Olinko ihan tyhmä? Äkkipikainen kyllä olen luonteeltani....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iivariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iivariina

Vieras
Kävin vajaa kaksivuotiaani kanssa vanhempieni luona,(matka ei ole pitkä ja käymme n. kaksi kertaa viikossa.) Isäni on pyörätuolissa istuvan äitini omaishoitaja. Äitini on aloittanut uuden haarastuksen ja viimeistelin hänen työtään. Sillä aikaa lapsukainen oli säätänyt pakastinta ja isäni huomasi ja huudahti, että nyt siinä palaa jo punainen valo. Johon minä sanoin, että semmosta se on jos ei kokoajan vahdi. Isäni vastasi, että on hänellä tässä muutakin tekemistä. Lämmitteli ruokia itselleen ja äidilleni. Minä vastasin, että niin on minullakin ja lähdettiin vauhdilla kotiin. Huutelivat, että tulkaahan taas käymään ja minä mumisin että joo sitten kun ei ole muita kiireitä..... Eli? Mulle ainakin tuli pahamieli. (olen ainut lapsi...... )

Minun mielipiteeni on, että sinun olisi pitänyt itse vahtia lastasi, ellet sitten ollut erikseen pyytänyt isääsi vahtimaan. Kyllä ne vaan on vanhempiensa vastuulla nuo mukulat ollaan sitten mummolassa tai ei, eli turhan pikaisesti toimit ja pahoitit mielesi.

Hmmm...en oikein tajunnut. Mulle on itsestään selvää, että vahdin lapsiani jos mennään kylään, vaikka sitten vanhempieni luo. Ellei äitini tai isäni sitten erikseen sano, että he katsovat kyllä lapsia, tee sinä omia juttujasi. Tai ellen sano että katsoisitteko te lapsia sillä aikaa kun teen sitä tai tätä.

minusta sä olit kohtuuton ja todella turhamainen. isäsi ei ainakaan pahasti ole sanonut. ja jäin miettimään kans mistä tässä olisi pitänyt tulla pahamieli ja kenelle????

siitä, että ei ole aikaa omalle lapsenlapselle... Minä viimeistelin äitini tekemää työtä kun ei itse pysty viimestelemään, toimii vain toinen käsi. kun olemme kylässä niin lapsi saa mennä minne vaan jos minä en juokse perässä. Miksi ei sitä hetkeä voi olla lapsenlapsensa kanssa, leiki ja kato mitä tekee. Miehen vanhempien luona saan istua edes hetken rauhassa kun kotona saan ihan tarpeeksi juosta. Lapsi onkin kokoajan miehen isän perään vaikka kummatkin isovanhemmat ovat paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siitä, että ei ole aikaa omalle lapsenlapselle... Minä viimeistelin äitini tekemää työtä kun ei itse pysty viimestelemään, toimii vain toinen käsi. kun olemme kylässä niin lapsi saa mennä minne vaan jos minä en juokse perässä. Miksi ei sitä hetkeä voi olla lapsenlapsensa kanssa, leiki ja kato mitä tekee. Miehen vanhempien luona saan istua edes hetken rauhassa kun kotona saan ihan tarpeeksi juosta. Lapsi onkin kokoajan miehen isän perään vaikka kummatkin isovanhemmat ovat paikalla.

No, pyysitkö isääsi katsomaan lastasi sillä aikaa kun viimeistelit äitisi tekemää työtä? Vai oletitko, että hän lukee ajatuksesi? :saint:

Ei tarvii edes pyytää miehen vanhempien luona, lapsi saa jakamattoman huomion. Leikkis edes sen pienenhetken lapsenlapsensa kanssa kun olemme käymässä, sitä minä toivoisin.

No just joo. Jos avaisit suusi ja sanoisit että KATSOTKOS HETKISEN NIKOPETTERIN PERÄÄN SILLÄ AIKAA KUN MINÄ TEEN TÄMÄN TYÖN LOPPUUN niin varmasti isäsi olisi niin tehnyt.
Tottakai lapsi menee kyläpaikassa minne tahansa jos sinä et kulje perässä kieltämässä. Sinun lapsi, sinun tehtäväsi komentaa ja kasvattaa häntä. Ei kai se kuulu kyläpaikan väen tehtäviin?
Ai saat kotona ihan tarpeeksi juosta vaikka sulla on peräti tämä yksi lapsi. Kuule, sun täytyy jaksaa juosta myös kylässä koska se on SUN lapsi ja SUN velvollisuus on vahtia sitä. Se ei ole kenenkään muun lapsi joten kenenkään muun ei ole pakko sitä vahtia jos ne ei halua.
Ja sun isäsi oli tekemässä ruokaa. Pakkoko oli mennä sinne juuri siihen aikaan kun isälläsi on ruuanlaitto kesken.

Ei tarvii edes pyytää miehen vanhempien luona, lapsi saa jakamattoman huomion. Leikkis edes sen pienenhetken lapsenlapsensa kanssa kun olemme käymässä, sitä minä toivoisin.

Viddu sentään. Jos toivot jotain niin sano se ääneen sillä ihmiset ei ole ajatustenlukijoita.

juu mikrossa lämmittäminen onkin niin mahdottoman hankalaa... =ruuan laitto tässätapauksessa. Miksi juuri silloin. lpasi nukkaa vielä päiväunet, sillon ei voi mennä, mutta sillon ei kyllä olis ruokaaikakiin... Jos olet lapsesi kanssa vanhempiesi luona niin, etkö toivo että he viettäisivät aikaa lapsen kanssa? Minulla oli maailman ihanin mummo kaikki kesät lapsena vietin mummoni luona 200 kilometrin päässä kotoa ja mummolla oli aina aikaa minulle, samaa toivoisin nyt kun lapseni on isovanhempiensa luona. Ei varmastikkaan isompana tunnu lapsestakaan hyvältä jos ukki sanoo, että on hänellä tässä muutakin tekamistä kuin leiikiä juosta tai tehdä ihan mitä tahansa lapsen kanssa.

Tottakai TOIVON että vanhempani viettää aikaa lasteni kanssa kun käydään siellä. Mutta en oleta, että he ilman pyyntöä tajuaisivat juosta vilkkaan pahojaan tekevän riiviön perässä, se kun on mun hommaa eikä kenenkään muun.
Kokeile ens kerralla sitä, että avaat suusi ja pyydät heitä katsomaan hetken lasta kun teet jotain. Se voisi jopa toimia. Mutta oot varmaan tyypillinen suomalainen akka, joka ei saa suutaan auki tositilanteessa, vaan luulee että muut osaa lukea ajatuksia, ja sitten vetää herneet nenään kun ne ei osaakaan (ja kun koko maailma ei pysähdy sillä sekunnilla kun sun lapses astuu sisään huoneeseen) ja rutisee jälkeenpäin.

Olisihan se kiva kun isovanhemmat aina katsoisivat lasten perään kun kyläilemme. Joskus toki katsovatkin. Kuitenkin jos mulla on jotain vastaavaa hommaa kuin ap:llä etten ehdi vahtimaan, pyydän että voisiko joku sillä aikaa ainakin pienimpää vahtia. On helpompi, kun sopii vahtivuorosta, niin kenellekään ei jää mitään hampaankoloon.

Ei tarvii lukea ajatusiani, maailman ei tarvii pyöri ympärilläni, saatikka pysähtyä vuokseni. Niinkin pieneen tyytyisin, että viettäis aikaa lapsenlapsensa kanssa. Mutta turhaa täällä on yrittää keskustella asiata järkevasti kun kitikiti ja valivalitetaan ja haukutaan akaksi. Mutta kiitos kuitenkin tästä pienestä juttutuokista.

Ei tarvii lukea ajatusiani, maailman ei tarvii pyöri ympärilläni, saatikka pysähtyä vuokseni. Niinkin pieneen tyytyisin, että viettäis aikaa lapsenlapsensa kanssa. Mutta turhaa täällä on yrittää keskustella asiata järkevasti kun kitikiti ja valivalitetaan ja haukutaan akaksi. Mutta kiitos kuitenkin tästä pienestä juttutuokista.

Huokaus. Kyllä sinä vaan vaadit ajatustenlukua, koska et saa suutasi auki jotta voisit nätisti kysyä että katsoisiko joku hetken lastasi. Mitään tässä maailmassa ei saa jos ei pyydä. Ja ihmisten välisissä suhteissa on kaikkein selkeintä se, että käytetään kommunikaation välineenä selkeää suomen kieltä eikä oleteta, ajatella jne yhtikäs mitään.
Eikä pahalla, mutta kyllä sinusta saa aika turhasta ruikuttajan kuvan kirjoitustesi ja marttyyrin asenteesi vuoksi. En ole yllättynyt siitä, että olet ainoa lapsi.

minusta olit todella kohtuuton! Otathan huomioon, että isäsi HOITAA äitiäsi joka on pyörätuolissa, ehkä hän on myös väsynyt. Voin sanoa, että lapsen hoitaminen on aivan eri asia kuin pyörätuolissa istuvan aikuisen hoitaminen. Isäsi on ehkä rutinoitunut ja miettii vain äitisi hyvinvointia ja hänestä ehkä se ruuan lämmittäminen äidillesi oli erittäin tärkeä juttu. Alle kaksi vuotiaalle voi jo opettaa mihin saa koskea ja mihin ei. Ja olisit ottanut lapsn hommailemaan kanssasi jotain siihen viereen (paperit, kyniä, värittämistä) mielestäni isälläsi on ihan tarpeeksi hoidettavaa äidissäsi.

Kannattaa pyytää anteeksi. Siksi asia kai vaivaa sinua, kun olet "kunnon tyttö".
Minusta on hyvä, jos omatunto sanoo, että teit väärin.
Asia on vähäpätöinen, mutta onko reilua polttaa hihat noin pienestä?

No miä lähinna ajattelin että jos pakastin on minuutin tai pari punaisellakin niin mitään vahinkoa ei ehdi siinä tapahtua; lapsi pois pakastimen kimpusta (kuka sitten kykeneekin sillä hetkellä puuttumaan tilanteeseen) ja muuta tekemistä sille ilman että tarvitsee kenenkään asiasta alkaa tekemään sen isompaa.

voikun meilläkin olisi kivat isovanhemmat mutta ei
kun me olemme kylässä 400km päässä niin ovat eronneet mutta kumpikaan ei kyllä katso meidän lapsia ei anna ruokia,ei vaihda vaippoja ei mitään vaikka pyytäisinkin.
oon miettinyt että voiskohan se johtua siitä että kun me olimme pieniä (3 lasta) emme ikinä olleet hoidossa eikä isovanhemmat ikinä hoitaneet meitä. olen ollut 10-11 vuotias kun pyöräilin mummolaan ja olin yötä ensimmäisen kerran.
no eipä se nyt niin haittaa kaikkeen tottuu. onneksi on ihana anoppi joka kyllä sillon tällön ottaa hoitoon

Alkuperäinen kirjoittaja Naakula:
No miä lähinna ajattelin että jos pakastin on minuutin tai pari punaisellakin niin mitään vahinkoa ei ehdi siinä tapahtua; lapsi pois pakastimen kimpusta (kuka sitten kykeneekin sillä hetkellä puuttumaan tilanteeseen) ja muuta tekemistä sille ilman että tarvitsee kenenkään asiasta alkaa tekemään sen isompaa.

Just näin. Turha haloo mitättömästä asiasta.