Oletko koulukiusattu tai onko lapsesi koulukiusattu, tiedätkö onko oma pilttisi kiusaaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erään kiusatun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erään kiusatun äiti

Vieras
Pisti hyvin surulliseksi mielen kun luki tämän äidin blogia :( (linkki alla)

Myös oma lapseni on kärsinyt "kiva" koulussa koulukiusaamisessa.
Lapsi ilmoitti opettajalle ja opettajan mielipide että minun lapseni kaipaa liian herkästi! :O
Kun ilmoitin vuoden lopussa että nyt saa luvan riittää (kyse oli ekaluokkalaisesta)
ja ilmoitin että teillähän oikein kiva koulu kun kivaa on vaan kiusaajalla jotta pitääkö minunkin opettaa lapseni kiusaajaksi jotta hänelläkin olisi kivaa,
tämän kommentin jälkeen alkoi tapahtumaan :)
No onneksi, että ei mennyt niin pitkälle kuten tuossa blogin äidin lapsen kohdin :(

Kevätjuhlissa lähinnä huvitti kuinka nämä 3 kiusaaja lasta
tai oikeammin heidän vanhempaansa
oli lapsensa juhlissa myös ja,
minut nähtyään ei vastatervehdystä (kuten on yleensä tullut, ovat tulleet jopa juttelemaan)
ja mennään niin nokka pystyssä toiselle puolen salia istumaan.
Pois lähtiessämme olimme samaan aikaan naulakoilla ottamassa takkejamme ja,
niin nopeaa poistumista näiltä kyseisiltä vanhemmilta en ennen ollutkaan nähnyt :D

Hmm.. mietityttämään vaan pistää jos vanhemmilla tämä asenne että nokka pystyssä mennään ja
asioita ei ennen sitä haluttu uskoa kun valitin,
kunnes meni "kiva" työryhmän eteen koko juttu ;)
niin mistähän on lapsukaisetkin saaneet asenteet kiusaamiseen ;)
Olisikohan nyt oikeasti aika miettiä jos kiinnostuisitte niistä pilteistänne kysyisitte kuinka heillä menee,
hankkikaa apua ja puhukaa oli sitten kyseessä koulukiusattu tai jopa se surullisempi eli lapsesi on kiusaaja.

Koulukiusaaminen; kun koulukaan ei auta | Lilla Tirlittan

Täytyy myöntää, että pari vuotta sitten lapseni ja muutama muu kiusasi. Onneksi kiusattu oli menny kertomaan opettajalle ja opettaja oli ottanut asian tosissaan. Koulussa puututtiin asiaan, vanhemmat jutteli opettajan kanssa sekä koulukuraattorin. Kiusaaminen loppui siihen ja toivon, ettei koskaan tekisi mitään noin typerää uudestaan.

Kiva asenne sulla kiusaajien vanhempia kohtaan. Kannattais miettiä onko heillä helppoa, kun saa tietää että lapsi kiusaa. Ei se lapsi sitä kiusaamista välttämättä lopeta vaikka siitä kotona juteltaisiin. Heillä voi olla hyvinkin paha olla kerta lapsella selvästikään ei ole kaikki ihan kohdilaan jos toisia pitää kiusata.
Vähän myötätuntoa siihenkin suuntaan.

Täytyy myöntää, että pari vuotta sitten lapseni ja muutama muu kiusasi. Onneksi kiusattu oli menny kertomaan opettajalle ja opettaja oli ottanut asian tosissaan. Koulussa puututtiin asiaan, vanhemmat jutteli opettajan kanssa sekä koulukuraattorin. Kiusaaminen loppui siihen ja toivon, ettei koskaan tekisi mitään noin typerää uudestaan.

:) on todella hienoa että uskallat myöntää asian ja vielä hienompaa on se että te vanhempina olette välittäneet lapsestanne <3

Kiva asenne sulla kiusaajien vanhempia kohtaan. Kannattais miettiä onko heillä helppoa, kun saa tietää että lapsi kiusaa. Ei se lapsi sitä kiusaamista välttämättä lopeta vaikka siitä kotona juteltaisiin. Heillä voi olla hyvinkin paha olla kerta lapsella selvästikään ei ole kaikki ihan kohdilaan jos toisia pitää kiusata.
Vähän myötätuntoa siihenkin suuntaan.

Jos lapselle asettaa rajat ja antaa rakkautta niin kyllä lopettaa ;)
Minut on kasvatettu kai jokseenkin kierosti sitten kun on opetettu että kohtele toisia niinkuin toivot muiden sinua kohtelevan ;)
Jos lapsi kiusaa koulussa on hänellä luultavasti syystä tai toisesta paha olla ja oloa pahentaa sellaiset vanhemmat ketkä päähän paijaa lastaan ja sanovat että jatka samaan malliin.
Toinen ääripää on nämä omien lasten pahoinpitelijät jotka kuvittelee tukkapöllyllä ja risulla asian korjaantuvan :(
Kantakaa vastuu niistä lapsistanne,
näissä lapsissa meillä pitäsi olla se tulevaisuus mutta mitä se tulevaisuus on jos me emme heitä ohjaa oikeille raiteille.

Minua kiusattiin 80 luvulla, koska muutin 5. luokalla maalta kaupunkiin. Olin tyhmän sosiaalinen ja uskoin kaikista hyvää, kunnes huomasin, ettei ihmiset ole hyviä toisilleen. Opettajat kai näki mutta ei puuttuneet. Äiti kuunteli vaan ei jaksanut omassa erotuskassaan auttaa. Enemmän oli ilkeilyä, pilkkaamista, ulkopuolelle jättämistä, kelpaamattomaksi ja "vaaralliseksi" osoittamista (mm musta muka levisi muihin bakteereja, joten mun vieressä ei voi olla), mutta osin myös läpsimistä, tönimistä jne.
Yläasteella olin sitten muiden kiusattujen kaveri. Olen silloin sen verran vahva, etten välittänyt. Silti vihasin sitä että jos pidin esitelmää, opettaja ei saanut muita lopettamaa mm taulusienellä heittelyä. Kyllähän he sen näki.
Jos lapseni olisivat kiusanneet muita, olisivat he todella joutuneet siitä tilille ja he tiesivät sen. Asia olisi selvitelty perinpohjin. Mutta kyllä minua olisi nolottanut vaikka kevätjuhlassa. En olisi ylpeänä mennyt nokkapystyssä vaan koska minua olisi todella hävettänyt.. Mietitkö sinä ap sitä vaihtoehtoa, että kiusaajien vanhempia hävettää?

Olen koulukiusattu, ja toisella lapsellani on selvästi vähän samantyyppisiä ongelmia omien kaveriensa kanssa... on herkästi se joka jätetään porukan ulkopuolelle, ja reagoi just niin että saa varmasti lisää kiusausta osakseen. Ennen kouluikää tätä oli naapurin lasten kanssa, ja mä kyllä puutuin joka kerta. Ei tee tiukkaakaan puhutella toisten kullannuppuja. Aloitti koulun nyt syksyllä, saa nähdä miten homma lähtee etenemään. Tänään kertoi että jotain luokkakaveria on kiusannut joku isompi oppilas, ja siihen oli puututtu koulun puolesta heti.

Ihmisiä, jotka ovat samaan aikaan joillain tavoin ärsyttäviä *) (esimerkiksi heikkojen sosiaalisten taitojensa takia) sekä herkkiä ottamaan itseensä, on aina kiusattu ja tullaan aina kiusaamaankin.

*) ärsyttävällä en tässä tarkoita rasittavaa, vaan reaktiota aiheuttavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30215488:
Ihmisiä, jotka ovat samaan aikaan joillain tavoin ärsyttäviä *) (esimerkiksi heikkojen sosiaalisten taitojensa takia) sekä herkkiä ottamaan itseensä, on aina kiusattu ja tullaan aina kiusaamaankin.

Hieno asenne. Ja jos joku heistä sattuu esimerkiksi päätymään tämän seurauksena itsemurhaan ja hullujenhuoneelle, niin mitäs ovat sellaisia, oma vika?

En olisi ylpeänä mennyt nokkapystyssä vaan koska minua olisi todella hävettänyt.. Mietitkö sinä ap sitä vaihtoehtoa, että kiusaajien vanhempia hävettää?

Jos hävettää niin eikö sitä silloin suuremmissa määrin osaa olla itse kohtelias ja aikuinen :O
Kuten kerroin kiusaaminen loppui silloin kun vasta itse asiaan puutuin, tosi surullista että kaikkialla ei kiusaamista saada loppumaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30215488:

Tämä on totta. Ihminen on laumaeläin ja kaikkea laumasta poikkeavaa on aina hyljeksitty. Kiusaaja ja kiusattu hakee vain omaa paikkaansa laumassa.

En ole koskaan ollut kiusaaja, enkä kiusattu, vaan ennemminkin sitä harmaata massaa, josta ei koskaan puhuta. Lapseni asettuu samoihin piireihin, hyvä kaveri löytyy, muttei enempää seuraa luokan "suosikkioppilaista".
Onko se kiusaamista, jos ei lapsi leiki kaikkien kanssa? Mielestäni ei. Jokainen voi valita ystävänsä, kunhan käyttäytyy hyvin muita kohtaan.

[QUOTE="Jenis";30215521]Hieno asenne. Ja jos joku heistä sattuu esimerkiksi päätymään tämän seurauksena itsemurhaan ja hullujenhuoneelle, niin mitäs ovat sellaisia, oma vika?[/QUOTE]

Miksi kiusaamista sitten sinun mielestäsi esiintyy?

Kaikkiahan on joskus kiusattu, tämä on tosiasia. Jotkut jäävät kiusaamiskierteeseen, vaikka vaihtaisivat koulua tai työpaikkaakin. Miksi?

Tämä on totta. Ihminen on laumaeläin ja kaikkea laumasta poikkeavaa on aina hyljeksitty. Kiusaaja ja kiusattu hakee vain omaa paikkaansa laumassa.

Tällaista tapahtuu jos muu ryhmä hyväsyy kiusaamisen On esimerkiksi työpaikkoja joissa ryhmädynamiikka toimi siten ettei kiusaamista katsota sormien läpi. Ja sitten on työpaikkoja joissa yksi tai kaksi persoonallisuushäiriöistä voi kiusata koko porukkaa. Yleensä esimies on se joka viimekädessä voi tähän ryhmädynamiikkaan vaikuttaa. Ja koulussa opettaja. Kiusaaminen ei ole luonnonlaki. Se on valinta. Paitsi tietenkin jos on jollain tavalla häiriintynyt tai mielisairas ettei voi itseään kontrolloida.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30215563:
Miksi kiusaamista sitten sinun mielestäsi esiintyy?

Kaikkiahan on joskus kiusattu, tämä on tosiasia. Jotkut jäävät kiusaamiskierteeseen, vaikka vaihtaisivat koulua tai työpaikkaakin. Miksi?

Kiusaaminen on valtapeliä, ja ihminen osaa hyvin nopeasti katsoa kuka on ketjun heikoin lenkki. Kiusattu muuttuu aremmaksi, syrjäänvetäytyvämmäksi, reagoi muulla tavalla -> on seuraavassa paikassa entistä helpompi kohde. Tarkoittaako se sitä, että tällainen valtapeli pitää hyväksyä?

Evoluutio kehittyy, vie lajia eteenpäin. Turhaa takertua menneisyyteen, kun vielä puussa asuttiin eikä ollut tulta keksitty.

[QUOTE="Jenis";30215578]Kiusaaminen on valtapeliä, ja ihminen osaa hyvin nopeasti katsoa kuka on ketjun heikoin lenkki. Kiusattu muuttuu aremmaksi, syrjäänvetäytyvämmäksi, reagoi muulla tavalla -> on seuraavassa paikassa entistä helpompi kohde. Tarkoittaako se sitä, että tällainen valtapeli pitää hyväksyä?

Evoluutio kehittyy, vie lajia eteenpäin. Turhaa takertua menneisyyteen, kun vielä puussa asuttiin eikä ollut tulta keksitty.[/QUOTE]

Ihminen vertaa itseään luonnostaan muihin ja asettaa itsensä jollekin tasolle. Ihmisarvohan on jokaisella tasan sama, siihenhän tätä ei pidä sekoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30215596:
Ihminen vertaa itseään luonnostaan muihin ja asettaa itsensä jollekin tasolle. Ihmisarvohan on jokaisella tasan sama, siihenhän tätä ei pidä sekoittaa.

Mitä siihen ihmisarvoon sun mielestä kuuluu? Fyysinen koskemattomuus? Oikeus elää ilman henkistä väkivaltaa? Oikeus olla sellainen kuin on, tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on? Vai joku länsimainen kastijärjestelmä, jossa pahnanpohjimmaisen nyt vaan tulee ottaa sitä kengänkuvaa persauksiin päivästä toiseen?

Itsensä muihin vertaamisella ei ole mitään tekemistä kiusauksen kanssa sinänsä. Ei se ole kiusaamista, jos naapurin rouva on itsenikin mielestä paremman näköinen kuin minä.

Itse olen pahasti koulukiusattu kokemuksella että kaikki tietää muttei kukaan auta. Omaani ei ole ainakaan vielä koulussa kiusattu enkä ole saanu kuvaa että kiusaisi ketään. Tottakai tartumme asiaan jos hän kiusaa tai joku kiusaa poikaa. Emme hyväksy kiusaamista yhtään. Koulu on myös kiva-koulu ja kovasti mainostaa olevansa ehdottoman vastainen ja opettavansa oppilaat jo alusta olemaan toistensa kanssa ja tulemaan toimeen. Saas nähä nyt sitte. Toistaiseksi lapsi on viihtynyt luokassa ja koulussa.

[QUOTE="Jenis";30215608]Mitä siihen ihmisarvoon sun mielestä kuuluu? Fyysinen koskemattomuus? Oikeus elää ilman henkistä väkivaltaa? Oikeus olla sellainen kuin on, tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on? Vai joku länsimainen kastijärjestelmä, jossa pahnanpohjimmaisen nyt vaan tulee ottaa sitä kengänkuvaa persauksiin päivästä toiseen?

Itsensä muihin vertaamisella ei ole mitään tekemistä kiusauksen kanssa sinänsä. Ei se ole kiusaamista, jos naapurin rouva on itsenikin mielestä paremman näköinen kuin minä.[/QUOTE]

Minun mielestäni ketään ei saa kiusata.

Tuo onkin mielenkiintoinen näkökulma; missä menee kiusaamisen raja. Kiusaako henkilö, jos tekee saman teon, mutta toinen henkilö ei pidä sitä kiusaamisena ja toinen pitää? Että jos naapurin rouva pitää sinua ja minua rumina, mutta sinä et ole siitä moksiskaan ja minä otan itseeni?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30215677:

Tuo onkin mielenkiintoinen näkökulma; missä menee kiusaamisen raja. Kiusaako henkilö, jos tekee saman teon, mutta toinen henkilö ei pidä sitä kiusaamisena ja toinen pitää? Että jos naapurin rouva pitää sinua ja minua rumina, mutta sinä et ole siitä moksiskaan ja minä otan itseeni?

No jos se naapurin rouva ilkkuu ja mullistelee sulle joka kerta kun kävelet ohi, nappaa sun käsilaukun, heittää sen ojaan, haukkuu sua rumaksi ja tyhmäksi ja nauraa päälle - se on kiusaamista. Jos se sen sijaan vain ajattelee päässään että onpa toikin ruma, niin ei varsinaisesti, vaikka asenne päällepäin näkyisikin. Porukasta ulosjättäminen on klassinen kiusaamisen muoto, eli jos sut ja mut jätetään aina ulos pihatalkoista/illanvietoista ja mua se sieppaa ja sua ei, niin kyllä se silti kiusaamisen tuntomerkit täyttää. Jokaisen oma reaktio on sitten asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30215677:

kiusaamisen raja menee siinä että se on toistuvaa ja samaan henkilöön kohdistuvaa, fyysistä tai henkistä pahoinpitelyä. eli se kiusaajan toiminta määrittelee kiusaamisen, ei kiusatun reaktio. vaikkakin sillälailla uhria olisi helppo syyllistää jos kiusaaminen määriteltäisiin sen kiusatun reaktion kautta.

Yhteistyössä