Oletteko pesseet sohvanpäällisiä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rgw
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rgw

Vieras
Sohvan päällisten pesu olisi ajankohtaista. Kurkkasin vetskarillisten suojien sisään, pesumerkki P löytyi sieltä. Pitäisi siis viedä pesulaan kemialliseen pesuun. Materiaali on jotain polyesteri-puuvillasekoitetta, arvelisin.

Onko kukaan uhmannut P-merkkiä ja pessyt itse? Onko tapahtunut katastrofeja? Olen pessyt esim. villaisen peiton itse, eikä se mennyt miksikään, lapussa "vain kemiallinen pesu" -teksti. Mutta tulee vähän isompi menoerä, jos pitää sohva uusia... :)

Juu, olen itsekin ollut aika "huolimaton" pyykinpesijä, pesen liian korkeissa lämpötiloissa yms., mutten ole vielä saanut tuhoa aikaan. :> Jos yhden tyynyn uhraisi ja pesisi sen 30 asteen hienopesulla, ei joutuisi uusimaan kuin yhden tyynyn, jos kävisi hupsis. Päällisten pesettäminen maksaisi jonkun satasen, ja ärsyttäisi lähteä raahaamaan niitä pesulaan.

Meillä on sohvan päällisissä myös vesipesukielto. Pesin ne kuitenkin viime kesänä sellaisella tekstiilipesurilla, joka siis truuttaa vettä ja imee sen myös pois :) Ja ei siis käynyt mitenkään hullusti.

Minä testasin yhtä kohvaan kuuluvaa irtotyynyä: pesin 30 asteen hienopesuohjelmalla ja tyynynpäällinen kutistui 10%. Eipä olisi mitään mahdollisuutta saada sohvan huppua enää sohvan päälle mahtumaan, jos se kutistuisi sen 20cm... Pesulassa maksoin satasen luokkaa pesetyksestä, mutta ei tullut kunnolla puhtaaksi, kun ei se kemiallinen pesu pinttymiä poista. Siksi olisin halunnut nyt vesipestä, mutta eipä pysty. Tahroja on pesty höyrypesurilla joskus.

Juttelin aiheesta huonekaluliikkeen myyjän kanssa kun sohvaa olimme ostamassa. Suurimmassa osassa sohvien tekstiileistä on kielletty vesipesulta, kuulemma vain varmuuden vuoksi. Myyjä sanoi että heille on oikeastaan annettu ohjeet olla kertomatta tätä asiakkaille..

Todennäköisesti siis perus kankaiset päälliset kestävät ihan hyvin konepesun. Pesee vaikka hienovaraisella ohjelmalla.

Meillä kangas (Jaguar) oli vesipestävä, mutta jostain syystä vesipesu oli kielletty. Todennäköisesti valmistaja pelkäsi sauman tai vetoketjun pettävän. Otin riskin ja pesin koneessa, eikä käynyt kuinkaan.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä