattettu, mutta haikaraa ei vielä meille ole eksynyt. Tottahan se on, että lapsia tänne suomen maahan kaivattaisiin. Ehkä kyseisen artikkelin teksti kannattaa kuitenkin lukea puolihuolimattomasti.

Olen osittain samaa mieltä alkuperäisen, mutta myös samaa mieltä Jonnan kanssa. Ikähommaa perustellaan juuri sillä, että myöhemmin tarvitaan usein helpommin hoitoja jne.

Kuitenkin nykymaailma on muuttunut niin, että opiskellaan pitempään jne, jolloin lasten hankinta ei ole yksinkertaisesti kaikille nuorille ajankohtaista. Lapselle lienee kuitenkin parasta, että hän on toivottu ja että vanhemmat ovat valmiita kantamaan vastuun, kokevat olevansa henkisesti kypsiä jne.

Itseltäkin gyne kysyi, kun olin 25-vuotiaana uusimassa reseptiä, että eiköhän jätettäisi uusimatta. Hui hirveä, mikä kauhun tunne. Vaikka avoliittoa oli takana silloin 5 vuotta, ei lapset olleet millään tavalla mielessä eikä kuvioissa. Pillerit uusittiin ja niiden syömistä jatkettiin. Nyt kun lapsi olisi saanut tulla jo yli vuoden, ei ole näkynyt eikä kuulunut. Sama tilannehan olisi voinut olla silloin 25-vuotiaanakin, ei se ikä ole aina hedelmällisyyden tae. Minua ei kuitenkaan kaduta, että ehkäisyä käytettiin pitempään, sillä silloin lapsi olisi ollut mahdottomuus.

Kukaan meistä ei ole velvollinen tekemään omista vanhemmistaan isovanhempia. Perheen perustaminen on iso juttu, joka on henkilökohtainen ja se pitää saada itse valita.

Jos julkisesti aletaan ""vaatia"" nuorempia naisia ""lapsentekoon"", niin olisi varmasti hyvä hoitaa sosiaaliset asiat kuntoon (nuorten naisten syrjiminen työmarkkinoilla, perhevapaiden kustannusten jakaminen työnantajien kesken jne). Mitähän kuuluu tänä päivänä lapsenteko-lakolle?

Itse olen 30 enkä myöskään selittele suunnitelmia lapsista kenellekään. Oma asianihan se on. Alkuperäisen mainitseman artikkelin käyttäisin mieluusti saunapuiden sytykkeenä :)

Olen kyllä aika lailla samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa. Haluaisin kuitenkin lisätä, että artikkelin taustalla näkyy selvä sukupolviero. Olen itse nyt raskaana, iältäni lähentelen kolmeakymppiä. Vaikka kukaan perheessäni ei lapsenteosta etukäteen udellut, on uutinet otettu iloisina vastaan. Samalla on selvinnyt, että osa vanhemmista ihmisistä todella pelkää, että lapset vain jäävät tekemättä, että asia ikään kuin unohtuu ja sitten onkin liian myöhäistä.

Nykyisin keskustellaan varsin avoimesti omista tunteista ja ongelmista. Vanhempiemme sukupolven on ehkä vaikeaa ymmärtää sellaisia näkökulmia lapsentekoon. Heidän aikanaan ei ollut internettiä eikä hedelmällisyyshoitoja. Lapset hankittiin ja jos ongelmia oli, niistä yleensä vaiettiin. Ensimerkiksi äitini ja anoppini eivät ole ymmärtäneet huoltani mahdollisesta keskenmenosta. Heille sitä ei ole sattunut, eikä kenellekkään heidän tutuistaan. Itse olen huoleni hankkinut seuraamalla näitä palstoja. Molemmissa maailmoissa on mielestäni hyvät puolensa. Tuntuu, että minä ja ystäväni suhtaudumme lapsenhankintaan jotenkin kovin tieteellisesti, laskelmoiden ja analysoiden. Joskus tämäkin suhtautuminen tekee asioista hankampia kuin ne ovat.

Silti: päätös on tosiaan jokaisen oma. Mutta on hyvä muistaa, että elämänkiertoon on kautta aikojen kuulunut uusien sukupolvien syntymä. Myös isovanhemmilla voi olla huoli siitä, saavatko he koskaan kokea tätä vaihetta elämässään.

Minua aina ihmetyttää, kun nuoria naisia ""syyllistetään"" siitä, että lapsentekoa siirtää myöhemmäksi. Entäs nuoret miehet sitten? Ei kukaan niitä lapsia voi ilman miestä tehdä ja harva mies tuntuu haluavan isäksi ennen kolmeakymppiä. Itse olisin ainakin halunnut lapsia jo vuosia sitten, mutta mies ei.

Totta naisiin tämä yleensä kohdistetaan.

En tiiä ehkä nykyaikana ihmiset kypsyvät myöhemmin tai pitää vaan olla sitä kaikkea ennenkuin lapsi halutaan tai uskalletaan tehdä.

Mulla kolmas tulossa ja oon nyt 27, mun elämä meni näin mukavasti=) 20 oli kun naimisiin menin, löysin hyvän miehen ja lapset ovat kyllä olleet ihana lahja. Ehdin lukea kaksi ammattia ennen lapsia, valmistuin kun eka syntyi ja siitä asti olen nyt lapsia hoitanut. Minusta tälläinen elämätyyli on tuntunut hyvältä, entä sitten jos en olisi lapsia saanutkaan kaikki ois pitänyt miettiä uusiksi, ei olisi helppoa se.
Sitte taas kaverini samanikäinen kun minä sai juuri esikoisensa, eikä tulisi mieleenikään ihmetellä ja päivitellä että ""miksi niin myöhään"". Jokainen tavallaan.

Onhan se totta että biologinen kello tikittää ja lapsia siirretään ja sitten ei enää saada. Mutta minusta asiasta pitää puhua asiallisesti eikä ketään painostaa mihinkään, ältytöntähän se on.

Kamalaa tuollainen painostus! Jokainen tekee niinkuin itselleen sopii. Ja taas ikä ei välttämättä vähennä hedelmällisyyttä. Toisaalta nuorikin voi kärsiä vaikeuksista lapsen saannissa. Sitähän ei voi tietää välttämättä etukäteen. Jos joku aloittaa 30-vuotiaana ja vauvaa ei kuulu, niin ei sitä välttämättä olisi kuulunut aikaisemminkaan. Olen vähän väsynyt tähän tiettyyn ikärasismiin. Lapsen saaminen on henkilökohtainen asia tai ominaisuus, ei kannata yksistään tuijottaa ikään.
Tiedän monia alta 25-vuotiaita, joilla on ongelmia lapsen saannissa. Hoitoja yms. Sitten tiedän monia yli 30-vuotiaita, joilla on tärpännyt tosta vaan.
Sori, vähän meni aiheesta ohi.

Outoa tosiaan, että naisia painostetaan lasten tekoon nuorena. Jos mies on saman ikäinen, hän ei ehkä ole valmis. Sitten tulee ero jne. Ei välttämättä.
Naisella ilmeisesti pitäisi olla vanhempi mies.

Monilla kuin ei oo käynyt niin onnellisesti, että se oikea mies on löytynyt heti kakskymppisenä. Itte oon 36 ja löysin se oikean, elämäni miehen vasta yli kolmekymppisenä. Sitä ennen ei ois tullut mieleenkään tehdä lapsia. Nyt oon sitten raskaana, ihan luomusti, kohtalaisen lyhyen yrittämisen jälkeen. Mutta ette usko kuinka monta vuotta olen saanut kuulla lapsettomuudestani, kuinka itsekäs, lapsienvihaaja, omituinen ihminen olen, ym., ym!

asiassa on kyllä monia puolia se on totta, on niin väärin sanella toisten elämää, kun toisen elämää ei voi ymmärtää eikä nähdä kokonaan.
itse sitouduin aikanani nuorena ja miehenikin on minua jopa nuorempi=) samalla, aaltopituudella. Ei siis välttämättä ole aina niin, että vanhempi mies kypsempi kuin nuorempi. Se on luonteesta kiinni. Olen siis löytänyt jo ajoissa hyvän miehen, mutta toiset eivät sitten välttämättä löydä omaansa vasta kuin myöhemmin.

Tuo on kyllä siis niin törkeää että jos et lasta ole tehnyt niin ajatellaan että mikähän mättää?! ja tosiaan jos ei edes tee mieli tehdä alle 30.senä lapsia niin heti leimaa varsinkin ""lapselliset"" vanhemmat naiset itsekkääksi. Mun mielestä (ja toivottavasti monen muunkin) on paljon itsekkäämpää tehdä lapsi vain muodon vuoksi, että varmasti kaikille passaa, kuin se että tekee lapsen kun siihen on sekä mies että nainen valmis, ja nimenomaan sen lapsen haluaa.
Olen pahoillani jos olet tuollaista joutunut kuulemaan...

Yhteistyössä