Oletteko muut irtisanoneet isomman lapsen päivähoitopaikan jo ennen vauvan syntymää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selvennyksenä nyt siis vielä, kun tuntuu osa vastauksista menevän ohi aiheen, että esikoinen on tarkoitus ottaa kotihoitoon kokonaan, kyse on vain siitä, millä ajankohdalla päivähoitopaikan irtisanoo. Itse olen ajatellut irtisanoa kun vauva on ehkä 2 vkoa vanha (että näen miten arki sujuu), ja ilmeisesti tämä ei ole tarpeeksi nopeasti...?

meillä 5v on enint 10vrk/kk hoidossa (ylensä 6-8 vrk/kk), jotta pääsee ens vuonna samaan eskariryhmään nykyisten pk-kavereiden kanssa, myös pk-johtaja ehdotti tätä vaihtoehtoa. Samalla pysyy kaverisuhteet yllä

Alkuperäinen kirjoittaja ds:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Itse en suostu irti sanomaan päiväkotipaikkoja vaikka työt loppuivatkin eli lapset jatkavat pvkodissa koko pv paikalla. Juuri oikea ratkaisu meidän perheelle.

nii ja just tän lakivääryyden vuoksi toiset jäävät ilman hoitopaikkoja

Ihan oman jaksamisen takia saavat paikat pitää, ei edes ehdotettu että lapset jäisivät kokonaan kotia. Katos perheitäkin on niin erilaisia ja eri tarpeita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Selvennyksenä nyt siis vielä, kun tuntuu osa vastauksista menevän ohi aiheen, että esikoinen on tarkoitus ottaa kotihoitoon kokonaan, kyse on vain siitä, millä ajankohdalla päivähoitopaikan irtisanoo. Itse olen ajatellut irtisanoa kun vauva on ehkä 2 vkoa vanha (että näen miten arki sujuu), ja ilmeisesti tämä ei ole tarpeeksi nopeasti...?

Mä tein niin, että ensin lapsi siirtyi pikku hiljaa osa-aikahoitoon. Itse olin saikulla raskauden puolivälistä ja joulukuun alusta siirtyi kotihoitoon, jolloin alkoi tutustua kerhoon. Vauva syntyi tammikuun alussa. Hoitopaikka irtisanottiin kuukautta ennen kuin jäi kotiin.

irtisanot kun parhaaksi näet, ei ole pakko irtisanoa ennen syntymää, itse sanoisin vasta lapsen saannin jälkeen, mutta siinä on sitten se 1kk irtisanomisaika, eli on lapsi sitten sen ajan hoidossa tai ei niin se täytyy maksaa

Itse en suostu irti sanomaan päiväkotipaikkoja vaikka työt loppuivatkin eli lapset jatkavat pvkodissa koko pv paikalla. Juuri oikea ratkaisu meidän perheelle.

Ihan oman jaksamisen takia saavat paikat pitää, ei edes ehdotettu että lapset jäisivät kokonaan kotia. Katos perheitäkin on niin erilaisia ja eri tarpeita.
jaa niin kenen jaksamisen,lasten vai?plaa plaa..toivon vaan niin että tulis lakimuutos asiaan kun on niiiiin väärin

No eihän niillä siellä päiväkodissa ongelmana ole koska lapsi jää kotiin, vaan että koska ilmoitat asiasta. He tarvitsevat tiedon jääkö lapsi kotiin vai ei ja se sinun pitää ilmoittaa heille. Voithan sinä pelata varman päälle ja ilmoittaa lapsen kotiin poisjäämispäiväksi kuukausi lasketun ajan jälkeen, jolloin lapsi on vähintään sen kaksi viikkoa vanha. Kun ei tietenkään he voi jäädä odottamaan, että ilmoitat, että huomisest alkaen lapsi ei enää tule. Ja onhan se sinun oma etusikin, kun hoitomaksutkin lakkaavat samoin tein ilman mitään irtisanomisaikoja. Näin vuodenvaihteessa ovat vielä normaalia kärkkäämpiä asian kanssa, kun yleensä seuraavan vuoden budjetin rahat jaetaan tammikuun viimeisen päivän lapsimäärän mukaan ja siksi on tärkeää tietää onko lapsesi hoidossa silloin vai ei.

Kukaan tarvitseva ei Suomessa jää ilman hoitopaikkaa. Laki takaa sen.

Alkuperäinen kirjoittaja bibi:

No eihän niillä siellä päiväkodissa ongelmana ole koska lapsi jää kotiin, vaan että koska ilmoitat asiasta. He tarvitsevat tiedon jääkö lapsi kotiin vai ei ja se sinun pitää ilmoittaa heille. Voithan sinä pelata varman päälle ja ilmoittaa lapsen kotiin poisjäämispäiväksi kuukausi lasketun ajan jälkeen, jolloin lapsi on vähintään sen kaksi viikkoa vanha. Kun ei tietenkään he voi jäädä odottamaan, että ilmoitat, että huomisest alkaen lapsi ei enää tule. Ja onhan se sinun oma etusikin, kun hoitomaksutkin lakkaavat samoin tein ilman mitään irtisanomisaikoja. Näin vuodenvaihteessa ovat vielä normaalia kärkkäämpiä asian kanssa, kun yleensä seuraavan vuoden budjetin rahat jaetaan tammikuun viimeisen päivän lapsimäärän mukaan ja siksi on tärkeää tietää onko lapsesi hoidossa silloin vai ei.

Sen he kyllä jo tietävät, mistä päivästä alkaen lapsi jää kotiin, mutta eivät sitä, mistä päivästä alkaen hoitosopimus ei enää ole voimassa. Pointtihan on nimenomaan pitää hoitopaikkaa aluksi siltä varalta, JOS tarvetta olisikin, joten millä tavalla se minua auttaa, jos laitan irtisanomisen jo etukäteen tiettyyn päivään? Vai meinaatko, että irtisanominen perutaan, jos haluankin niin? Eivätköhän he ala heti puuhaamaan uutta lasta lapseni paikalle.

Yhteistyössä