olipa neuvolalääkärillä ollu jännä suhtautuminen imettämiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en missään vaiheessa ole väittänyt, että imetys olisi pahasta tai ei olisi parasta ravintoa vauvalle. Ärsyttää vain, että joku väittää oikaisevansa kaikkien palstalaisten virheelliset tiedot omilla "faktoillaan", jotka ovat faktoja vain tiettyyn pisteeseen.
Mä en ota nyt kantaa siihen, ovatko NinaTT:n faktat oikeita vai ei, en ole riittävän pitkään täällä palstaillut. Ne mitä olen lukenut, ovat olleet varsin paikkaansa pitäviä sen tiedon valossa mitä itsellänikin on. Mutta jos henkilöllä on tutkimuksiin perustuvaa tietoa asiasta, miksi ihmeessä sitä ei saisi esittää? Täällä liikkuu niin paljon virheellistä tietoa imetyksestä, että on vain hyvä, että joku esittää vastaväitteitä. Toki on hyvä perustella väitteensä, mutta ei se niin mene, että vain esim. ninaTT:n on perusteltava ja muut voivat vedota lähdekritiikkiin, vaan jos on eri mieltä niin sitten lyödään ne lähteet pöytään ja lähdetään oikeasti vertailemaan asioita. Enemmän tulee mieleen, että moni ei kestä sitä, että heidän omat ratkaisunsa eivät olekaan tutkimustiedon valossa olleet niitä parhaita ja sitten hyökätään sitä sanantuojaa vastaan.

Sori, mä tuun palstalta, jossa keskustelu kulkee vähän toisella tasolla kuin täällä, enkä jaksa aina olla kauhean kärsivällinen tätä 'lähdekritiikkiä' kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Niin. Sitä mitä lääkäri OIKEASTI on sanonut, emme saa koskaan tietää. Amen.
Tämä on totta. Mutta yhtä lailla valitettava totuus on, että kyllä, jotku lääkärit todella ovat tätä mieltä ja tekevät sen tiettäväksi myös vauvojen äideille. Äidinmaito muuttuu sokerilitkuksi 1v (tai 9kk, 6kk tai pahimmillaan jo 3kk jälkeen) heidän mukaansa. Joten voin hyvin kuvitella, että todella Tinntun kaverille lääkäri on voinut tokaista juuri noin miten Tinnttu kuvaili.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
saahan sitä lääkärilläkin olla mielipiteensä, ei kait kukaan imettele sen mukaan mitä neuvolasta sanotaan ???
no nimenomaan monet varmaan imettää sen mukaan mitä neuvolassa sanotaan, varsinkin lääkäri... jotkut kun kuvittelee että lääkärit tietää kaiken... ja luulen että tää mun kaveri nyt toitottaa kaikille suurena totuutena ettei imetyksestä oo hyötyä... ja sit joku saattaa taas uskoa sen. eli mun mielestä lääkäri ei saa omia mielipiteitään sanoa lääketieteellisinä faktoina.

mutta ei siitä sen enempää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Mä en ota nyt kantaa siihen, ovatko NinaTT:n faktat oikeita vai ei, en ole riittävän pitkään täällä palstaillut. Ne mitä olen lukenut, ovat olleet varsin paikkaansa pitäviä sen tiedon valossa mitä itsellänikin on. Mutta jos henkilöllä on tutkimuksiin perustuvaa tietoa asiasta, miksi ihmeessä sitä ei saisi esittää? Täällä liikkuu niin paljon virheellistä tietoa imetyksestä, että on vain hyvä, että joku esittää vastaväitteitä. Toki on hyvä perustella väitteensä, mutta ei se niin mene, että vain esim. ninaTT:n on perusteltava ja muut voivat vedota lähdekritiikkiin, vaan jos on eri mieltä niin sitten lyödään ne lähteet pöytään ja lähdetään oikeasti vertailemaan asioita. Enemmän tulee mieleen, että moni ei kestä sitä, että heidän omat ratkaisunsa eivät olekaan tutkimustiedon valossa olleet niitä parhaita ja sitten hyökätään sitä sanantuojaa vastaan.

Sori, mä tuun palstalta, jossa keskustelu kulkee vähän toisella tasolla kuin täällä, enkä jaksa aina olla kauhean kärsivällinen tätä 'lähdekritiikkiä' kohtaan.
[/quote]


No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin). Eli jos siihen tutkimukseen vetoaa väittäessään äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselle, niin ei voi mielestäni fabsoluuttisena faktana sitä esittää (ks. tutkimustulokset).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Niin. Sitä mitä lääkäri OIKEASTI on sanonut, emme saa koskaan tietää. Amen.
Tämä on totta. Mutta yhtä lailla valitettava totuus on, että kyllä, jotku lääkärit todella ovat tätä mieltä ja tekevät sen tiettäväksi myös vauvojen äideille. Äidinmaito muuttuu sokerilitkuksi 1v (tai 9kk, 6kk tai pahimmillaan jo 3kk jälkeen) heidän mukaansa. Joten voin hyvin kuvitella, että todella Tinntun kaverille lääkäri on voinut tokaista juuri noin miten Tinnttu kuvaili.
niin sanatarkasti ei tosiaan voi tietää mitä lääkäri on sanonu, mutta lopputulos nyt ainakin on se, että tämä kaveri huutelee pitkin kyliä että lääkäri on sanonu ettei imetyksestä ole hyötyä... joten eiköhän se lääkäri jotain siihen viittaavaa ole tokaissut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin). Eli jos siihen tutkimukseen vetoaa väittäessään äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselle, niin ei voi mielestäni fabsoluuttisena faktana sitä esittää (ks. tutkimustulokset).
no eiköhän se ole ihan sama mitä tutkimuksia on lukenu tai ei ole lukenu, sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, että äidinmaito, joka on sellaisenaan tarkoitettu vauvalle on parempaa kuin lehmänmaito joka on muokattu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin).
Mikä onkin enemmän kuin hieno lisä tähän keskusteluun! Kritiikki on ihan eri tavoin hedelmällistä ja tietoa lisäävää (siinä joutuu vastapuoli sitten myös ihan eri tavalla todella panostamaan sanomisiinsa ja miettimään mitä siteerata ja mihin uskoa) kun se perustuu todelliseen tietoon tutkimuksesta. Ja nyt sitten kannattaa jättää huomiotta, että täältä sivusta huutelen, en ole lukenut artikkelia, enkä varmaan toistaiseksi luekaan :ashamed:.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin). Eli jos siihen tutkimukseen vetoaa väittäessään äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselle, niin ei voi mielestäni fabsoluuttisena faktana sitä esittää (ks. tutkimustulokset).
no eiköhän se ole ihan sama mitä tutkimuksia on lukenu tai ei ole lukenu, sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, että äidinmaito, joka on sellaisenaan tarkoitettu vauvalle on parempaa kuin lehmänmaito joka on muokattu...
Sori, mulla oli hirmu kiire äsken kun kirjoitin ja todella hölmösti kirjoitinkin. Olen kyllä itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle :). Tarkoitin sanoa, että esim. ninaTT väittää äidinmaidon olevan niin hyvää ravintoa, että lapsistakin kasvaa sillä älykkäämpiä kuin korviketta saaneista ja vetoaa esim. edellä mainittuun tutkimukseen väitteissään. Mutta kun tuo tutkimuskaan ei mielestäni esitä sellaista faktana... ).

 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin). Eli jos siihen tutkimukseen vetoaa väittäessään äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselle, niin ei voi mielestäni fabsoluuttisena faktana sitä esittää (ks. tutkimustulokset).
no eiköhän se ole ihan sama mitä tutkimuksia on lukenu tai ei ole lukenu, sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, että äidinmaito, joka on sellaisenaan tarkoitettu vauvalle on parempaa kuin lehmänmaito joka on muokattu...
Todellakin.
Itseasiassa lehmänmaitoa ei ihmisten kuuluisi muutenkaan juoda. Sehän on fakta, että täällä Pohjoismaissa meille on kehittynyt geeni, joka sietää ylipäänsä lehmänmaitoa, toisen nisäkkään maitoa ei luonnollisesti kuuluisi juoda.

 
aityli
Onhan muitakin kuin lehmanmaitopohjaisia korvikkeita, esim. soija, riisi tms. Kun aina vedotaan tuohon, etta LEHMANmaito on lapselle haitaksi. Ja toivottavasti te, jotka tuosta vaahtoatte ja imetatte, niin ette itse syo pisaraakaan mitaan, missa on maitoa.

Vaite, etta imetetyista lapsista tulisi alykkaampia on aivan naurettava. Kylla nyt pitaa ottaa huomioon muut tekijat, kuten perima, kasvatus, lapsen oma kunnianhimo yms yms.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin). Eli jos siihen tutkimukseen vetoaa väittäessään äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselle, niin ei voi mielestäni fabsoluuttisena faktana sitä esittää (ks. tutkimustulokset).
no eiköhän se ole ihan sama mitä tutkimuksia on lukenu tai ei ole lukenu, sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, että äidinmaito, joka on sellaisenaan tarkoitettu vauvalle on parempaa kuin lehmänmaito joka on muokattu...
Todellakin.
Itseasiassa lehmänmaitoa ei ihmisten kuuluisi muutenkaan juoda. Sehän on fakta, että täällä Pohjoismaissa meille on kehittynyt geeni, joka sietää ylipäänsä lehmänmaitoa, toisen nisäkkään maitoa ei luonnollisesti kuuluisi juoda.
Tuota kutsutaan evoluutioksi.

 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, minä kuitenkin nyt kävin lukemassa tuosta tutkimuksesta ja kritisoin sitä yhä (en siis vetoa pelkkään lähdekritiikkiin). Eli jos siihen tutkimukseen vetoaa väittäessään äidinmaidon olevan parasta ravintoa lapselle, niin ei voi mielestäni fabsoluuttisena faktana sitä esittää (ks. tutkimustulokset).
no eiköhän se ole ihan sama mitä tutkimuksia on lukenu tai ei ole lukenu, sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, että äidinmaito, joka on sellaisenaan tarkoitettu vauvalle on parempaa kuin lehmänmaito joka on muokattu...
Todellakin.
Itseasiassa lehmänmaitoa ei ihmisten kuuluisi muutenkaan juoda. Sehän on fakta, että täällä Pohjoismaissa meille on kehittynyt geeni, joka sietää ylipäänsä lehmänmaitoa, toisen nisäkkään maitoa ei luonnollisesti kuuluisi juoda.
Tuota kutsutaan evoluutioksi.
Höpö höpö, eläinten hyväksikäyttö ja tehotuotanto on eriasia kuin evoluutio.
Vaikka tämä nyt ei varsinaisesti alkuperäiseen aiheeseen enää liitykään.

 
esikon äiti
Pakko täältä ihan sivusta kommentoida yhtä juttua - tuntuu ihan naurettavalta, että joku Naistenklinikan kätilö vedetään auktoriteetiksi toteamaan, ettei imetys vaikuta lasten älykkyyteen. Millä ihmeen pätevyydellä kätilö voi esittää tuollaisen väitteen?? (Ellei sitten satu olemaan sivukoulutukseltaan enemmän soveliaan alan edustaja...)
 
höpsö
Alkuperäinen kirjoittaja esikon äiti:
Pakko täältä ihan sivusta kommentoida yhtä juttua - tuntuu ihan naurettavalta, että joku Naistenklinikan kätilö vedetään auktoriteetiksi toteamaan, ettei imetys vaikuta lasten älykkyyteen. Millä ihmeen pätevyydellä kätilö voi esittää tuollaisen väitteen?? (Ellei sitten satu olemaan sivukoulutukseltaan enemmän soveliaan alan edustaja...)
Ehkä maalaisjärjen pätevyydellä.... Tai kenties hän on ammattinsa puolesta lukenut muutamia tutkimuksia. Kyllähän imetysasiat läheisesti kätilön ammattiin liittyvät :)
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja höpsö:
Alkuperäinen kirjoittaja esikon äiti:
Pakko täältä ihan sivusta kommentoida yhtä juttua - tuntuu ihan naurettavalta, että joku Naistenklinikan kätilö vedetään auktoriteetiksi toteamaan, ettei imetys vaikuta lasten älykkyyteen. Millä ihmeen pätevyydellä kätilö voi esittää tuollaisen väitteen?? (Ellei sitten satu olemaan sivukoulutukseltaan enemmän soveliaan alan edustaja...)
Ehkä maalaisjärjen pätevyydellä.... Tai kenties hän on ammattinsa puolesta lukenut muutamia tutkimuksia. Kyllähän imetysasiat läheisesti kätilön ammattiin liittyvät :)
Kyllä kätilön koulutus pohjautuu samaan lääketieteeseen kuin lääkäreidenkin. Vai mikä mahtaa olla se sovelias ammattikunta, joka voi ko. väitteitä luotettavasti esittää?


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
http://www.bmj.com/cgi/content/abstract/bmj.38978.699583.55v1

tossa oli jotain lähteitä...
Tuon tutkimuksen mukaan rintaruokinnalla ja lasten älykkyydellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Kiitos tuosta linkistä. Tätä olen vähän perännyt koko ketjun ajan, että kun noita tutkimuksia on niin moneen lähtöön, ettei kannata sokeasti uskoa johonkin yhteen (tai kahteen...) tutkimukseen ja perustella sillä kaikkia omia mielipiteitä ja väittää niitä faktoiksi. Kaikella ystävyydellä: Toivottavasti mm. ninaTT lukee tuonkin tutkimuksen, kun niin vaahtosi imetyksen lisäävän lasten älykkyyttä :)
 
Taas tätä. NinaTT:llä on kyllä miljoona kertaa paremmat perustelut kuin vastaanvänkääjillä. Senhän näkee otsallaankin. Just nää "se on ällöttävää" -ihmiset huvittaa mua. Joo, ällöttää, mutta mitään oikeita perusteluja sille mielipiteelle ei sitten olekaan.

Yhtä juttua mä en tule ikinä tajuamaan. Miten joku voi ajatella, että lehmänmaito on minkään ikäiselle lapselle parempaa ravintoa kuin ihmisenmaito? Eihän siinä ole mitään järkeä?


Niin ja minä en ole taaperoimettäjä.
 
cassylle
No, esim soijakorvikkeessa ei ole kaikkia ymparistomyrkkyja mita aidinmaidossa on. Siina suhteessa se on parempaa ravintoa lapselle kuin aidinmaito.

Esimerkiksi eskimoiden aidinmaito luokitellaan ymparistomyrkyksi, niin paljon PCB:ta siina on.
 
esikon äiti
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsö:
Alkuperäinen kirjoittaja esikon äiti:
Pakko täältä ihan sivusta kommentoida yhtä juttua - tuntuu ihan naurettavalta, että joku Naistenklinikan kätilö vedetään auktoriteetiksi toteamaan, ettei imetys vaikuta lasten älykkyyteen. Millä ihmeen pätevyydellä kätilö voi esittää tuollaisen väitteen?? (Ellei sitten satu olemaan sivukoulutukseltaan enemmän soveliaan alan edustaja...)
Ehkä maalaisjärjen pätevyydellä.... Tai kenties hän on ammattinsa puolesta lukenut muutamia tutkimuksia. Kyllähän imetysasiat läheisesti kätilön ammattiin liittyvät :)
Kyllä kätilön koulutus pohjautuu samaan lääketieteeseen kuin lääkäreidenkin. Vai mikä mahtaa olla se sovelias ammattikunta, joka voi ko. väitteitä luotettavasti esittää?
No joo, kieltämättä muotoilin asiani vähän väärin - kyse ei ole niinkään ammatista vaan siitä, että pohjaa väitteensä asianmukaiseen tieteelliseen tutkimukseen. Jotenkin sain sen kuvan, että kyseinen kätilö puhuu lähinnä mutu-tuntumalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja cassylle:
No, esim soijakorvikkeessa ei ole kaikkia ymparistomyrkkyja mita aidinmaidossa on. Siina suhteessa se on parempaa ravintoa lapselle kuin aidinmaito.

Esimerkiksi eskimoiden aidinmaito luokitellaan ymparistomyrkyksi, niin paljon PCB:ta siina on.
Lähdettä onko? Uutta tietoa minulle. Kiitos tästä.
 
cassylle
No se lahde on tuolla aikaisemmin ketjussa. Tuosta eskimo jutusta yllatyin itsekin, tuli joskus Suomessa tulleesta dokumentista Maa ilmasta, missa maailman parhaimmat ymparistoasiantuntijat olivat kertomassa naita juttuja.

Oma mielipiteeni on se, etta aidinmaito on maailmanparasta ihmiselle, joka asuu kehitysmaassa (tai jossain, missa ei ole ymparistomyrkkyja) tai ihmiselle satoja vuosia sitten, jollon ei ollut ymparistomyrkkyja.

Ternimaito sita vasten on kultaakin kalliimpaa, siina on vasta-aineita ja hormoneita yms yms, mutta siina ei ole ymparistomyrkkyja kovinkaan paljon.

Eli summa summarun: huvittavaa, kun taalla taistellaan siita, etta imetyksella saadaan (jos saadaan) lapsesta marginaalisesti vahan alykkaampi lapsi kuin korvikelapsesta. Ja samalla sitten syotetaan lapselle PCB:ta, PBDE:ta ja muita myrkyllisia kemikaaleja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja cassylle:
Oma mielipiteeni on se, etta aidinmaito on maailmanparasta ihmiselle, joka asuu kehitysmaassa (tai jossain, missa ei ole ymparistomyrkkyja) tai ihmiselle satoja vuosia sitten, jollon ei ollut ymparistomyrkkyja.

Ternimaito sita vasten on kultaakin kalliimpaa, siina on vasta-aineita ja hormoneita yms yms, mutta siina ei ole ymparistomyrkkyja kovinkaan paljon.

Eli summa summarun: huvittavaa, kun taalla taistellaan siita, etta imetyksella saadaan (jos saadaan) lapsesta marginaalisesti vahan alykkaampi lapsi kuin korvikelapsesta. Ja samalla sitten syotetaan lapselle PCB:ta, PBDE:ta ja muita myrkyllisia kemikaaleja.
Kai ympäristömyrkyt lehmiinkin siirtyvät, ja sitä myötä lehmänmaitoon?
 
...
Tassa on tuosta eskimo jutusta:

Le Devoir quoted the study as saying an Eskimo child nursed by a mother whose milk has the average amount of PCB contamination would have imbibed enough of the toxic chemical within a year to show observable effects, like problems with the skin, liver or immune system.

Children of women whose milk is highly contaminated might show such effects after four or five months, the newspaper said.
 

Yhteistyössä