Olipas ennakkoluuloinen sosiaalityöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Laura"

Vieras
Olen saanut lapseni nuorena (reilusti alle 20). En ole ikinä lapsen isän kanssa edes asunut yhdessä jne.
Lapsen isä valmistui ja sai työpaikan, eli meidän piti uusia elatusopparikin samalla sitten.
Kävin sitten sossussa toimittamassa tulotietojani ja menotietojani. Sosiaalityöntekijä kysyi minulta heti "koska olet viimeksi nostanut toimeentulotukea?". Kerroin etten ole joutunut ikinä nostamaan, johon sosiaalityöntekijä vastasi "Niin et ole siis tässä kuussa nostanut, mutta koska viimeksi?". Vastasin asiallisesti, että ole ikinä ollut toimeentulotuen asiakas. Sosiaalityöntekijä jatkoi sitten papereidensa täyttämistä ja kysyi suurinpiirtein näin: "Eli nyt pitäisi sitten tietää sinun tulot. Mitä tukia saat ja kuinka paljon? Riittävätkö tuet teillä nyt elämiseen?". Hieman yllättyi, kun kerroin että en saa lapsilisän ja elatusmaksujen lisäksi muita tukia, vaan elämme palkallani.
Asumismuodon kerrottunia sosiaalityöntekijä kysyi miten ihmeessä me voimme omistusasunnossa elää. Siinä vaiheessa mulla alkoi jo vähän nyppiä ja vastasin hänelle vaan, että jaa kysytäänkös sielä sellaistakin :).
Opiskelupaikkaa kysyessä ei kysynyt missä opiskelen, vaan "olet ilmeisesti ammattikoulussa?". No en kun ammattikorkeakoulussa. Sossun täti tähän tokaisi iloisesti "Aijaa!! ".

Lopuksi vielä sanoi, että nuorella isällä ei välttämättä jää palkasta niin paljon, että pystyisi minimin elarin maksaa ja neuvoi miten voin hakea kelalta loput.
Ihan hauskaa.. lapseni isä kuitenkin valmistunut ekonomiksi ja käsitteekseni on aika suolainen palkka.

Oli todella yllättävää, joskin jo koomista tämä sosiaalityöntekijän käytös. Minä olen kuitenkin 25-vuotias, eli en mikään niiiin nuori enää edes. Lapsen isä vuoden vanhempi. Ei tässä iässä pitäisi mikään ihme olla, että tullaan jo ihan omillaankin toimeen ja voidaan jopa elää arkea ilman jatkuvaa kituuttamista. Vaikka olisin ollut opiskelupaikaton ja työtön 16-vuotias, niin tuo olettaminen meni muutenkin vähän överiksi.

Ehkä hänellä oli vaan juuri ollu putkee muutama persaukinen elatusmaksuasiakas, joten oli jäänyt putki päälle. Onneksi osasit ottaa huumorilla tuon..
Mä olin kans uusimas joskus elatussopparia ja sanoin olevani kodinhoidontuella pienemmän lapseni kanssa kotona. Sossun täti kysyi sitten heti onkos nuoremman lapsen elatussopimus kunnossa. Sanoin vaan, että joo kun olen naimisissa lapsen isän kanssa, kuten jo tuossa aiemmin tuli ilmi minun elävän avioliitossa.

Silloin kun esikoiseni syntyi, olin itsekin 19-vuotias. Oli kyllä ihan naurettavaa kyllä joissakin paikoissa tuo rahaan suhtautuminen. Ei se mua millään tavalla itseäni häirinnyt, mutta olettivat vaan meidän olen persaukisia.
Joskus neuvolassa kysyivät miten olin ruuskea ja kerroin meidän käyneen Portugalissa. Nlan täti kehtasi kysyä vielä "ai sun vanhemmatko maksoivat".

Oliko iäkäs ko. sos.työntekijä? Ammattitaidotonta toimintaa, ei pitäisi olettaa yhtään mitään.

Sitten asiakkaissa on yleensä tämä toinen puoli, joka loukkaantuu kun kysytään. Kysymättähän kukaan ei voi tietää kenen rahoilla perhe elää.

[QUOTE="mä";25966210]Oliko iäkäs ko. sos.työntekijä? Ammattitaidotonta toimintaa, ei pitäisi olettaa yhtään mitään.

Sitten asiakkaissa on yleensä tämä toinen puoli, joka loukkaantuu kun kysytään. Kysymättähän kukaan ei voi tietää kenen rahoilla perhe elää.[/QUOTE]

No niin, mutta jos ap vie sinne tulotietonsa niin pitäisi niistä tajuta lukea mitä tuloja on eikä jankuttaa toimeentulotuesta ja muista tuista. Eikä ylipäätään olettaa, että saadaan mitään muita tukia kuin lapsilisä ja elarit vaikka äidin ikä olisi mikä.

Yhteistyössä