Olipas jutut 3veellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti Dina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neiti Dina

Aktiivinen jäsen
24.10.2009
6 249
0
36
Käytiin tutustumassa hoitopaikkaan, oli kyllä aivan sellainen kuin kuvittelinkin, tosi levollisin mielin voin lapsen sinne viedä.

Lapset oli aivan ihania kaikki tietenkin, mutta yhden 3v pojan jutut kyllä pisti korvaan. Kovasti puhui ampumisesta ja kuolemisesta, ok, pojat harrastaa pyssyleikkejä, ajattelin. No, jotain siinä pienemmät melskasi niin tää 3v sanoi että "Anna sille ´pekalle` selkään kun ei se usko!"

Hetken päästä tää poika oli sitonut pehmoeläimen 4 jalkaa narulla sumppuun ja totesi että se eläin on kuollut ja se nyljetään nyt.

siis hui! Metsästysjutut mulla tuli mieleen tuosta, heräsi vaan mieleeni kysymys että tartteeko 3-vuotiaan kuitenkaan tietää ihan noin paljoa noin raakoja asioita, ja ymmärtääkö ne sitten ihan täysin? Tämä poika ihan selkeästi ihannoi asiaa, eikä muusta puhunutkaan. Ja oltiin paikalla useampi tunti.

Joka päikyssä ja joka ryhmässä on aina valitettavasti ainakin yksi joka herättää huomota käytöksellään, usein just huonolla. Sen takia ei pidä hoitopaikkaa väliiin jättää, tosin tulisi katsoa että kuinka tädit tähän suhtautuu, se kertoo enempi siitä millanen paikka on tiedossa.

Mun mielestä tuo ei ole edes mitenkään pahaa tai huonoa käytöstä 3 v lapselta.

Joo, meillä ei tiedetä metsästysjuttuja, mutta tuon lapsen perheessä varmaan metsästetään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Muutaman tunnin perusteella tuskin voi vetää kovin pitäviä johtopäätöksiä. Jospa pojalla oli leikki menossa?

nimenomaan oli leikki, mutta minusta henk.koht on vähän omituista että 3v leikkii tappamista ja nylkemistä.

[quote="neiti dina]
nimenomaan oli leikki, mutta minusta henk.koht on vähän omituista että 3v leikkii tappamista ja nylkemistä.[/quote]

Mikä siinä on outoa? Näitä leikkejä lapset on aina leikkinyt. Isompien mallin mukaan.

En ymmärrä ongelmaa, on tutkittu että lapset ymmärtää väkivallan leikeissä olevan "ei-vakavaa" eikä se ole merkki sen suuremmasta ongelmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mielestä tuo ei ole edes mitenkään pahaa tai huonoa käytöstä 3 v lapselta.

Joo, meillä ei tiedetä metsästysjuttuja, mutta tuon lapsen perheessä varmaan metsästetään :)

kyllä mäkin näin ymmärsin, tai no päättelin. Meillä ei metsästetä, mut vaikka metsästäiskin niin ei minusta aivan pienen lapsen tarvitse tietää että isi lähtee tappamaan eläimiä. Kai sen ehtii sitten vähän isommalle kertoa.. :o
lähinnnä se tässä se pointti. Toki se metsästys on ihan normaalia ja meidänkin kaveripiirissä moni harrastaa, mutta ei niissä perheissä silti lapset leiki sellasia leikkejä missä ne "tappaa" eläimiä.

Kyllä minä olin jo tuon ikäisenä vierestä katsomassa kun isä nylki metsästysaaliita ja tiesin ja ymmärsin että niistä laitetaan ruokaa ja oli selvää että kaadosta ja saaliista ollaan ylpeitä ja lihoiksi paneminen on juhlahetki. Ihan normaalia sellaisessa perheessä jossa metsästetään.

[quote..]
se ei oo todellakaan normaalia jos 3 vuotias tuollasia puhuu..[/quote]

Aha. Mä kyllä kerron ihan suoraan mistä liha tulee, miksi mummi kuoli, miksi kettu ajaa jänistä takaa jne.

Terveempää se on kuulla totuus vanhemman suusta kuin kehitellä omassa päässään teorioita mistä se possu on pataan tullut.

[quote..]
se ei oo todellakaan normaalia jos 3 vuotias tuollasia puhuu..

Aha. Mä kyllä kerron ihan suoraan mistä liha tulee, miksi mummi kuoli, miksi kettu ajaa jänistä takaa jne.

Terveempää se on kuulla totuus vanhemman suusta kuin kehitellä omassa päässään teorioita mistä se possu on pataan tullut.[/quote]

toki mutta ei sitä tartte yksityiskohtasesti kertoo

Terveempää se on kuulla totuus vanhemman suusta kuin kehitellä omassa päässään teorioita mistä se possu on pataan tullut.

Juuh, meillä melkein 6 v ja melkein 4 v keskustelivat eräänä iltana siitä, että tässä he vaan syövät lehmän poikasta :whistle:

Tuota lapset nyt puhuu mitä milloinkin ja leikkii... Voihan olla ett on tuollaista nähnyt telkkaristakin tai sit leikkinyt jonkun isomman kanssa joka on nähnyt ja leikkinyt tuollaista. Monia mahdollisuuksia.

Munkin 3v leikkeissään selittää ja touhuaa kaikenlaista ja voisi kuvitella ett ois lastensuojelulla asiaa tänne, mut imee vaan juttuja kaikkialta ja sekoittaa niitä.

No jos siellä perheessä ei oliskaan metsästysharrastusta niin olisko edelleen ihan yhtä ok että lapsi leikkii leikkejä missä tappaa ja nylkee? Minusta ne muut lapset kuunteli aika ihmeissään kyllä ja hoitotätikin sanoi että "muistappas nyt Eetvartti että me ei leikitä niitä leikkejä.."

Kyllä mäkin oon ajatellu ihan rehellisesti kertoa jos tilanteita tulee, miksi mummi kuoli ja mistä jauheliha tulee, mutta en ajatellu tehdä sitä vielä tässä vaiheessa kun lapsi on pieni, enkä tosiaankaan halua että mun muksu alkaa leikkiin tappamisleikkejä.

kyllä meidän 3v tietää, kun isi lähtee hirvi/sorsa/lintu metsälle, että niitä ammutaan. Nylkemisestä ei tiedä. mutta on nähnyt lintuja/jäniksiä roikkumassa.

Yhteistyössä