hmmmm
Niin, mun mielestä kummius on kunniatehtävä ja se tulee suorittaa kunnialla. Tökeröä kieltäytyä, tokeröä jättää hommat hoitamatta. Ja tökeröä myös vaatia kummilta liikoja, kummin ei tarvitse olla rahalaitos eikä ilmainen lapsenvahti. Pienet eleet ja muistamiset riittää, vaikka puhelinsoitto ja valmiskortti. Jokainen löytää sen pienen ajan elämästään, jos vaan tahtoo.Niin varmaan koki pojan kummit kun myöntyivät vaan eipä niitä oo kohta 7v kiinnostanu pätkääkään. Oisivat vaan sanoneet reilusti että ei. Ovat käyneet kaksikertaa synttäreillä,ei ainuttakaan korttia tai lahjaa tai puheluakaan lapselle muutoin. Noillekin juhlille pyydettiin, sieltä ei mitään elonmerkkiä. Tänävuonna en edes kysy,antaa olla jos ei kiinnosta. Onneksi toiset kummit ovat kiinnostuneita kummilapsensa elämästä ja mukana.
Jos joku kieltäytyy kun pyydän, niin se on sinänsä ihan ok, en vaan voisi pitää sellaista ihmistä kovin kummoisena kaverina tai sukulaisena jatkossa. Jos ei sen vertaa ole aikaa minulle (tietäen että kummiasia on vanhemmalle tärkeä) tai lapselleni niin eipä multakaan sitä aikaa sitten jatkossa löydy kaveruuden ylläpitoon. En koskaan kieltäytyisi jos kaveri tai sukulainen pyytäisi lapsensa kummiksi, ei kuulu omaan mentaliteettiin.
Se on sitten eri asia jos joku tuntematon facebook "kaveri" pyytää kummiksi, mutta mulla ei olekkaan tapana haalia facebookkiin ihmisiä joita en tunne ja tapaa oikeassa elämässä. Joten siinä mielessä melkoisen absurdi tilanne.