Oletko sinä tai tunnetko Suomessa jotain 200 kg ihmisiä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Katselin telkasta niitä amerikkalaisia tosi lihavia jotka pääsivät laihdutusleikkaukseen jne. Jalatkin oli tosi oudot, täynnä ulokkeita kun rasva ei mahtunut enää elimistöön.

Oletko sinä sellainen? Tai tunnetko Suomessa 200 kg painavia ihmisiä? Onko heitä?
Mihin painoon asti ihminen pystyy kävellä? Millä painolla jalat alkaa pettää?
Osa näistä ei pysty edes kääntymään sängyssään. Sukulaiset kääntävät ja pesevät heitä sängyssä. Mihin he ulostavat? Vaippoja ei ollut, he olivat ilman housuja peiton alla.
 
vierailija
Olen lihavimmillani ollut 180-190 kg. Olin vielä täysin toimintakykyinen, vaikka tietenkin huonokuntoinen. Mutta siis kävelyt ja portaiden nousut onnistuivat hyvin. Samoin kuin vessassa käyminen kun joku sitä kuitenkin kysyy. Seksikin onnistui silloin harvoin kun sitä oli mahdollisuus harrastaa.

Tietenkin paino on suhteellista pituuden kanssa ja itselläni painoindeksi oli "vain" 51 kun olen kuitenkin aika pitkä. 170 cm pitkälle sama suhdeluku tulisi jossain 145 kg:n kohdalla. Ja sitten kokonaan toinen juttu on lihasmassa. Game of Thronesista tuttu jätti Hafthor Björnsson painoi 200 kg ennen kuin lopetti voimamieshommat ja alkoi pudottaa painoaan.

Toimintakyky on tietenkin riippuvaista monista asioista. Jos on ollut ns. aina lihava ja tehnyt aina jotain, pystyy olemaan paremmin aktiivinen pidempään. Jos taas on jäänyt teini-iässä sänkyyn makaamaan kuten osa noissa ohjelmissa on, lihaskunto ja toimintakyky tietenkin rappeutuvat ja jo parikymppisenä on invataksin varassa. Tai jos kehittyy reumaa tai nivelrikko, niin luonnollisesti ei 200-kiloisena enää ole välttämättä kävelykunnossa kipujen takia. Ja sitten taas jos ei ole kipuja, ei kävelykään ole ongelma vaikka hiki virtaakin.
 
vierailija
En tunne ketään noin painavaa. Itse painan 125kg. Teen ihan normaalisti fyysisesti raskasta hoitotyötä, pystyn kävelemään normaalisti, pyöräilemään ja äsken tulin hiihtolenkiltä.

Eihän tämä toki terveellistä ole joten olen aloittanut painonpudotuksen jonka tavoitteena saada paino 65 kiloon.
 
vierailija
Olen lihavimmillani ollut 180-190 kg. Olin vielä täysin toimintakykyinen, vaikka tietenkin huonokuntoinen. Mutta siis kävelyt ja portaiden nousut onnistuivat hyvin. Samoin kuin vessassa käyminen kun joku sitä kuitenkin kysyy. Seksikin onnistui silloin harvoin kun sitä oli mahdollisuus harrastaa.

Tietenkin paino on suhteellista pituuden kanssa ja itselläni painoindeksi oli "vain" 51 kun olen kuitenkin aika pitkä. 170 cm pitkälle sama suhdeluku tulisi jossain 145 kg:n kohdalla. Ja sitten kokonaan toinen juttu on lihasmassa. Game of Thronesista tuttu jätti Hafthor Björnsson painoi 200 kg ennen kuin lopetti voimamieshommat ja alkoi pudottaa painoaan.

Toimintakyky on tietenkin riippuvaista monista asioista. Jos on ollut ns. aina lihava ja tehnyt aina jotain, pystyy olemaan paremmin aktiivinen pidempään. Jos taas on jäänyt teini-iässä sänkyyn makaamaan kuten osa noissa ohjelmissa on, lihaskunto ja toimintakyky tietenkin rappeutuvat ja jo parikymppisenä on invataksin varassa. Tai jos kehittyy reumaa tai nivelrikko, niin luonnollisesti ei 200-kiloisena enää ole välttämättä kävelykunnossa kipujen takia. Ja sitten taas jos ei ole kipuja, ei kävelykään ole ongelma vaikka hiki virtaakin.
Kiitos tästä oli todella paljon apua, sain paljon vastauksia kysymyksiini. Totta, pituus vaikuttaa että kuinka ne kilot jakautuvat ja sekin on todella tärkeää, että onko ollut aina liikkuvainen vai jääkö sinne sängyn pohjalle.
 
vierailija
En tunne ketään noin painavaa. Itse painan 125kg. Teen ihan normaalisti fyysisesti raskasta hoitotyötä, pystyn kävelemään normaalisti, pyöräilemään ja äsken tulin hiihtolenkiltä.

Eihän tämä toki terveellistä ole joten olen aloittanut painonpudotuksen jonka tavoitteena saada paino 65 kiloon.
Oletko sinä pitkä? Olet tosi liikkuvainen. Osaatko sanoa kuinka suuria annoksia ja millaista ruokaa olet syönyt viime vuodet että paino on noussut ylös?
Jotkut lihavat sanovat että unohtaa päivällä syödä ja sitten syö illalla enemmän kerralla. Mutta kuinka paljon he oikein syövät että tulevat sellaiseksi yli 100 kg painavaksi. No 100 kg ei ole vielä paljon mutta 200 kg on kyllä paljon. Paljonkohan kaloreita he nielevät vuorokaudessa?
 
vierailija
Ennen koronaa jouduin käytyämään julkisia kulkuneuvoja päivittäin. Usein samaan aikaan nousi bussiin nainen joka todellakin oli niin isokokoinen, että juuri ja juuri mahtui käytävälle, saatikka ovista sisään. Sisään astuessa otti tukea molemmin puolin ovea, että tuskaa kyllä teki hällä. Ilmeisesti kuitenkin liikuttava kun aina kyytiin nousi. Jos ei heti alkupäässä ollut tilaa, niin kyllä tiukille meni ettei jumittunu käytävälle. Hädin tuskin mahtui penkkiin.
 
vierailija
En ole. Olen hoitotyössä. BMI 56 on taitaa olla korkeimmasta päästä. Sekä toinen 175 kg. Molemmat naisia.
Ihan toimintakykyisiä ja liikkuvia, eikä pöällepäin voisi arvata painoa, hienosti valitut vaatteet.
 
vierailija
Oletko sinä pitkä? Olet tosi liikkuvainen. Osaatko sanoa kuinka suuria annoksia ja millaista ruokaa olet syönyt viime vuodet että paino on noussut ylös?
Jotkut lihavat sanovat että unohtaa päivällä syödä ja sitten syö illalla enemmän kerralla. Mutta kuinka paljon he oikein syövät että tulevat sellaiseksi yli 100 kg painavaksi. No 100 kg ei ole vielä paljon mutta 200 kg on kyllä paljon. Paljonkohan kaloreita he nielevät vuorokaudessa?
Mä olen 169cm pitkä. Liikkumista tulee töissä, mutta olen nyt tänä talvena alkanut liikkua vapaa-ajalla enemmän. Myöskin ruokavalio on mennyt uusiksi. Vuosia olin autoton joten oli kuljettava kävellen tai pyörällä enkä ymmärrä miksi ne ei olisi multa onnistunut.

Annoskoot, herkut ja siideri lihottanut. Annoskoot ja ruokien sisällöt uusiksi. Absolutista musta ei saa, mutta kohtuukäyttö ja herkkujakin voi syödä joskus. Ei se niin mene, että pitää syödä lopun elämää pelkkää salaattia tms.
 
vierailija
Mä luulen että niiden tosi lihavien reisien väliin ja peffan alle työnnetään pyyhe ja kun ne on tehnyt tarpeensa siihen, pyyhkeen reunoilla pyyhkäistään sieltä poimujen välistä mitä pystyy ja pyyhe pyykkikoneeseen. En muuten keksi miten sellaiset valtavat voi toimittaa vessa-asiat.

Olisi kyllä kiva kuulla anonyymisti joltain miten jäi sänkyyn. Siis joku päivä ei vain enää noussut sängyltä, pyysi jotakuta tuomaan ruoat ja juomat sängylle. Ja vaihtovaatteetz kännykän, laturin, kaukosäätimen... Ja jossain vaiheessa iskee vessahätä niin huutaako se sitten omaiselleen että nyt on pakko pissata, tuotko jonkun ämpärin tai pyyhkeen tai jotain. Eikä silti nouse ylös ja mene itse vessaan? Miten tuohon tilanteeseen joutuu. Olisi kiva tietää.
 
vierailija
Voi raukat. Meneekö heillä pidätyskykykin?

Ei mene, mutta kun ei pääse vessaan.
Siitä on vielä pitkä matka halvaantumiseen. Yleensä kaikki superlihavatkin, joita näissä ohjelmissa näkee, pystyvät kuitenkin kävelemään ne muutamat metrit, joita vessaan meneminen vaatii. Mutta jos nyt ajatellaan, että ei pysty, niin luulisi silti pystyvän pyörähtämään istumaan sängyn laidalle ja nousemaan seisomaan. Olen nähnyt sairaalassa sellaisen pottatuolin, jonka voi tuoda sängyn viereen ja istuttaa potilaan siihen. Ei tarvitse paskoa sänkyyn ja sitten siivota sitä, Ja vammaisille on jo aikoja sitten kehitetty nostimia ja erilaisia muita ratkaisuja, joilla elämänlaatua voidaan kohentaa.

Tosin 200 kg ei vielä ole lähelläkään sellaista rajaa, jossa ihminen olisi täysin sänkypotilaana. Tai no ehkä lyhyt nainen, mutta näissä jenkkisarjoissahan painoa on tyypillisesti 300-400 kg.
 

Yhteistyössä