Oletko ottanut lapselle 5-luokalla uuden kielen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuohan on ilmeisesti valinnainen niin kiinnostaisi tietää miten yleisesti sitä otetaan ja minkä kielen olette ottaneet? Oma lapsi vasta ekalla ja tehtiin valinta toiselta luokalta alkavaksi kieleksi (englanti) ja huomasin, että nykyään vitosellakin voi valita jonkun kielen. Kai tuo uusi kieli ei tuo liikaa kouluhaasteita?
Mietittiin itse, että venäjä voisi olla mahdollinen 5:lla aloitettava kieli(asutaan etelä-Suomessa).

Meidän tyttö luki ala-asteella englantia , ruotsia & venäjää , yläasteella tuli saksa.

Kaikki olivat päättötodistuksessa 9. Joten hyvin avautuivat ovet jatko-opiskeluihin ...

Meillä aloitettu englanti kolmosella, saksa nelosella ja venäjä sitten yläkoulussa. Ei nuo kielet meillä ainakaan ole liian raskailta tuntuneet, riippuu paljon lapsesta ja kodin asenteesta. Meillä saksan ryhmä siis esim ma 8-10 ja silloinhan ei-saksalaiset tulee vasta kympiksi, mutta olisinko kerran kuullut, että inhottavaa lähteä aamuun, kun muilla alkaa vasta kympiltä.

[QUOTE="hmm";27905100]Meillä aloitettu englanti kolmosella, saksa nelosella ja venäjä sitten yläkoulussa. Ei nuo kielet meillä ainakaan ole liian raskailta tuntuneet, riippuu paljon lapsesta ja kodin asenteesta. Meillä saksan ryhmä siis esim ma 8-10 ja silloinhan ei-saksalaiset tulee vasta kympiksi, mutta olisinko kerran kuullut, että inhottavaa lähteä aamuun, kun muilla alkaa vasta kympiltä.[/QUOTE]

Lisäys: ruotsi tietty omalla paikallaan aloitettu kasilla.

Poika otti viidennellä saksan. Ala-aste meni ok, mutta yläasteella on kyllä väännetty siitä kättä, olis halunnut jättää sen seiskalta pois. Kokee vissiin hankalaksi kulkea saksantunneilla eri koulussa. Hyvin on kuitenkin itse kielessä pärjännyt, siitä ei ole kyse.

Lasteni koulussa ei ole ollut mahdollisuutta uuden kielen aloittamiseen 5 luokalla.
Täällä alkoi ensimmäinen vieras kieli A1 kieli kolmannella ( joka lähikoulussa on englanti, muun valitseminen tietäisi koulun vaihtoa ) ja nelosella voi valita vapaaehtoisena A 2 kielenä ruotsin tai saksan.

Kaksi lasta ovat olleet tuon valinnan edessä, toinen valitsi ruotsin, toinen ei valinnut lisäkieltä. Opettajien kanssa käydyn keskustelujen pohjalta tekivät valintansa.

Tässä lienee eroja paikkakunnan ja asuinpaikan(asuuko maalla vai kaupungissa) mukaan? Yllätyin itse tuosta valittavien kielten määrästä ja, että jo vitosella saa valita uuden kielen.
Toivottavasti sitä innostusta riittää jatkossakin ja täytyy tukea tuota kielten opiskelua.

[QUOTE="aloittaja";27905135]Tässä lienee eroja paikkakunnan ja asuinpaikan(asuuko maalla vai kaupungissa) mukaan? Yllätyin itse tuosta valittavien kielten määrästä ja, että jo vitosella saa valita uuden kielen.
Toivottavasti sitä innostusta riittää jatkossakin ja täytyy tukea tuota kielten opiskelua.[/QUOTE]

siis alkaako siellä kielten opisekelu jo kakkosella, saanko kysyä, onko lapsesi suomen- vai ruotsinkielisessä koulussa?

Mä olen itse ottanut kolmannella ruotsin, viidennellä englannin ja yläasteella vielä ranskan. Aikuisena olen lisäksi lukenut espanjaa. Mä olen aina tykännyt vieraista kielistä ja tyytyväinen siihen, että olen aloittanut jo aikaisin nuo kielet, siitä on ollut paljon hyötä näin aikuisena. Vielä tekisi mieli venäjää alkaa opiskelemaan :)

Jos lapsi pärjää kielten opiskelussa, kai se silloin kannattaa, jos intoa on. Itse en aikoinani valinnut ylimääräistä kieltä, ja olen siihen ihan tyytyväinen. En osaa juuri edes englantia, olisi ollut hirveästi vain työtä ja vaivaa väkisin opetella. Kyllä meilläkin moni viimeistään yläasteella lopetti, tai jätti käymättä tunneille, kun lopettaahan sitä ei kai saanut. Voihan olla, että kieltenopetus on kehittynyt omasta ala-asteiästä, mutta kyllä mulle oli tosi suuri järkytys jo se, että yläasteella ensimmäisella englannintunnilla oli testi, jossa olisi pitänyt osata paljon kaikkea kielioppiasiaa ym, eikä mulla ollut sellaisista juuri mitään hajua, kun ei niihin kiinnitetty mitään huomiota ensimmäisinä opiskeluvuosina. Tai näin ainakin tuntuu. Lukiossa luin jokusen kurssin ranskaa, se oli silloin vapaaehtoisesti ihan jees vähän aikaa.

Omilla lapsilla tuo on vasta edessä, mutta itse aloitin kolmannella enkun, viidennellä ranskan, seiskalla ruotsin ja lukioiässä sitten haalin italiaa ja latinaa vielä ohelle. Nyt aikuisena espanja ja saame houkuttaa mukavasti.

Mielestäni on tärkeintä että lapsi saa valita mieleisensä kielen mitä opiskella, mutta nuorena kun sen kieltenopiskelun oppii niin aikuisenakin se sitten sujuu ja on mielenkiintoa uutta kohtaan :)

[QUOTE="aloittaja";27905215]Lapsi on suomenkielisessä koulussa eli on ihan normaali suomenkielinen koulu. Ei asuta pääkaupunkiseudulla vaan tässä ihan lähellä Nurmijärven alueella.[/QUOTE]

Ok. Kiitos vastauksesta, ilmeisesti eroja sitten kunnittain on. Täällä tosiaan toinen kielivalinta tulee eteen nelosella ja ensimmäinen kieli alkaa kolmosella.
Meillä yksi lapsista valitsi nelosella ruotsin, toinen ei.

Omilla lapsilla tuo on vasta edessä, mutta itse aloitin kolmannella enkun, viidennellä ranskan, seiskalla ruotsin ja lukioiässä sitten haalin italiaa ja latinaa vielä ohelle. Nyt aikuisena espanja ja saame houkuttaa mukavasti.

Mielestäni on tärkeintä että lapsi saa valita mieleisensä kielen mitä opiskella, mutta nuorena kun sen kieltenopiskelun oppii niin aikuisenakin se sitten sujuu ja on mielenkiintoa uutta kohtaan :)

Niin minunkin mielestäni saa valita kielen jota haluaa opiskella, mutta haluan antaa myös vaihtoehtoja siihen valintatilanteeseen miksi haluaa kyseisen kielen jonka haluaa. Voi valinta olla ranskakin tai mikä muu vaan. Venäjä omana ehdotuksenani tuntuu vain parhaimmalta, mutta saa itse päättää kielen kunhan se aika tulee.

Riippuu niin lapsesta! Me ei haluttu ottaa lapsille lisäkieliä, kun tulee tunteja viikkoon lisää. Toki tuon ikäinen jaksaa jo aika hyvin, mutta seiskalla tulee niin paljon uusia aineita, että alakoulussa vaan ne pakolliset uudet. Ruotsi ja englanti on lapsilla sujunut hyvin ja todistuksessa ovat olleet 9. Että sen puoleen olis voinut ottaa lisäkieliä. Nyt on pohdinnassa, että ottaako kasille valinnaiseksi kieli vai ei. Toisaalta hyvä juttu, mutta sitä täytyy sitten jaksaa ihan oikeesti lukea ja tehdä, eikä voi sitten kesken kaiken lopettaa.

Kunnissa on vielä tällä hetkellä suuria eroja: osassa tarjotaan valinnaista kieltä nelosluokalta, osassa vitosluokalta, mutta suuressa osassa ei ollenkaan. Kunnissa, joissa on rahaa tarjota valinnaiskieliä jo alakoulussa, on taas suuria eroja minimioppilasmäärän suhteen. Osassa taas on niin paljon rahaa, että englantia saa opiskella jo kakkosella.

Vuonna 2016 voimaan astuu uusi opetussuunnitelma, jossa näillä näkymin asetetaan jokaiselle kunnalle pakko tarjota tuo valinnainen kieli alakoulussa, MUTTA silloin ruotsin opiskelu alkaa kuudennella luokalla.

Aloittaja: lapsesi on siis nyt ekalla ja vuonna 2016 viidennellä luokalla. Mikäli ensimmäisessä vieraassa kielessä pärjää hienosti, niin miksi ei halutessaan ottaisi sitä valinnaista kieltä, mutta melko raskaaksi alakoulun kieliohjelma alkaa käydä uuden opetussuunnitelman myötä tuon ruotsin aikaistamisen takia... :( Oma lapseni on samassa tilanteessa vuonna 2016 ja epäilen, etten halua lapselleni niin suurta kielten määrää alakouluun...

Kieltenopettajat ympäri Suomen ovat tästä hallituksen päätöksestä erittäin tyrmistyneitä, mutta enäähän asialle ei oikein voin mitään.

Mä olen itse aloittanut kolmannella ruotsin A1-kielenä ja viidennellä enkun A2-kielenä, sitten yläasteella muistaakseni seiskalla saksa. Olen lukenut yläasteen ja lukion (sekä kirjoittanut) kaksi A-kieltä, ruotsin ja enkun ja lukenut lisäksi lukiossa pari kertaavaa saksan kurssia.

Jos omat lapset haluavat, saavat ottaa useamman kielen jo ala-asteella, jos taas eivät, ei varmasti pakoteta. En valitsisi lapsen puolesta yhtään mitään, pakottaminen on todella huono juttu, samoin kieltäminen ja sitä kautta lapsen vähättely.

Juu, muksu halus aloittaa nelosella tai vitosella(en muista kumpi) vapaaehtoisen kielen. Valinnanvaraa ei ollut, koska osa näistä kielistä(ainakin ranska ja saksa) oli toisessa koulussa kahden kilsan päässä, ja sinne olisi pitänyt suoriutua omalla kyydillä lyhyessä ajassa. No, lapsi otti sitten tämän paljon parjatun ruotsin... Inhoaa muuten sitä kieltä yli kaiken, ja katunut varmaan ekasta opiskelusta tunnista alkaen :) Mutta onneksi kuitenkin saa hyviä numeroita siitä.

Meillä oli valittavissa neljännellä. Kumpikaan ei ottanut. On se kyllä aika rankkaa, että pitää sitoutua sitten lisätunteihin koko perusasteen loppuun, joten en viitsinyt painostaa, vaikka toisella voisi siihen rahkeet riittääkin.

Yhteistyössä