Oletko synnyttänyt sektiolla JA alateitse-vertaillaan kokemuksia!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ameliisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ameliisi

Vieras
Hei!!

Olen itse saanut kolme lasta: esikko alateitse(todella pitkä, raskas synnytys), toisen yritin akateitse mutta päädyttiin kiiteelliseen sektioon ja kolmannen suunnitellulla sektiolla synnytyspelon vuoksi.

Nyt odotan nelosta ja olen alkanut iettiä josko uskaltautuisin bielä alateitse... Toipuminen viimeisestä sektiosta oli hidasta ja kivuliasta. Lisäksi näille pienimmille tulee niin pieni ikäero, että molemmat ovat vaipoissa ja melko vauvoja, joten olisi mukava jos voisi vanhempaakin kantaa ja nostaa pian synnytyksen jälkeen.

Onko naisia, jotka ovat synnyttäneet molemmin tavoin? Haluaisin kuulla toipumisestanne ja synnytyksistä kokemuksina. Eritisesti kiinnostaa kokemukset, joissa on ensin ollut sektio tai useamoi ja sitten alatiesynnytys.

Herranjumala miten kauheasti kirjoitusvirheitä!!!! Nolottaa ,mutta pitkä päivä takana ja raskauspahoinvointikin viel voimia...

Toivottavasti silti ymmärsitte mitä yritin sanoa ja viitsitte vastata-KIITOS!!!!

Miten mulla on eri käsitys? Olisiko jollain faktaa asiasta?

Jos näin on, ettei voi enää alateitse, niin sittenpä ratkesi se ongelma-täytyy yrittää nähdö positiiviset puolet asioista!!!=)

Siskolleni on tehty ensin kaksi sectiota (pysähtyneiden synnytysten takia)mutta nuorimmat kaksi ovat syntyneet normaalisti alateitse, elikkä ainakin hänellä onnistui sectioden jälkeen alatie synnytykset!

Nykyään useampi sektio ei ole este alatiesynnytykselle, vaan jokainen raskaus katsotaan tapauskohtaisesti. Toisilla sektiohaavan arpeutuminen onnistuu paremmin kuin toisilla. Riippuu silti varmasti paljon synnytyssairaalasta, lääkäristä ja sairaalan hoitoperiaatteista.

"Alatiesynnytys aiemman keisarileikkauksen jälkeen
Keisarileikkauksella synnyttäneille naisille tehdään usein ns. synnytystapa-arvio seuraavan raskauden loppuaikana. Jos syy aiempaan leikkaukseen on liittynyt nimenomaan edelliseen raskauteen, ei estettä alatiesynnytykselle yleensä ole. Alatiesynnytys onnistuu noin kolmessa neljäsosassa tapauksista, joissa edellinen synnytys on hoidettu keisarileikkauksella. Kahden edeltävän keisarileikkauksen jälkeen ei alatiesynnytystä useinkaan suositella, koska kohdun seinämään keisarileikkauksista jäänyt arpi on heikompaa kudosta ja sillä on riski revetä."

Ensimmäinen syntyi hätäsektiolla, toinen kaksosraskaus päättyi suunniteltuun sektioon, koska alatiesynnytys olisi ollut vauvoille liian riskiä peliä (lääkärin mukaan).

Molempien sektioiden jälkeen minua on muistutettu siitä, että kahden sektion jälkeen ei ole mahdollista synnyttää enää alateitse. Että ainakin täälläpäin tilanne on ehdoton sen suhteen. Ensimmäisen jälkeen lääkäri sanoi myös, että kohtu kestää kolme sektiota. Mutta kaiketi niitä on useampiakin naisille tehty. (Minulle ei enää tehdä!)

Luin juuri että Oulun seudulla ja jossain päin pohjanmaata, joissa on vahvoja uskonnollisia ryhmittymiä ja näinollen suurperheet yleisiä, on tehty jopa 11 sektiota samalle henkilölle. Riippuu henkilön rakenteiden vahvuudesta.Tosi moni on kertonut saaneensa 4-6 sektiota. Itselläni tämä synnytys tulee olemaan viimeinen, tavasta riippumatta.

Tottakai uskallat alakautta, jos vain on mahdollista! Toipuu nopeammin ja paljon turvallisempaa äidille ja lapselle. Toisaalta, ei syytä huoleen jos sektioon päädyt, kyllä siitäkin toipuminen voi yhdellä kerralla olla hidasta ja sitten taas toisella kerralla helpompaa..

Tällä äidillä takana viisi sectiota ja sterilisaatiota ei tehty vielä viimeisessä leikkauksessa, sillä kohtu kestää vielä uuden raskauden... tiedä sitten vieläkö haluamme lapsia:)
Ensimmäisestä sectiosta 17v sitten muistan kipujen olleen kovat, mutta neljän muun section jälkeiset kivut eivät olleet suuret (tuskimpa olisinkaan viittä lasta tehnyt, mikäli kivut olisivat olleet kovat, tietäen "joutuvani" synnyttämään sectiolla).
Silloin 14 vuotta sitten, kun toisen lapseni synnytin, minulle ei annettu mahdollisuutta enään norm. synnytykseen yhden section jälkeen, johon päädyttiin esikoisen perätilan vuoksi, vaikka olisin itse halunnut.

Omat muistikuvani ensimmäisestä sektiosta toipumiseen olivat sellaiset, ettei ollut niin vaikeaa kuin viimeksi. Mulla oli tullut paljon arpikiinnikkeitä ja niitä jouduttiin leikkelemään ja polttamaan sektiossa, siitäkö lie hirveät kivut leikkauksen jälkeen. Kohtuni supistui myös erittäin hitaasti leikkausesn jälkeen ja sitä jouduttiin painelemaan parin minuutin välein kätilön toimesta kovakouraisesti. Lisäksi tuli vatsaonteloon vuotoa, jonka takia pistettiin poistodreeni ja sen kohta oli tosi pitkään kipeä.

Yhteistyössä