Oletteko seuranneet facebookin arkiapurit-ryhmää?

• Viestiketjun aloittaja meik
  • Ensimmäinen viesti
meik
Olisin lahjoittanut vaatteitani, mutta s-kokoisia vaatteita ei käytä kukaan.
Suurin osa on xl,54 ym.

Miten tuollaiset pyytävät ruoka-apua,ja tätä en kysy nyt pahalla..? Ei taida niitä ´oikeita´avuntarvitsijoita olla??

saako tästä edes puhua
Ihan samaa mietin…. Sekin pisti silmään, että pyydetään perheelle ruoka-apua/vaatteita ja samaan syssyyn kissanhiekkaa, koirannappuloita ja hamsterikuivikkeita. Jos ruokaa ei riitä lapsillekaan, niin pitäisikö lemmikkiosastosta vähän karsia….

"huh huh"
Niimpä! Inhottaa kun läskit valittaa rahanpuutetta ja jopa ruuanpuutetta, vaikka näkeehän sen niistä mihin rahat on menny: oman vatsan palvontaan! ja sitä ruokaa on selvästi niille riitänyt ihan liiaksi asti, joten miksei rahaa sitten riitä lasten ruokkimiseen ja muihin LASTEN tarpeisiin???

"mei"
Mulla ei ole tarkoitus kysyä tätä mitenkään pahalla. Olen vakavasti miettinyt että AUTTAISIN, mutta todennäköisesti olen itse enemmän avun tarpeessa kuin ko.perheet.
Olen pitkäaikaistyötön, 3 lasta.
Silti koen että haluan auttaa tarvitsijoita, sillä minkä vaan pystyn.
Olen jo auttanut yhtä tuttua perhetta antamalla lastenvaatteita ja tavaroita, ne ovat hetken päästä myynnissä netissä ja mamma ostelee rahoilla itselleen vaatteita...

Koko 54 on oikeasti aika iso..Kyllä siihen kokoon syödä saa! :O

"heippa"
Minä en asiaa näe, ehkä ihan noin.
Ilman ruokaa on todella kurja olla, oli läski tai ei.
Mutta kyllä minäkin kieltämättä ihmettelen, että erityisesti jos on pitkään taloudellisessa ahdingossa niin miten ei laihdu. Tai toki voi laihtuakkin!.
Meidän perheellä meni yllättävästä takaiskusta talous kuralle. Tilanne on väliaikainen, mutta kestänyt todella pitkään silti, paljon pidempään kuin odotettiin.
Viime kuukaudet olemme eläneet todella vähällä ruualla, me aikuiset siis. Viikolla emme syö lämmintä ruokaa (lapsille säästyy enemmän), viikonloppuisin yhden aterian. Muuten syömme kerran päivässä puuroa, jos sen saa alas (puuro rupeaa tökkimään, vaikka kuinka olisi nälkä).
Olen itse aina ollut alipainoinen ja paino on tippunut yli5kg lyhyellä välillä.
En juurikaan liiku, kun yritän säästää energiaa, pelkään laihtuvani liikaa.

Mutta, jotenkin kuvittelisin, että jos todella on tiukkaa, niinkuin esim. meillä nyt. Niin ne sentit väkisin alkaisi sulamaan.
Olen miettinyt, että olisi kiva jos olisi vähän pyöreä, niin ei tarvisi stressata tätä painon tippumista, vaan olisi jotakin hyötyäkin tästä syömättömyydestä.

Suomessa ehkä "köyhyys" on monesti sitä, että yritetään ylläpitää samaa elintasoa, vaikka elämäntilanne muuttuu. Kun on totuttu syömään paljon, tuntuu, että nälkäkuolema iskee, kun ei saakkaan niitä kaikki aterioita päivässä mihin on tottunut.
Aikuinen kuitenkin voi olla vähällä ruualla pitkäänkin, erityisesti jos on mistä sulattaa.

En todellakaan halua syyllistää noita avuntarvitsijoita. Itse auttaisin, jos pystyisin.
Olen vain mielessäni pohtinut tätä laihtumiskysymystä.
Toki aineenvaihdunnallakin on väliä. Joillakin se paino kai tippuu huonommin.

HippuTAR
No jos on vaikka just hiljan joutunu rahapulaan eikä oo kerinny laihtua? Sama lemmikkien kans, ei haluta heti luopua jos on vaan tilapäinen tilanne.
Ja sitäpaitti ku on kerinny lihoa niin ei sitä niin vaan välttämättä laihdu vaikka vähentäis syömistä. Ja ku halvalla pitää syödä niin helposti ostaa halpaa mutta epäterveellistä ruokaa.
Arvailua vaan, mulla ei aikuisiällä oo koskaan ollu niin tiukkaa etten ois ruokaa saanu riittävästi ostettua.

Mä oon toita ryhmää lukenu, kuin myös Jouluapua ryhmää. Ja molemmis oli pari perhettä joita olis kovasti tehny mieli auttaa. Siis ajattelin että valitten niistä yhden ja autan omalta osaltani edes vähän. Mutta sitten ilmeni että yksi tuttu teini (asuu omillaan) on aika pulas joten käytän nyt auttamisresurssini häneen.

Mua nois ryhmis on lähinnä häirinny sellaset ilmoitukset joissa on kovin yksilöity lasten toiveet (esim. petshop-talo, brion junarata...) tai joku sellanenki ilmotus oli missä oli luetteltu mitä ruokia toivotaan.

voi hyvänen aika
Teidän täytyy äkkiä selvittää miten kauan ko. ihmiset on olleet vähissä varoissa.

Nimittäin laihdutin koosta 52 kokoon 42 kahdessa vuodessa. uskon kuitenkin että, jos ei oo rahaa ruokaan niin laihtuu nopeammin...
Ja s-kokoon en yllä koskaan, sillä pituutta on sen verran että napapaidoilla, caprihousuilla ja lyhythihaisilla talvitakeilla en tekisi mitään.
Mutta oikeesti kauhea ajatus, että jos tarvitset apua ja tukea, pitää olla tilanne niin paha, että olet laihtunut s- kokoon.
Tuli myös mieleen, että tuntemani tukea tarvitsevat käyvät leipäjonoissa. Ruoka-apua siis saa mutta se terveellisyys onkin toinen asia...

Eikö ole vähän lapsellista edellyttää, että köyhä ihminen näkee nälkää eikä syö mtään, vaan kuihtuu ja riutuu?

Toiseksi ne S-kokoiset köyhät pärjäävät taloudellisesti ehkä siinä mielessä paremmin, että he löytävät kivoja vaatteita halvalla kirppikseltäkin ja rahaa jää enemmän parempilaatuiseen ruokaan ja vaikka lasten hankintoihin. S- ja M-koonkin vaatteita löytyy sen takia kierrätettynä helposti, että nuoret ja nuoret aikuiset ostelevat paljon vaatteita ja myyvät ne aika nopeasti pois. Valinnanvaraa on siis paljon, helpompi löytää oman tyylin mukaisia, toisaalta mitä pienikokoisempi on, sitä todennäköisemmin melkein vaate kuin vaate näyttää hyvältä päällä. Hankalampi on löytää isoja kokoja kirppiksiltä.

Tällä palstalla aina jotkut kehuskelevat, miten käyttävät vain pari euroa päivässä perheen ruokiin - ja sitten kun niitä ruokaostoksia on lähdetty ruotimaan, on käynyt ilmi, että syödään jotain makkarakastiketta, ei juuri ollenkaan vihanneksia ja hedelmiä, jne. Eli parilla eurolla saa kyllä ehkä kuitattua ruokailut, mutta sellainen ruoka ei yleensä ole kovin terveellistä. Ja sellainen ruoka lihottaa enemmän.

"siis"
[QUOTE="heippa";30411665]Minä en asiaa näe, ehkä ihan noin.
Ilman ruokaa on todella kurja olla, oli läski tai ei.
Mutta kyllä minäkin kieltämättä ihmettelen, että erityisesti jos on pitkään taloudellisessa ahdingossa niin miten ei laihdu. Tai toki voi laihtuakkin!.
Meidän perheellä meni yllättävästä takaiskusta talous kuralle. Tilanne on väliaikainen, mutta kestänyt todella pitkään silti, paljon pidempään kuin odotettiin.
Viime kuukaudet olemme eläneet todella vähällä ruualla, me aikuiset siis. Viikolla emme syö lämmintä ruokaa (lapsille säästyy enemmän), viikonloppuisin yhden aterian. Muuten syömme kerran päivässä puuroa, jos sen saa alas (puuro rupeaa tökkimään, vaikka kuinka olisi nälkä).
Olen itse aina ollut alipainoinen ja paino on tippunut yli5kg lyhyellä välillä.
En juurikaan liiku, kun yritän säästää energiaa, pelkään laihtuvani liikaa.

Mutta, jotenkin kuvittelisin, että jos todella on tiukkaa, niinkuin esim. meillä nyt. Niin ne sentit väkisin alkaisi sulamaan.
Olen miettinyt, että olisi kiva jos olisi vähän pyöreä, niin ei tarvisi stressata tätä painon tippumista, vaan olisi jotakin hyötyäkin tästä syömättömyydestä.

Suomessa ehkä "köyhyys" on monesti sitä, että yritetään ylläpitää samaa elintasoa, vaikka elämäntilanne muuttuu. Kun on totuttu syömään paljon, tuntuu, että nälkäkuolema iskee, kun ei saakkaan niitä kaikki aterioita päivässä mihin on tottunut.
Aikuinen kuitenkin voi olla vähällä ruualla pitkäänkin, erityisesti jos on mistä sulattaa.

En todellakaan halua syyllistää noita avuntarvitsijoita. Itse auttaisin, jos pystyisin.
Olen vain mielessäni pohtinut tätä laihtumiskysymystä.
Toki aineenvaihdunnallakin on väliä. Joillakin se paino kai tippuu huonommin.[/QUOTE]

Miten voi olla tilanne ettei ole varaa ruokaan?

"mei"
Kiitos vastauksista.
Itse olen pysynyt s-kokoisena, koska säästän enemmän ruokaa lapsille. Esim.tänään syön vain salaattia, koska rahaa tulee vasta ensi viikon lopussa.
Emme mitenkään nälkää näe silti. Itse lihon todella helposti, heti jos enemmän mussutan vaikka suklaata,kiloja tulee.

Liekkö kyse enemmän elämänhallinnasta. Itse tiedän että vaikka nyt on tilanne tämä, lapsille on aina ruokaa. Ja jouluksi saadaan paketit ostettua veronpalautuksista.

"jep"
[QUOTE="mei";30411824]Kiitos vastauksista.
Itse olen pysynyt s-kokoisena, koska säästän enemmän ruokaa lapsille. Esim.tänään syön vain salaattia, koska rahaa tulee vasta ensi viikon lopussa.
Emme mitenkään nälkää näe silti. Itse lihon todella helposti, heti jos enemmän mussutan vaikka suklaata,kiloja tulee.

Liekkö kyse enemmän elämänhallinnasta. Itse tiedän että vaikka nyt on tilanne tämä, lapsille on aina ruokaa. Ja jouluksi saadaan paketit ostettua veronpalautuksista.[/QUOTE]

Miten teillä voi olla tilanne ettei vanhemmille ole kunnulla ruokaa?

[QUOTE="mei";30411824]Kiitos vastauksista.

Liekkö kyse enemmän elämänhallinnasta. Itse tiedän että vaikka nyt on tilanne tämä, lapsille on aina ruokaa. Ja jouluksi saadaan paketit ostettua veronpalautuksista.[/QUOTE]

Ei salaatti mitään huonoa ruokaa olekaan. Vähän kikherneitä, pähkinöitä tms sekaan ja loraus hyvää kasviöljyä, niin se riittää ihan hyvin ateriaksi. Mutta salaatti ei kyllä ole mitään köyhäilyruokaa sinänsä.

Tuo elämänhallinta on näköjään nyt jokin muotisana, jonka puutetta tarjotaan selitykseksi milloin mihinkin ongelmaan. Sellainen kuitenkin hämärtää varsinaisia ongelmatapauksia ja lopulta hekään eivät voi saada apua, kun jokainen karkkiostos tulkitaan elämänhallinnan ongelmiksi. Oikeasti elämänhallinnan ongelmat ovat jotain paljon vakavampia kuin se, että syö vehnäsekoitteisia ruispaloja tai nakkikastiketta, tai että ei syö salaattia joka aterialla eikä vaikkapa harrasta säännöllistä liikuntaa. Elämänhallinnan ongelmilla tunnutaan nykyisin vähättelevän milloin mitäkin elämäntilannetta ja leimaavan ihmisiä, joilla ei jollakin elämän osa-alueella satu olemaan kovin hyvät kortit.

.......
Kananmunat, porkkana, kaurahiutaleet yms kohtuudella, peruna kohtuudella, lanttu, ananassäilykkeet sun muut kuten pakastevihannekset tarjouksista, ruisleipä tai höttöleipäkin menee lisukkeena taas KOHTUUDELLA, jauhelihaakin saa edullisesti tarjouksista, kuivatut herneet tai vaikka valmiina hernerokkapurkit tarjouksista ja samalla voi löytää lihapitoisia kinkkusuikaleitakin -30% lapuilla useinkin, sipuli, jugurtit litran purkeissa tai yksittäin tarjouksista, tomaattimurska talvella tai ulkomaan tomaatit, kurkku, banaani, appelsiini, satsumat, oliivit.. Erilaisia juustoja saa halvalla myös ja monesti näitä on alelapuillakin hyllyllä.
Halpoja ruoka-aineita löytyy vaikka kuinka paljon!
Erilaisia salaatteja voi kasvatella ikkunalaudalla viitsiessään.. Vuodenaikojen ja tarjousten mukaan kun elää niin välillä voi syödä ns.paremminkin sitten ja osan viikosta aikuinen pärjää ilman sitä päivittäistä lämmintä ateriaa. Yhtenä päivänä viikosta ne ranskikset ja kalapuikotkin tms maistuu mulle. Silloin vetää vitamiinit purkista lisäksi. :)

Työttömänä olisi sitä aikaa useimmilla katsella tarjousten perään.. on kokemusta. Ja ne omat valinnat.. tottumiskysymyksiä. Ihan kaiken syötävän ei tarvitse edes olla niin superterveellistä! Itse tuhlaan maustamattomaan rahkaan. Maustan itse ja parilla purkilla on riittävästi protskua jo päivää kohti kun maidosta ym saa päälle protskua. Sitten voi vetää höttöleipää, erilaisia raastesalaatteja ja joinain päivinä kananmuna (+tonnari tarjouskista joskus) salaatissa jne... Esimerkkejä voisi listata hirveet litaniat mutta liian pitkää tekstiä tulisi. On nyttenkin.

Mutta moni haluaa helpolla eikä ole koskaan edes älynnyt miettiä miten tehdä ruokaa ja ostaa alunperinkään. Minkäs sille voi? Ja sitten ovat nämä laskuihin hukkujat, luottarit pidetään kunnossa ja sitten nähdään nälkää. Sekin on oma valinta ollut alunperin..

Tällaiset ketjut ovat hyvä esimerkki siitä, miksi on tärkeää, että on toimiva ja riittävän iso sosiaaliturva eikä mikään hyväntekeväisyyteen, naapuriapuun, facebookin apureihin tai muuhun epäviralliseen kansalaisten hyväsydämisyyteen perustuva järjestelmä.

Kananmunat, porkkana, kaurahiutaleet yms kohtuudella, peruna kohtuudella, lanttu, ananassäilykkeet sun muut kuten pakastevihannekset tarjouksista, ruisleipä tai höttöleipäkin menee lisukkeena taas KOHTUUDELLA, jauhelihaakin saa edullisesti tarjouksista, kuivatut herneet tai vaikka valmiina hernerokkapurkit tarjouksista ja samalla voi löytää lihapitoisia kinkkusuikaleitakin -30% lapuilla useinkin, sipuli, jugurtit litran purkeissa tai yksittäin tarjouksista, tomaattimurska talvella tai ulkomaan tomaatit, kurkku, banaani, appelsiini, satsumat, oliivit.. Erilaisia juustoja saa halvalla myös ja monesti näitä on alelapuillakin hyllyllä.
Halpoja ruoka-aineita löytyy vaikka kuinka paljon!
Erilaisia salaatteja voi kasvatella ikkunalaudalla viitsiessään.. Vuodenaikojen ja tarjousten mukaan kun elää niin välillä voi syödä ns.paremminkin sitten ja osan viikosta aikuinen pärjää ilman sitä päivittäistä lämmintä ateriaa. Yhtenä päivänä viikosta ne ranskikset ja kalapuikotkin tms maistuu mulle. Silloin vetää vitamiinit purkista lisäksi. :)

Työttömänä olisi sitä aikaa useimmilla katsella tarjousten perään.. on kokemusta. Ja ne omat valinnat.. tottumiskysymyksiä. Ihan kaiken syötävän ei tarvitse edes olla niin superterveellistä! Itse tuhlaan maustamattomaan rahkaan. Maustan itse ja parilla purkilla on riittävästi protskua jo päivää kohti kun maidosta ym saa päälle protskua. Sitten voi vetää höttöleipää, erilaisia raastesalaatteja ja joinain päivinä kananmuna (+tonnari tarjouskista joskus) salaatissa jne... Esimerkkejä voisi listata hirveet litaniat mutta liian pitkää tekstiä tulisi. On nyttenkin.

Mutta moni haluaa helpolla eikä ole koskaan edes älynnyt miettiä miten tehdä ruokaa ja ostaa alunperinkään. Minkäs sille voi? Ja sitten ovat nämä laskuihin hukkujat, luottarit pidetään kunnossa ja sitten nähdään nälkää. Sekin on oma valinta ollut alunperin..
Tuo lihavoitu osuus kuulostaa nyt siltä, että sinusta ihminen on joku arjen sankari laittaessaan itse ruokaa ja että vaatii suurta älyä ja erikoista miettimistä, jotta keksii ostaa tarjouksista ja tehdä itse. Onko sinusta ruuan laittaminen kovinkin vaikeaa, kun miellät, että pääsee helpolla, kun ostaa valmista? Moni ruokahan on niin helppo laittaa itsekin. Tällainen kuulostaa nyt siltä, että tyypit, jotka itse selviävät arjestaan vain nippa nappa kuvittelevat nyt olevansa jotain koviakin sissejä, ja sitten päivitellään miten joku on ihan luuseri ostaessaan pinaattilettuja, "varmaan elämänhallinta hukassa".

Onko sinusta nuo mainitsemasi ja suosittelemasi purkkihernekeitot nyt sitä itse tekemistä tai einesten lämmitämistä? Tai no, pitäähän siihen tietysti laittaa vesi, ja sekin voi olla jonkun mielestä jännittävää...

Noiden halpojen ruoka-aineiden listaus ei varmaan ole kenellekään mitään uutta tietoa. Jokainen kaupassa asioiva varmaan tietää, että tomaattimurska on halvempaa kuin ne luomutomaatit lähitilalta.

• Tykkää
Reactions: honeybooboo
"mei"
[QUOTE="jep";30411852]Miten teillä voi olla tilanne ettei vanhemmille ole kunnulla ruokaa?[/QUOTE]

Mies syö työpaikalla hyvin jokatapauksessa.
Jos itse vähän säästelen, saa lapsille laadukkaampaa ruokaa. Missään tapauksessa nälässä ei minunkaan tarvitse olla! On vähintään järkevää pitää pakastimessa koko ajan jotain varalla.
Mutta näinhän se mene,että laadukkaat toppapuvut lapsille, ja itse kulkee vanhassa :D

Yhteistyössä