Olisiko hyvä, jos vanhemmille puhuttaisiin enemmin yhteiskunnallisista aiheista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Neuvoloissa, perhekerhoissa, päiväkotien tai koulujen vanhempainilloissa puhutaan paljon lapsiin liittyviä asioita. Mikä toki onkin se pääasia. Mutta mitä mieltä olette, jos niissä myös jaettaisiin enemmin yhteiskunnallisia aiheita.

Mulla nyt mielessä tämä aihe, mistä tänään olen puhunut eli luonnonsuojelu ja valmistusmaa sekä samaan asiaan liittyen työllisyys Suomessa ja tuotteiden turvallisuus. Eli asiat, joihin voisimme kaikki yhdessä vaikuttaa ostotottumuksilla. Yleensä kun perhekerhoissakin puhutaan hankinnoista, niin välillä voisi miettiä sitäkin missä ne hankinnat on tehty, ketä ja mitä me niillä hyödytämme.

Näitä aiheita itse löydän pilvinpimein, mutta niistä aika vähän puhutaan ja monet niistä olisi mielestäni tärkeitä juuri meille, jotka uutta sukupolvea kasvatamme.

Mainitsemasi paikat ap ovat kyllä ehkä sellaisia, joissa puhutaan lapsesta tai lapsista ja lasten kasvatuksesta, hyvinvoinnista jne...

Sitten on ehkä erilaisia piirejä yms. joissa voidaan puhua kestävästä kehityksestä, luonnonsuojelusta yms. yhteiskunnallisista aiheista, mikäli se suurinta osaa kiinnostaa tai on piirin teemana.

Perhekerhossa voisi tietenkin joskus olla aiheena joku yhteiskunnallinen aihe, mutta itse en ainakaan päiväkodin vanhempainillassa alkaisi tuollaisista aiheista vanhempien kanssa keskustelemaan, jos se ei tulisi vanhemmilta itseltään spontaanisti aiheeksi.

Hyvähän se olisi jos asioista keskusteltaisiin, mutta, ja erittäin iso mutta tässä kohtaa on se millä asenteella asioista aletaan puhua. Samoin pitäisi miettiä ennenkuin aletaan esim. valistaa kulutustottumuksista ja ekologisista valinnoista mihin ne omat arvot pohjautuu ja kuinka pohjia myöten asiat on mietitty.

Yleisestihän pitäisi kuluttaa mahdollisimman vähän ja koska maailma on jo tavaraa pullollaan, pitäisi pyrkiä kierrättämään, jos nyt oikeasti halutaan luontoa ajatella. Sitten taas jos halutaan ajatella työllisyyttä ja talouskasvua, täytyy kuluttaa ja mahdollisimman paljon. Ristiriitaista. Että mihin sitä sitten keskittyisi?

Totta paljon on piirejä, joissa näistä puhutaan, mutta huomaahan sen tälläkin palstalla, niin niitä asioita kun pohtii, tulee aina samat nikit ketjuihin. Eli miten saisi ne muutkin kasvattajat ajattelemaan yhteiskunnallisiakin aiheita? Ihan totta, päiväkotien vanhempainilloissa ei aikaa ole ylimääräisiä. Koulujen vanhempainilloissa taasen monesti onkin hyvä teema (ainakin yhden meidän pojan koulussa), mutta tosiaan aiheita niihin teemoihin löytyy paljon muitakin.

Minusta tuo olisi tosi mielenkiintoista, mutta noissa mainitsemissasi paikoissa tuskin on resusrsseja tuota varten...
Se keino, miten noista asioista saisi kerrottua niin, että vanhemmat a) saataisiin kiinnostumaan, b) tulemaan paikalle (esim. johonkin ryhmään), on kyllä hakusassa.

Itse olen kyllä omissa opinoissani saanut käydä läpi monet mielenkiintoiset keskestelut yhteiskunnallisista aiheista myös liittyen lapsiin ja kasvatukseen ja soisin niiden kiinnostavan toki muitakin :)

Yleisestihän pitäisi kuluttaa mahdollisimman vähän ja koska maailma on jo tavaraa pullollaan, pitäisi pyrkiä kierrättämään, jos nyt oikeasti halutaan luontoa ajatella. Sitten taas jos halutaan ajatella työllisyyttä ja talouskasvua, täytyy kuluttaa ja mahdollisimman paljon. Ristiriitaista. Että mihin sitä sitten keskittyisi?

Toi on niin totta... Ja sekin on totta, että helposti luennoitsijan tai keskustelun vetäjän oma aatemaailma tulee monesti liikaakin esiin. Mielestäni noita aiheita voisi kuitenkin enemmän antaa keskusteltaviksi ja antaa ajattelemisen aihetta. Jokainenhan tietenkin tekee itse omat ratkaisunsa.

Toi on niin totta... Ja sekin on totta, että helposti luennoitsijan tai keskustelun vetäjän oma aatemaailma tulee monesti liikaakin esiin. Mielestäni noita aiheita voisi kuitenkin enemmän antaa keskusteltaviksi ja antaa ajattelemisen aihetta. Jokainenhan tietenkin tekee itse omat ratkaisunsa.

Ja ihmiset jotka ovat kiihkolla jotain mieltä paasaavat helposti turhankin tuomitsevaan sävyyn erimielisille, vaikka pehmeämpi lähestymistapa saisi yleensä huomattavasti positiivisempaa vastakaikua. Näin yleistäen.

Joka tapauksessa, asioita voi katsoa niin monelta kantilta ja ihmiset ovat kovinkin erilaisia, että ehkä sellaiset yhteydet joissa "joudutaan" olemaan enemmän tai vähemmän yhteistyössä, esim. juuri vanhempainillat koulussa, eivät ole niitä otollisimpia tilaisuuksia mielipiteitä jakaville yhteiskunnallisille keskusteluille (ellei sellaista syystä tai toisesta spontaanisti viriä).

Meidän kunnassa avoin päiväkoti järjestää vauvaryhmää ensimmäisen lapsen saaneille. Tällaiset kokoontumiset joissa käy suht samassa elämäntilanteessa olevaa porukkaa ja varsinkin joilla tämä "kasvatusura" ainakin omien seinien sisällä on usein vasta aluillaan, voisivat jopa olla potentiaalista kasvualustaa moisille aiheille, hieman tunnustellen tietty :)

Musta noista yhteiskunnallisista asioista pitäisi puhua enemmän koulussa. Kaikista ei tule vanhempia, joistakin voi tulla vasta aika myöhään. Enemmän haluisin, että olisi opetusta kriittisestä ajattelusta ja siitä, miten yhteiskunta toimii.

[QUOTE="vieras";24996669]Musta noista yhteiskunnallisista asioista pitäisi puhua enemmän koulussa. Kaikista ei tule vanhempia, joistakin voi tulla vasta aika myöhään. Enemmän haluisin, että olisi opetusta kriittisestä ajattelusta ja siitä, miten yhteiskunta toimii.[/QUOTE]

Varmaan riippuu paljon opettajista, kuinka paljon puhuvat. Meillä ainakin esikoinen puhuu paljon, joten jotain seilä koulussakin keskustellaan puolin ja toisin. Mutta riittääkö pelkkä puhe? Meinaan siis, että kotoa opitut tavat menevät usein puheen edelle.

Yksi hyvä esimerkki koulun ja kotien erillisistä opeista on jätteen käsittely. Kun itse olin lapsi, kaikki roskat heitettiin yhteen roskapussiin ja kaatopaikalle. Nykypäivänä on aika moneen perheeseen saatu jätteet oikeisiin osoitteisiin, sillä, että vanhemmille on kerrottu miten pitäisi tehdä ja lapsille on toitotettu kouluissa, että niin tosiaan tehdään eikä meinata.

Periaatteessa joo, ihan hyvä idea, mutta... Jos menen koulun vanhempainiltaan, haluan kuulla kouluun ja lapseeni liittyvistä asioista. Pakkosyötetty valistus, ellei siitä ole tietoa etukäteen, on vähintäänkin ärsyttävää. Kuka sitten päättäisi, mistä niitä vanhempia pitäisi valistaa? Jonkun mielestä aiheena olisi hyvä olla kristillinen elämänkatsomus, toisen mielestä kestävä kehitys, kolmannen terveellinen ruokavalio, neljännen teknologiakasvatus, viidennen mielestä ilmastonmuutos jne...
Vanhempainilloissa pitäisi aloittaa valistus siitä, että lasten pitää nukkua riittävästi ja tehdä läksynsä ja se on vanhempien vastuu valvoa näiden asioiden toteutumista. Nämä kun saadaan valistettua kaikelle kansalle, niin katsotaan sitten niitä muita juttuja...

• Tykkää
Reactions: meah
Neuvoloissa, perhekerhoissa, päiväkotien tai koulujen vanhempainilloissa puhutaan paljon lapsiin liittyviä asioita. Mikä toki onkin se pääasia. Mutta mitä mieltä olette, jos niissä myös jaettaisiin enemmin yhteiskunnallisia aiheita.

Mulla nyt mielessä tämä aihe, mistä tänään olen puhunut eli luonnonsuojelu ja valmistusmaa sekä samaan asiaan liittyen työllisyys Suomessa ja tuotteiden turvallisuus. Eli asiat, joihin voisimme kaikki yhdessä vaikuttaa ostotottumuksilla. Yleensä kun perhekerhoissakin puhutaan hankinnoista, niin välillä voisi miettiä sitäkin missä ne hankinnat on tehty, ketä ja mitä me niillä hyödytämme.

Näitä aiheita itse löydän pilvinpimein, mutta niistä aika vähän puhutaan ja monet niistä olisi mielestäni tärkeitä juuri meille, jotka uutta sukupolvea kasvatamme.

joo ei

meidän vanhempien tehtävänä on puhua lapsille yhteiskunnallisista asioista, en halua että kunnan viranhaltijat tuputtais mulle omia mielipiteitään. Eipä sillä että että ottasin niistä onkeeni.

En kannata ajatusta. Minusta päiväkodeissa, kouluissa tms paikoissa pitää keskittyä lasten kasvatukseen liittyviin asioihin. Ei niissä ole tarpeellista aikuisia kasvattaa. Tai voi ehkä ollakin, mutta resurssit eivät riitä.

Meillä Suomessa on siitä kummallinen systeemi, että oikeustoimikelpoisen kansalaisen pitää itse selvittää asioita. Ei voi kännissä ajaneena sanoa, että "sorry, en tiennyt, että kännissä ei saa ajaa". Tai toki voi sanoa, mutta ei se tuomiota lievennä. Eikä voi laittaa vanhaa kuumemittaria biojäteastiaan ja sanoa, että "sorry, en tiennyt, ettei se kuulu tänne". Tai voi, mutta turha kitistä, jos taloyhtiö lähettää siitä laskun perään. Kuinka moni muuten on koskaan edes lukenut oman taloyhtiönsä järjestyssääntöjä sekä niihin tulleita muutoksia? Täytyy tunnustaa, että en mä niitä kaikkia ole lukenut. Mutta en myöskään edellytä, että joku muu alkaisi mua asiassa opastamaan. Omaa tyhmyyttäni, kun en ole lukenut. Ja jos mokastani joku sanktio napsahtaa, kärsin seuraukset.

Minusta kannattaa myös muistaa, että tällä hetkellä eletään aikaa, jossa "viranomaistaho" ei nauti kovinkaan suurta luottamusta. Kansalaiset epäilevät viranomaisten ohjeita jatkuvasti. Esimerkiksi rokotusten ja ruokavalioiden suhteen. Jos nyt yks kaks aletaan kouluissa tuoda taas sieltä viranomaistaholta esiin jotain uutta näkemystä, kuinka moni enää nielee sen mukisematta? Hyvä tarkoitus voi kääntyä itseään vastaan.

• Tykkää
Reactions: fifiia
Todennäköisesti vanhempainilloissa alkaisi käydä entistä vähemmän porukkaa. Enemmin minusta perheille suunnattuja retkiä tai muita toiminnallisia tapahtumia joissa esim. ympäristöasiat olisi osa teemaa. Kaikkia "valistus" ei tietenkään vapaaehtoisena tavoita, mutta kenenkään toimintamalleja ei myöskään muuteta pakolla. Tietoa on minusta riittävästi saatavilla jos siihen on mielenkiintoa perehtyä ja sitä haluaa käyttää.

Periaatteessa joo, ihan hyvä idea, mutta... Jos menen koulun vanhempainiltaan, haluan kuulla kouluun ja lapseeni liittyvistä asioista. Pakkosyötetty valistus, ellei siitä ole tietoa etukäteen, on vähintäänkin ärsyttävää. Kuka sitten päättäisi, mistä niitä vanhempia pitäisi valistaa? Jonkun mielestä aiheena olisi hyvä olla kristillinen elämänkatsomus, toisen mielestä kestävä kehitys, kolmannen terveellinen ruokavalio, neljännen teknologiakasvatus, viidennen mielestä ilmastonmuutos jne...
Vanhempainilloissa pitäisi aloittaa valistus siitä, että lasten pitää nukkua riittävästi ja tehdä läksynsä ja se on vanhempien vastuu valvoa näiden asioiden toteutumista. Nämä kun saadaan valistettua kaikelle kansalle, niin katsotaan sitten niitä muita juttuja...

Pakko peesailla.
Tossahan ensimmäinen kysymys olisi juuri se, mitkä on niitä yhteiskunnallisia asioita ja arvoja, joita vanhemmille sitten ruvetaan tuputtamaan?
Kuka sen päättää, ja millä perusteella?

Todennäköisesti vanhempainilloissa alkaisi käydä entistä vähemmän porukkaa. Enemmin minusta perheille suunnattuja retkiä tai muita toiminnallisia tapahtumia joissa esim. ympäristöasiat olisi osa teemaa. Kaikkia "valistus" ei tietenkään vapaaehtoisena tavoita, mutta kenenkään toimintamalleja ei myöskään muuteta pakolla. Tietoa on minusta riittävästi saatavilla jos siihen on mielenkiintoa perehtyä ja sitä haluaa käyttää.

Nimenomaan. Vanhempien valistaminen koulun tai päiväkodin tilausuuksissa jossain yhteiskunnallisissa asioista kuullostaa minusta kansalaisten holhoamiselta. Ikäänkuin aikuiset ihmiset olisivat kykenemättömiä ajattelemaan tai hankkimaan tietoa itse. Mun mielestä pitää hyväksyä se, että jos jotakuta ei jokin asia kiinnosta, niin se ei sitten kiinnosta. Ei me enää eletä kekkoslandiassa, jossa yksi mies saneli, mitä ja miten pitää ajatella.

No mä olen kyllä sitä mieltä, että nykypäivänä ihmiset eivät usein tiedosta mikä tätä maailmaa pyörittää. Sokeina mennään esim. kulutushysteriaan markkinoiden ohjailemana ja ei ymmärretä niitä rakenteita, jotka taustalla vaikuttavat.

Siks mun mielestäni olis ehdottoman tärkeää, että ihmisten tietoisuus katsoa asioita kriittisesti heräteltaisiin. Ja tää pitäsi nimenomaan tapahtua aikuisten kautta, koska lapset oppivat paljon perheen toimitatavoista ja kouluikäisellä on jo muodostunut vahvat toimintamallit esim. kulutuskäyttäytymiselleen.

Se miten tää herättely tapahtuu, mulla ei oo vastausta. Vielä :saint:

No mä olen kyllä sitä mieltä, että nykypäivänä ihmiset eivät usein tiedosta mikä tätä maailmaa pyörittää. Sokeina mennään esim. kulutushysteriaan markkinoiden ohjailemana ja ei ymmärretä niitä rakenteita, jotka taustalla vaikuttavat.

Siks mun mielestäni olis ehdottoman tärkeää, että ihmisten tietoisuus katsoa asioita kriittisesti heräteltaisiin. Ja tää pitäsi nimenomaan tapahtua aikuisten kautta, koska lapset oppivat paljon perheen toimitatavoista ja kouluikäisellä on jo muodostunut vahvat toimintamallit esim. kulutuskäyttäytymiselleen.

Se miten tää herättely tapahtuu, mulla ei oo vastausta. Vielä :saint:

Tätä herättelyä itsekin ehkä ajoin takaa. Mutta kuten jo yllä tuli ilmi, niin mitkään luentotyyppiset jutut eivät tule toimimaan. Ja täytyy myöntää, että kun itselle on tullut vauta, niin en ole ollut ottavainen isompiin asioihin, kuin miten vauvaa hoidetaan. Eli esim. vauvanruoka ja puhdasilma yms. tyyppiset jutut vain on jaksanut kiinnostaa.

Myös nykyään tiedontulva on niin laaja, ettei kaikkea meikäläisen yksi tyhjä pää jaksa sisäistää, niin itselleni ainakaan ei kaikki asiat, joita toiset yrittävät mulle syöttää, johta muuhun kuin olankolautuksiin. Mutta toisaalta, jos äitipiireissä vaikka haalareista puhutaan, niin ei olisi paha pistää yhdeksi kriteeriksi myös sen, että missä haalari on valmistettu. Yksi pieni asia, mutta kuten keittiönoita sanoi, ettei mikään synny hetkessä.

Yhteistyössä