Oletko joutunut sairasloman takia pomon puhutteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23322602]Moni ei myöskään tiedä sitä, että lääkärin määräämä sairasloma ei automaattisesti anna oikeutta jäädä pois töistä. Työnantaja voi halutessaan ottaa riskin, ja määrätä potilaan johonkin muihin sopiviin hommiin. Aika harva tätä oikeutta kuitenkaan käyttää.[/QUOTE]

Eikö työnantaja todellakin ota silloin sen riskin, että jos jotain sattuu, niin työnantaja on vastuussa, vakuutuskaan ei korvaa?

[QUOTE="Vieras";23322781]juu tästä olikin joku aika sitten juttua että periaatteessa työnantaja voi päättää onko työntekijä työkykyinen, ei lääkäri! :O
mut aika paha olisi jos vaikka flunssaisen pakottaa töihin ja siitä sitten seuraa keuhkokuume ja vaikka pahempaa....[/QUOTE]

Tässähän on ollutkin taustalla ajatus esim jalka kipsissä olevan myyjä/kassan siirto eri tehtäviin, ääni poissa olevan puhelinmyyjän siirto muihin toimistohommiin tms.

[QUOTE="ltm";23323032]Tässähän on ollutkin taustalla ajatus esim jalka kipsissä olevan myyjä/kassan siirto eri tehtäviin, ääni poissa olevan puhelinmyyjän siirto muihin toimistohommiin tms.[/QUOTE]

Olen törmännyt myös samaan ja itse olenkin työskennellyt sairaslomani aikana. Esim keuhkokuumeessa menin viikon jälkeen normitöihin, mutta liikunnanohjauksia en saanut kuukauteen tehdä. En kuitenkaan samaa vaadi työntekijöiltäni....

[QUOTE="vieras";23322602]Moni ei myöskään tiedä sitä, että lääkärin määräämä sairasloma ei automaattisesti anna oikeutta jäädä pois töistä. Työnantaja voi halutessaan ottaa riskin, ja määrätä potilaan johonkin muihin sopiviin hommiin. Aika harva tätä oikeutta kuitenkaan käyttää.[/QUOTE]

Jeps. Me olemme joskus tätä käyttäneet. Yhdellä työntekijällä oli jalkavaivaa, niin laitoimme hänet sitten fyysisen työn sijasta järjestelemään arkistoa istumatyönä.

[QUOTE="minä";23322997]Eikö työnantaja todellakin ota silloin sen riskin, että jos jotain sattuu, niin työnantaja on vastuussa, vakuutuskaan ei korvaa?[/QUOTE]

Lääkäri voi kirjoittaa sellaisen todistuksen, että henkilö on kykenevä tekemään muita töitä kuin niitä omia varsinaisia töitään. Eli vaikkapa fyysisen työn sijasta jotakin muuta kevyempää.

Jouduin edellisen pomon puhutteluun. Olin saikulla masennuksen takia. Joku oli sanonut nähneensä mut ennen 07.00 toisella paikkakunnalla jossa olen töissä. Siihen aikaan olin kotona nukkumassa. Toinen juttu oli se että mut oli nähty keskellä päivää työpaikan lähellä kävelevän kiireellä mukamas mieskaverin luo. Tosin mies oli silloin töissä ja mä olin menossa psykiatrille.

Onneksi nuo ja kaikki muu paska on mennyttä. En ole enää samassa työpisteessä töissä.

[QUOTE="minä";23322997]Eikö työnantaja todellakin ota silloin sen riskin, että jos jotain sattuu, niin työnantaja on vastuussa, vakuutuskaan ei korvaa?[/QUOTE]

Kyllä työnantaja ottaa riskin, mutta sitä voi pienentää huomattavasti keskustelemalla potilaan ja lääkärin kanssa. Lääkäri voi tosiaan antaa lisälausunnon tarvittaessa. Sehän on ihan vakiokäytäntö, että sairasloman pituutta harkitessaan lääkäri kysyy millaista työtä potilas tekee. Harva lääkäri tajuaa kysyä työnantajalta, että olisiko jotain muuta tarjolla toipilasajaksi, vaikka se olisi kaikkien, myös potilaan, etu.

Olen itse ollut sairaslomalla töissä, vaikka normaalisti työ sisältää hyvin paljon puhelintyötä. Kaikki puhelut käännettiin keskukseen, joka kertoi soittajille minun olevan äänettömänä eli joko faksi tai sähköposti, asiat kyllä hoituu. Pari puhelua meni niin että soittaja puhui kaiutin-toiminnolla, mä kirjoitin vastauksen jonka työkaveri sanoi ääneen puhelimeen. Kyllä ne hommat saa muokattua jos halua vaan on.

Yhteistyössä