oletko sinä pihi

itse en todellakaan ole. järkyttyisin, jos joku tarjois mulle jäätelön ja sitten vaatisi rahaa siirrettäväksi tilillee. pizan kyllä halua viedä kotiin, jos sitä jää. ja yleensä jää koska ne on niin isoja, ettei niitä jaksa syödä. mutta muita ruokia en ala kotiin kantamaan. jos joku tulee illanistujaisiin tyhjin käsin, niin tulkoon, hänellä on siihen varmaan omat syynsä, jotka ei kuulu minulle. jos tuotteen hinta menee yli 80 euron, niin sitä jo mietin että ostanko ja tarviinko sitä oikeesti. mutta heräteostoksiakin tulee tehtyä

Mä varmaan en ihmettelisi toisen käytöstä noissa tilanteissa, en varmaan itse toimisi samoin esim tuon jäätelön kanssa.
Pitsanlopun mukaanottaminen on ny järkevää siinäkin mielessä, että ruokaa menee muutenkin roskiin liikaa. Jos ruoan kuljettaminen vaikkapa, jos ollaan menossa ravintolasta jonnekin muualle, ei ole ongelma, niin pitäisin sitä jopa positiivisempana vaihtoehtona. Jos jättää oikeen paljon, eikä ota mukaan, niin olisiko se sitten nirsoilua.

Onko se pihistelyä, jos vaikka vertailee jauhelihan kilohintoja, mut ei kahvipaketin? Itse meinaan valitsen yleensä halvemman silloin, kun asialla ei ole niin paljon merkitystä (mulle), mutta joissain asioissa otan sen, mitä haluan, hintaa kyselemättä.

Pakko olla välillä pihi, kun pitää katsoa mihin ne rahat riittää.

Mutta jos ostan jollekin jäätelön, en siitä jälkikäteen rahoja kysele, jos ei jo ostaessa olla sovittu, että kumpikin maksaa omansa. Ruoan jämien mukaanottaminen on jossain paikassa ihan järkevää. Yhdestä paikasta tosin haetaan vain takeawayna kaksi annosta neljälle ja niiden syömisen jälkeen on ihan ähky olo. Tuossa paikassa on ruokaa odotellessa hauska seurata ensikertalaisia, jotka kauhistelevat annoksensa kokoa.

Pakko olla välillä pihi, kun pitää katsoa mihin ne rahat riittää.

Mutta jos ostan jollekin jäätelön, en siitä jälkikäteen rahoja kysele, jos ei jo ostaessa olla sovittu, että kumpikin maksaa omansa. Ruoan jämien mukaanottaminen on jossain paikassa ihan järkevää. Yhdestä paikasta tosin haetaan vain takeawayna kaksi annosta neljälle ja niiden syömisen jälkeen on ihan ähky olo. Tuossa paikassa on ruokaa odotellessa hauska seurata ensikertalaisia, jotka kauhistelevat annoksensa kokoa.
Mutta onko se piheyttä, jos täytyy ola säästäväinen? Ihmettelen vain lämpimikseni.

mun mielestä se ei ole pihiyttä että on säästäväinen, se on järkevää käytöstä
Monessa mielessä varmasti. Huomasin, että kirjoitin "täytyy". Se on varmasti väärä sana. voi ihan vain ollakin säästäväinen, ilman sen suurempaa syytä.
Voiko sanoa, että piheys on sitten ylisäästäväisyyttä.. En tiedä. Ehkä ei. Minusta piheyttä voi käyttää sekä positiivisessa, että negatiivisessa lauseessa.

Monessa mielessä varmasti. Huomasin, että kirjoitin "täytyy". Se on varmasti väärä sana. voi ihan vain ollakin säästäväinen, ilman sen suurempaa syytä.
Voiko sanoa, että piheys on sitten ylisäästäväisyyttä.. En tiedä. Ehkä ei. Minusta piheyttä voi käyttää sekä positiivisessa, että negatiivisessa lauseessa.
no en ehkä sanos, että täytyy on vääräkään sana. itsekin ehkä aattelen, että minun täytyy olla

no en ehkä sanos, että täytyy on vääräkään sana. itsekin ehkä aattelen, että minun täytyy olla
Mun ei ehkä täytyis, mut jos tuhlailisin, niin sitten jonkin ajan päästä täytyis.
Mut elämäntyylistähän se on aina kiinni. Vois sitä muuttaa mettään kasvattaan porkkanoita, jos ei jaksa maksaa vuokraa ja marketteihin. Mut silloin sitä olis vaan eri tavalla säästäväinen, kun yrittäis syödä sitä porkkanaa koko talven yli.

Mutta onko se piheyttä, jos täytyy ola säästäväinen? Ihmettelen vain lämpimikseni.
Jos täytyy olla säästäväinen, niin täytyy usein olla pihikin. Piheyttä on monenlaista, itse katson olevani aika terveellä tavalla pihi, katson paljon hinta-laatusuhdetta ostaessani jotain, mutta rahat pitää saada riittämään.

Puolisoni suvussa on varmaan joku piheys-geeni, mikä tekee ihmisestä sairaaloisen pihin. Puolisollani ei sitä ole, mutta yksi lapsistamme on selkeästi saanut sen, tosin voi liittyä jotenkin aspergeriinkiin, hänellä on niitä piirteitä. On ihan uskomatonta, miten joku voi vertailla senttien säästöä jossain ostoksessa, vaikka olisi järkevämpi hankkia se muutaman sentin kalliimpi juttu. Puolison sukulaiset ovat eläneet sodan ja sen pula-ajan, mutta se säästäminen kaikessa oli aivan sairasta, vaikka rahasta ei ollut pulaa.

Jos täytyy olla säästäväinen, niin täytyy usein olla pihikin. Piheyttä on monenlaista, itse katson olevani aika terveellä tavalla pihi, katson paljon hinta-laatusuhdetta ostaessani jotain, mutta rahat pitää saada riittämään.

Puolisoni suvussa on varmaan joku piheys-geeni, mikä tekee ihmisestä sairaaloisen pihin. Puolisollani ei sitä ole, mutta yksi lapsistamme on selkeästi saanut sen, tosin voi liittyä jotenkin aspergeriinkiin, hänellä on niitä piirteitä. On ihan uskomatonta, miten joku voi vertailla senttien säästöä jossain ostoksessa, vaikka olisi järkevämpi hankkia se muutaman sentin kalliimpi juttu. Puolison sukulaiset ovat eläneet sodan ja sen pula-ajan, mutta se säästäminen kaikessa oli aivan sairasta, vaikka rahasta ei ollut pulaa.
Ni. Jos et olisi pihi, että rahat riittäis, niin sitten kuluttaisit yli ja se ny olis varmaan pahempi, kuin piheys.
Roope Ankka on pihi. Mut jos se ei olis pihi, niin sillä ei olis rahavuorta.

Joo, toi kuvailemasi on kyl ylipiheyttä. Sama mielestäni, jos pihistelee terveydellä tai toisen kustannuksella, kuten omien lapsien kustannuksella.

Yhteistyössä