Olipas mielenkiintoosta tutkia vanhoja papereita joista näki sukulaasten nimiä 1800-luvun lopusta ja 1900-luvun alusta

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Samoista papereista näkyi, että isänisänäiti on myynyt tilansa pojalleen eli mun isänisälle. Ja mun isä on sitten ostanut vuosikymmeniä myöhemmin tuon tilan omalta isältään ja asuu edelleen samassa paikassa.

Mutta oli kyllä mielenkiintoosta tutkia ja kattoa noita papereita. Isänisällä oli yksi täysveli ja sitten oli vanhempia puolisisaruksia isänsä ekasta liitosta.

Noista papereista näkyi, että yksi mies on ollut naimisissa yhden vaarin siskon kanssa ja kun tämä vaimo on kuollut niin on mennyt jonkun ajan päästä naimisiin toisen siskon kanssa.

Yks mies aina sanoo mua pikkuserkuksi ja olen miettinyt, että ollaanko tosiaan pikkuserkkuja. Ja kyllä se niin on noitten papereitten mukaan. :D Eihän meidän eikä mun isänkään nimiä noissa 40-luvun papereissa ole, mutta näkyy esim. tuon pikkuserkun isän nimi.

En nyt muista miltä vuodelta nuo paperit oli, mutta 40-luvulta kuitenkin. Sitten oli lisäksi tontin kartta ja jotakin tietoja ja se paperi oli jäljennös 20-luvun paperista. En sitten tiedä oliko se jäljennöskin noin vanha.

Mutta siis mielenkiintoosta tutkia noita. =)

[QUOTE="juups";24168358]Mulla on myös täällä kaksi sukututkimusta, toinen menee 1700-luvun alkuun asti =) Mielenkiintoista on ja sieltä etsittiin myös nuorimmaisen lapsen nimikin.[/QUOTE]

Nuo paperit on mun isällä. Papereista näkyy, että osa vaarin sisaruksista on muuttanut Kanadaan ja U.S.A:n. Ja oli johonkin muuallekin muuttanut. Yhteensä 11 lasta ollut isänisänisällä joista toiseksi nuorin oli siis mun vaari ja hän oli vuonna 1911 syntynyt.

Äitin serkku taas kertoi, että on olemassa selvitys siitä suvusta ja ollaan kuulemma suoraan alenevassa polvessa Jaakko Ilkan jälkelääsiä. En vain vielä saanut vastausta, että missä tuota selvitystä pääsis kattomaan.

Nuo paperit on mun isällä. Papereista näkyy, että osa vaarin sisaruksista on muuttanut Kanadaan ja U.S.A:n. Ja oli johonkin muuallekin muuttanut. Yhteensä 11 lasta ollut isänisänisällä joista toiseksi nuorin oli siis mun vaari ja hän oli vuonna 1911 syntynyt.

Äitin serkku taas kertoi, että on olemassa selvitys siitä suvusta ja ollaan kuulemma suoraan alenevassa polvessa Jaakko Ilkan jälkelääsiä. En vain vielä saanut vastausta, että missä tuota selvitystä pääsis kattomaan.

Meillä myös sukulaisia lähtenyt aikanaan amerikkaan ja norjassa myös. Olisi mukava järjestää juhlat, joihin kutsuisi näitä kaukaisempia sukulaisia myös =)

[QUOTE="juups";24168437]Meillä myös sukulaisia lähtenyt aikanaan amerikkaan ja norjassa myös. Olisi mukava järjestää juhlat, joihin kutsuisi näitä kaukaisempia sukulaisia myös =)[/QUOTE]

Niinpä!

Mulle kyllä tällä hetkellä riittääs jos saatais kaikki paapan lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset yhtä aikaa koolle. Paappa täytti just 88, että ei tässä ehkä enää kamalasti ole vuosia jäljellä. Paapan äiti kuoli 97-vuotiaana ja paappa itte sanoi ettei pääse siihen asti.

Niinpä!

Mulle kyllä tällä hetkellä riittääs jos saatais kaikki paapan lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset yhtä aikaa koolle. Paappa täytti just 88, että ei tässä ehkä enää kamalasti ole vuosia jäljellä. Paapan äiti kuoli 97-vuotiaana ja paappa itte sanoi ettei pääse siihen asti.

Meillä suku todella tiivis, olemme paljon yhteyksissä. Istumme iltaa useamman kerran vuodessa. Mutta tosiaan näitä kaukaisempia sukulaisia olisi mukava tavata =)

Sukupuusta tuli yksi hauska sattuma mieleen. Kävin kerran työkaverin luona sisällä mutkan, siinä odotellessa tutkin seinällä olevaa sukukarttaa ja sieltähän löytyi minun sukulaisia. Selvisi, että olemme sukua keskenään, "nanoserkkuja" ;)

[QUOTE="juups";24168486]Meillä suku todella tiivis, olemme paljon yhteyksissä. Istumme iltaa useamman kerran vuodessa. Mutta tosiaan näitä kaukaisempia sukulaisia olisi mukava tavata =)[/QUOTE]

No kaksi äitin siskoa on muuttanut jo nuorena Etelä-Suomeen niin ei ole niin paljon oltu tekemisissä. Toki aina joskus käytiin heidän tykönä ja he tulivat tänne. Viime kesänä kun äiti täytti 50v. niin oli pitkästä aikaa kaikki paapan lapset koolla yhtä aikaa ja tokihan siitä piti ottaa kuva. =)

[QUOTE="juups";24168494]Sukupuusta tuli yksi hauska sattuma mieleen. Kävin kerran työkaverin luona sisällä mutkan, siinä odotellessa tutkin seinällä olevaa sukukarttaa ja sieltähän löytyi minun sukulaisia. Selvisi, että olemme sukua keskenään, "nanoserkkuja" ;)[/QUOTE]

Tämä on niit tätä. :D Tämä on pieni paikkakunta ja tuntuu, että täällä on kaikki jotenkin sukua. :snotty: Tai sitten on yhteisiä sukulaasia jonkun kanssa.

Esim. yks hauska juttu on se, että exän äitin nykyynen mies on mun sukulaanen. On varmaan joku pikkuserkku tms. Tuon miehen isoäitin nimi näkyi noissa papereissa.

Yhteistyössä